/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Underlig støj
Fra : quorn
Vist : 909 gange
10 point
Dato : 27-12-10 14:59

Jeg har optaget noget støj, som jeg ikke ved hvad er.

Eksempel m. kompression og eq, 2010-12-25_00007_cut_comp_eq.wav (31.4 MB):
http://www.sendspace.com/file/c1o1ks

Råklip, 2010-12-25_00007_cut.wav (31.4 MB):
http://www.sendspace.com/file/d1wv2y

Jeg vil derfor høre om nogen kan hjælpe mig med at finde ud af hvad det er som laver denne støj.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-12-10 15:07

Det er maskinstøj.

Men hvorfor ved Du det ikke ? Du må da vide hvor mikrofonen har været anbragt.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-12-10 15:11

Citat
Jeg har optaget noget støj, som jeg ikke ved hvad er.

Så kan det vel heller ikke nytte at spørge hvor du har optaget det henne.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-12-10 15:12

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 27-12-10 15:15

Jeg og min kæreste bemærkede denne støj for nogle måneder siden i vores lejlighed, og det viser sig at den kører en god portion af døgnet (dog sjældent om natten). Lyden kan være ret høj og kan vække én. Lyden kan høres fra toilettet, som er placeret inde midt i bygningen, hvilket gør at lyden kommer fra ejendommen og ikke udefra, hvilket også er erfaret en del gange ved at åbne vinduet mens støjen er at høre. Umiddelbart lyder det som om lyden kommer oppefra.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-12-10 15:20

Ring til

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 27-12-10 15:27

For en god ordens skyld, så er hyletonen fra videocameraet, som har optaget lyden. Det er de underlige brum og gong lyde, jeg refererer til som støjen ovenfor.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-10 15:48

>om nogen kan hjælpe mig med at finde ud af hvad det er som laver denne støj.

Sluk alle dine installationer én ad gangen, når støjen ophører, har du slukket den rigtige støjkilde...

Elementært kære Watson, fra den gamle trouble shooter,
og du behøver ikke at blackliste mig, jeg svarer kun denne ene gang.

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 27-12-10 15:49

Støjen kommer ikke fra vores lejlighed.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-12-10 15:51

Det kunne være en ventilationsmotor der ikke har det helt godt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-10 15:54

du lider af tinitus

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 27-12-10 16:09

Jeg vil mene at en defekt ventilationsmotor alligevel vil lyde noget anderledes...

Personligt tror jeg at det kunne være en maskine med en slags pumpefunktion.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-10 16:24

>Støjen kommer ikke fra vores lejlighed.

Så må du alliere dig med dine naboer i samme bygning og få dem til at slukke installationer på skift.
Har I ikke en vicevært, ligesom Mejer i Huset på Christianshavn, få ham til at koordinere...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-12-10 16:26

Citat
en maskine med en slags pumpefunktion

Vaske/opvaskemaskine eller afløbspumpe til brusekabine ?

Faktisk boede jeg et sted hvor folk blev halvtossede af lavfrekvent brummen fra en central ventilator.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-12-10 16:43

quorn - er du klar over, at der evt. er virus i dit link?

Det er vist et mindre pænt sted du har benyttet

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 27-12-10 17:13

@IBM760; sendspace.com er et fint sted at benytte.

Jeg har aldrig virus/trojans/spyware fordi min sikkerhed i modsætning til din ikke fejler noget.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-12-10 17:19

Citat
Jeg har aldrig virus/trojans/spyware fordi min sikkerhed i modsætning til din ikke fejler noget.
- Det var jo nettop mit virus program der kom med advarslen

Og hvis der ikke er sendspace.com der har problemet, er det dit uploade crap der evt. indeholder problemet.

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 27-12-10 17:28

@IBM760; få et kvalitets antivirus software samt noget erfaring...

Det eneste crap der er her, er det du lukker ud...
Og nu du er ved det, så få lige styr på din tone også...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-12-10 18:44

Citat
@IBM760; få et kvalitets antivirus software samt noget erfaring...

Det eneste crap der er her, er det du lukker ud...
Og nu du er ved det, så få lige styr på din tone også...

Hvis du selv synes dette er den rette "tone",må du være "tonedøv".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-10 18:53

Jeg kender godt lyden......................................hvergang jeg forsøger at tænke.

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 27-12-10 19:07

@LuffeA;
det er næppe hvidevarer, da disse er preinstallerede efter særlige lydisoleringskrav. Det lyder heller ikke som disse.

Det kan ikke være en brusekabinepumpe, for der er brusebad med afløb installeret i samtlige lejligheder i nybyggeriet. En slags pumpe kunne det nok godt være.

Jeg vil checke op på den med den centrale ventilator, selvom jeg ikke tror det er det.

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 27-12-10 19:14

@svendgiversen;
Du er inde på noget af det rigtige og så alligevel ikke. Sagen er den at dit princip vil fungere, men en komponent forhindrer dette. Der er nemlig tale om ejerlejligheder, så der er ikke nogen vicevært. Endvidere så vil den nabo som er ophavsmand m/k næppe frivilligt erkende støjen og derfor næppe deltage i forsøget.

Støjen må i øvrigt være ret høj hvor den oprinder fra, da nybyggeriet er lydisoleret og man aldrig kan høre stemmer/tv mm...

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 27-12-10 19:15

@Eyvind;
Det er da ærlig snak...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-12-10 19:16

Når støjen er der, så gå op igennem opgangen og prøv om du kan lokalisere hvor lyden kommer fra.

Hvis dette er muligt er du jo kommet en løsning lidt nærmere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-10 19:23

En forkert radiatorventil kan godt støje gennem etagerne via rørene.
Men de fleste ventiler vil i denne kulde nok næsten være helt åbne, og derfor ikke støje så meget.

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 27-12-10 21:58

@Eyvind
I min gamle lejlighed havde jeg netop det problem med mine radiatorer at de dunkede, men det var en anden type lyd. Radiatorerne her er stort set lydløse og kun rengøring får dem reelt til at sige noget. Problemet med støjen har kørt siden sommer, så det kan ikke have noget med vejret/forbrug af varme at gøre som udgangspunkt.

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 28-12-10 11:05

Det er ikke lykkedes mig at høre lyden på trappeopgangen endnu, så det kan være at den slet ikke kan høres dér.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-10 11:50

Hvad med Din computer ?

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 28-12-10 15:26

Hehe, min computer er lydisoleret og siger nada...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-12-10 16:35

Det er utroligt svært at høre udover det er en vedvarende støj. Måske en ventilator eller en anden roterende ting.
Hvad med opvarmning af lejlighederne hvordan forergår det.

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 03-01-11 16:46

Varme leveres som fjernvarme.

Kommentar
Fra : quorn

Dato : 09-01-11 18:26

Det er nu temmelig sikkert en støj som genereres i min overbos lejlighed.

I vores lejlighed lyder det som om støjen kommer derfra, og det gør det ligeledes på trappeopgangen (efter 3 stikprøver).

Nu er spørgsmålet så, hvad det er for noget maskineri denne har kørende (når der ellers ikke er damebesøg - dér er det slukket eller skruet ned for).

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-01-11 16:59

Det er måske en kæmpe lader han sætter sig selv til for at være klar til damebesøg.

Nej men det er ikke til for os at høre udra klippene så du er da nødt til at kontakte overboen om hvad det kan være.