/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Stjernen og Jomfru Marie og
Fra : svendgiversen
Vist : 907 gange
151 point
Dato : 26-12-10 14:13

Efter at have gået rundt om juletræet og sunget alle de gamle julesange,
får jeg igen en mærkelig, vemodig følelse.

Det er jo hyggeligt nok at fejre Jul, og fint med julemad og gaver og alt det,
men er der stadig, veluddanede, kristne, der tror på baggrunden?

Efterhånden betragter jeg julen, mere som en god familie tradition,
end som vor frelsers fødsel, er der andre der har det på samme måde??

Hvis Ja, hvordan abstraherer I så fra de bristede forudsætninger???

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-12-10 14:40

Holder ikke Jul - grundet samme ræs = gaver, mad og alt hvad der efterhånden ikke hører en Jul til.

Kommentar
Fra : BonneTrut

Dato : 26-12-10 14:45

Jeg kommer selv fra et meget kristens hjem (Indre Mission), Men efter at jeg har lært at læse
og er blevet et selvtænkende menneske, tror jeg ikke på "skriften"- jeg tror mere på Darwins Lov.
Men bortset fra det, syntes jeg at man skal holde traditionen ved lige om ikke andet så for børnenes skyld - der er ikke noget skønnere end at se deres tindrene og forventlige øjne.

GOD JUL V.H. Bonnetrut

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 26-12-10 14:51

[CITAT]/CEfterhånden betragter jeg julen, mere som en god familie tradition,
end som vor frelsers fødsel, er der andre der har det på samme måde??

ITAT]
Det har aldrig været Jesus fødselsdag, og du finder heller ingen belæg i bibelen for at vi skulle fejre den, tværtimod skulle vi mindes han sidste aftensmåltid sammen med sin diciple. Lukas 22: 14-20.
Det var jo ved hans blod vi fik mulighed for frelse.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-12-10 15:41

Ja der findes 3 højtider, pinse, påske og så den dag når Jesus kommer tilbage.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-12-10 18:57

svendgiversen

Læs denne artikel

http://www.kristendom.dk/artikel/347987:Indfoering--Julegaven-kan-dateres-tilbage-til-romerriget?all=1

Citat
Efterhånden betragter jeg julen, mere som en god familie tradition,
end som vor frelsers fødsel, er der andre der har det på samme måde??

Giv en gave på en helt almindelig dag. Den gave vil blive husket i længere tid.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-12-10 19:26

Hm...

Julen er i dag mest firma fest, da det grundlæggende er de ehvervsdrivende der tjener på denne begivenhed... og Coca cola der har lagt farver til den moderne Jule nisser må klappe sig fedt på lårne....

Det er årstiden for flest skuffelser, da mange især børn oplever, at de gaver de ønskede sig udeblev eller at der var noget andet i pakkerne end forventet.

Det er årstiden hvor humøret dykker - da det jo også er årets mørkeste døgn...

Julen eller vinter solverv, der er blot adopteret til at være en kristen fest.

Julen er stor gang biksemad (sammenblanding begivenheder, der intet har med hinanden at gøre), der er jo intet om nisser eller juletræer i bibelen, og de ved de flete jo også godt. Soldyrkelse var heller ikke en kristen skik...

Men det er jo en god lejlighed til at få pusset gudsdyrkelse og hykleriet. Det er jo den traditioner der binger flest folk i kirke, mennesker der aldrig kommer der ud over til barnedåb, konfrimation og så slut festen Begravelsen..

Men hvad mennesker tror skal jeg ikke blade mig i, men når vi går meget op i fakta her på siden (sandt og falsk), er det værd at huske at oprindelsen for julen ikke handler om Jesu fødsel.

Så kan man jo altid dabatere om man tror på Jesus ellere om Jesus har betydning for måden vi vælger at leve vores liv på.

Men da de fleste krige er udkæmpet af soldater der er blevet velsignet af deres landes kirker, er det med Gud eksistens, tro og gudsdyrkelse noget der altid kan debateres.

vh Ben

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 26-12-10 19:26

Nej, det er ikke let at blive voksen, følsom, eftertænksom og så leve med alle de bristede illusioner . Jeg har det lige som dig .

Kærligst fra Kirstine.

Men lige et til dig Svend G.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-12-10 19:33

>Det var jo ved hans blod vi fik mulighed for frelse.

Det er så noget af det jeg ikke forstår og ikke længere tror på.
Ligesom helligånden og at jomfru Maria var jomfru...

