/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvorfor er Danmark et rigt land?
Fra : kartoffel88
Vist : 4101 gange
65 point
Dato : 25-12-10 12:36

Har fået en ven på besøg fra England. Han spurgte mig hvorfor Danmark har den høje levestandard/velfærd som vi har i forhold til mange andre lande. Vi er jo i toppen som alle ved. Nu vil jeg ikke hen til hvor vi er på vej hen pga politik osv.
Det jeg hellere vil vide er hvorfor vi er her hvor vi er i dag.
Grunden til at han spørger er at vi jo ikke har kæmpe fabrikker der producerer biler og våben og vi har ikke olie og diamanter og gas mineraler osv.
Eller har jeg overset noget?

Det kan jo ikke bare være vores høje skatter.

Med andre ord, hvor kommer velfærden fra i Danmark?

Er det fordi vi er dygtige til at investere og er det så i udlandet osv?

Nogen der har et bud? Eller ligefrem ved det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-10 12:45

Citat
Vi er jo i toppen som alle ved

Og alligevel "brokker" alle sig

Citat
Eller har jeg overset noget?

Det kan jo ikke bare være vores høje skatter.

Det er lige præcis det du overser

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-12-10 13:14

Vi er gode til at forædle ting, og sælge videre til det store udland.
På grund af vores liden størrelse, skal der ikke så meget eksport til for at gøre en forskel.
Og så er vores arbejdskraft, meget-meget effektiv.
Vi kunne dog være kommet meget videre, hvis ikke der var så mange der snyltede på vores velfærd.

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 25-12-10 13:19

Jeg tror det skyldes nogle ansvarsbevidste politikere som, f.eks KK. Steinke, der indførte Socialreformen 1933.
http://da.wikipedia.org/wiki/K.K._Steincke

http://www.denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Danmark_1849-1945/Socialreformen_af_1933

Og andre socialdemokratiske ministrer før ham, som var dybt engageret i fagbevægelsen, humanister og folk, der støttede velfærden generelt.

Det var der, også andre politikere, der gjorde - fra andre partier.

Men jeg tror, at det først og fremmest er Socialdemokratiets fortjeneste, at Danmark ,
endnu da - Er et godt land at leve i - med hensyn til social sikkerhed og velfærd.

Men det er O+VC-Regeringen jo, som bekendt i fuld sving med at afmonterer.

Der bliver mere og mere "sig selv nærmest" "sin egen lykkes smed" politik, der indføres. Og det har stået på siden 20. november 2001
"Takket være" Liberalister som ønsker et Danmark, som ikke svarer til "Den gode gamle model", som Danmark var/er berømt for.

Men det er kun private tanker, ikke et samlet billede af situationen ...

Jørn

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 25-12-10 13:35

+ Nogle gode forhandlere i fagbevægelsen, hvor Danmark har været kendt for at have en høj organisations-procent i fagforeningerne.
Samt at arbejdsgiverne har være ret fornuftige til at forhandle overenskomster,
så der er blevet bygget et solidarisk system op af velfærdsgoder gennem mange år.

Dette har også været på retur i lang tid nu...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-12-10 13:52

Citat
og vi har ikke olie og diamanter og gas mineraler osv

Vi har da olie og gas, men ikke så pokkers mange år endnu da Norge og England sidder på de største områder i Nordsøen.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 65 point
Dato : 25-12-10 14:35

Citat
Grunden til at han spørger er at vi jo ikke har kæmpe fabrikker der producerer biler og våben og vi har ikke olie og diamanter og gas mineraler osv.

Hmmm, er sikker på at der er et par stykker der er uenig i dit synspunkt.
bare lige for at nævne et par stykker:
LEGO, CARLSBERG, HOLMEGAARD, A.P. MØLLER MAERSK, B&O, TOMS, HARIBO, VESTAS.....

Derud over er der firmaer som Cowi, Rambøll, Grontmij

Angående våben, det er ikke noget der reklameres ret meget med men det er stadig en milliard industri i danmark.

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 25-12-10 15:57

Er DK i det hele taget "på Toppen" mere ?

For en 12-15-20 år siden kunne man se i London, folk gå rundt og sælge "The Big Issue"
Hjemløse-aviser, folk lå rundt om på gader. Uden nogen tog notits af det.
Man syntes det var slemt. Kunne ikke forstå det.

Nu har vi er samfund, hvor man mødes med det samme syn - i storbyerne.
"Hus forbi" sælges på gader og stræder.
Der bliver flere og flere hjemløse og udstødte mennesker.
Fattigdomen stiger og stiger.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 25-12-10 21:32

Hovedårsagerne er et velorganiseret arbejdsmarked, højt uddannelsesniveau og social tryghed.

Det medfører et velfungerende arbejdsmarked med yderst fleksibel arbejdskraft og industri.

Få store virksomheder bidrager sjældent med lige så meget som mange små når det kommer til vækst til samfundet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-10 21:33

stilkene ->
Citat
Vi er gode til at forædle ting, og sælge videre til det store udland.

Sikke noget forbandet sludder.
Det er jo netop dét: JAPANERNE, SYD-KOREANERNE, TAIWAN'ESERNE er så emminente til

'VI' ..eller 'OS' er gode til; at være sociale (=..til venstre for VENSTRE) og samarbejde.

Dét som hedder samfundets: SAMMENHÆNGSKRAFT.

Det er netop det der kendetegnere Danskere ..og dét vi bør være stolte af

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 25-12-10 22:42

Tak for alle jeres spændende indlæg. Ærgeligt man kun kan belønne 1

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-12-10 00:51

Molokyle:
Det skulle så ikke undre mig at der står vindmøller i disse lande, hvor der står VESTAS på, eller medicin fra NOVO NORDISK.

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 26-12-10 08:12

Hvad så med den fine og indbringende danske kartoffel-dyrkning, som skæpper i statskassen ...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-12-10 08:43

stilkene ->

Jeg vil medgi' at netop vindmølleindustrien er et eksempel på 'forædlet' teknologi, men NOVO's produkter kan næppe betegnes som 'kopi' varer. De nævnte lande har hverken opfundet fjernsynet, computeren, bilen eller mobiltelefonen, men er eksperter i at forædle og producere disse forbrugsgoder.

Danskerne er derimod langt mere innovative, når det kommer til at forske og finde på: Det kaldes Know-how og er en stor eksportvare. Jeg nævner i flæng: Tycho Brahe, Stenum, H.C. Ørsted, Niels Bohr og Peter Naur, som eksempler på danskere der har haft en enorm betydning for den globale industrialisering og har været med til at sætte Danmark på verdenskortet.

Derudover har vi en lang række kulturpersonligheder og tænkere som, har sat deres præg på det 'vestlige' tankegods. Bl.a. Søren Kierkegaard, H.C. Andersen, Carl Nielsen, Karen Blixen, Jørn Utzon, Lars von Trier, m.fl.

Prøv selv at komme i tanke om, hvor mange 'personligheder' du kender fra: Syd-Korea, Taiwan, Japan og Kina. Jeg gætter på du får svært ved at nævne andre end: Formand Mao, Konfutse, Akira Kurosawa og Toshirô Mifune.

</MOLOKYLE>