Og det er ikke så meget det at give julegaver, det gør jeg gerne for at glæde dem jeg holder af,
men år efter år at gå rundt om træet og synge om noget jeg ikke mere tror på, det føles forkert, mon jeg er den eneste der har det sådant?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 151 point
Dato : 26-12-10 19:40

Kære Svendgiversen

Du er bestemt ikke den eneste der ikke tror på dette.

Jeg tror det med tro er bedst at overlade til tilfældigheder, skulle det vise sig at der er noget efter døden, vil jeg helst blive glædeligt overrasket.

Der er mange der oplever at deres tror ikke bragte dem noget. Der er mang der er gået i graven uden det de troede på gik i opfyldelse.

Men i sangen om de tå mus i mælken siger den ene "håbet sejre kun nogen gange....". Jeg er overbevist om at det er flere der håber på Guds eksistens - end der er mennesker der vitterlig tror på at gud findes....

Så vidt jeg ved er det kun katte der har mere end eet liv....

Så Svend du er ikke den eneste...

vh Ben

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-10 23:55

Det står enhver frit for at tro på hvad som helst også ikke at tro på noget som helst, at Helligånd og jomfrufødsel og at du skulle kunne blive frelst engang er for stort til at kunne være i dit lille hoved betyder ikke automatisk at det ikke findes, der er nemlig mere mellem himmel og jord end nogen videnskabsmand nogensinde vil kunne forklare, det er et spørgsmål og at tro eller ikke tro

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 27-12-10 06:11

Julen er traditioner, minder, fest, samvær, lys i mørket - Det burde det være.
Det kristne budskab er i og for sig godt nok.

Tror ikke selv på det teoretiske.

Men på det praktiske, som nogle udfører. Visse præster, i stil med Johannes Møllehave, Jan Lindhardt, Kirker på Nørrebro, Vesterbro og andre steder, som gør en social indsats.
F.eks Hellig kors Kirke, Brorsons Kirke. Sct. Johannes Kirke, der bliver brugt både kirkeligt, og alternativt til arrangementer af forskellig slags, og har præster, der tør gå imod strømmen og magthaverne i Danmark
Folkekirkens Nødhjælp, Kirkens Genbrugsbutikker. Frelsens Hær, og deres sociale arbejde. Kirkernes varmestuer. Nicholai Tjenesten ...Sådanne ting - Rent konkret hjælpearbejde for nødstedte mennesker. men også "almindelige" kirkelige handlinger.

Tænker man på præster som Jesper Langballe og Søren Krarup + ligesindede, ja så må man jo løbe skrigende bort fra kirken ...
Eller præster der velsigner våben, bomber, soldater o.s.v ...
Uha, da da ...

Holder af at komme i kirker. Der er en fred og ro - Går tit ind i forskellige på København, Roskilde - hvis de da er åben - uden der er gudstjenester.

Kan nu også lide at komme ind og kigge i en moske og en synagoge.
(Er heller ikke hverken muslim eller jøde ...)

Min kone er troende. Også vore børn, som har sunget i kirkekor i mange år.
Vore to børnebørn går til "baby-salmesang".

Vi (også jeg) kommer i kirker hele året rundt - ikke kun til Jul, Konfirmation o.s.v
Men til kirkekoncerter, gospel-koncerter, jazz-koncerter.

For mig at se, må folk tro på det de vil. Eller lade være med at tro på noget.
Ingen skal blande sig i det. Heller ikke gøre nar af mennesker, der har en tro.
Støde eller såre religiøse mennesker.
Eller påtvinge mennesker, der ikke tror på noget, en tro.
Man skal også have lov til at blive fri for at høre om tro.

Eller have mulighed for at dyrke sin tro - Hvad den så end går ud på ...

Kristendom, Jødedom, Islam, Jehovas Vidner, Buddhisme, Ateisme, Asatro, Overtro

Nu vil jeg ikke skrive mere, tror jeg ...

Jørn

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 27-12-10 06:23

Hvis jeg lige må have lov til at komplimenterer ans ...
Det er da en god artikel, som du dér kommer med ...

Kristeligt Dagblad er faktisk en fin avis.
Der står mange artikler om samfundsmæssige forhold -

Ikke kun Kristendom, men religion generelt, samfundsforhold og ofte
nogle gode historiske artikler.

Reklame:
Vi holder nemlig KD + Politiken, for KD dækker nu ikke alt, selv om den er ret god.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-10 09:16

Tak for svaret Benjamin.Hansen.