/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Aske og økonomi
Fra : tararam
Vist : 520 gange
300 point
Dato : 17-04-10 11:12

Vulkan udbrud på Island. Giver store problemer allerede nu, og kan forværre Danmarks, Europas og resten af verdens økonomi betydeligt hvis det bliver ved. Udbruddet kan måske fortsætte i årevis.

Synes det er sundt med sådan et udbrud. Viser virkelig hvor sårbar økonomien er når noget uventet sker. Hvad kan der gøres for at forhindre at økonomien bliver forværret i fremtiden, hvis det gentaget sig. ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-10 11:28

Nej det er ikke sundt, men vi kan intet gøre.

På sigt må vi udvikle flymotorer der er mere robuste over for vulkan aske...

Det er jo småting at regne i forhold til dengang dinosaurerne uddøde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-04-10 11:48

Det der sker at aktieguruerne straks sælger deres aktier når der sker noget som de frygter kan betyde tab, det breder sig hurtigere end støvskyen, og så har vi krisen.
Man burde faktisk tvangslukke AL aktiehandel hvergang der sker noget, så kan man konsolidere økonomien på anden måde end bare at sælge ud af aktier.

Som fhv. statsmininister Poul Schlüter sagde engang:

-Børsmæglere hopper rundt som en flok forskræmte høns bare der er en der slipper en prut i USA.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-04-10 11:53

Problemet er vel, at verdensøkonomien er baseret på lånte fjer uden hensyn til reelle værdier.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 17-04-10 12:29

Jeg kører sort taxa med god fortjeneste

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 300 point
Dato : 17-04-10 12:42

Jeg fokuserede i første omgang mere på asken end økonomien...
Måske er det godt nok at vi mennesker stadig er små og ubehjælpsomme i forhold til naturen?

Økonomisk rammer dette vulkanudbrud jo kun en del af vore transportmuligheder,
og heldigvis ikke kun SAS, men det meste af Europa.

Måske er det også godt at det er den dyreste transportform fly der rammes,
billigere er biler, endnu billigere tog og aller billigst at sejle.
Hvis vulkanerne kan få nogle til at bevæge sig den vej er det kun positivt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-10 12:54

Citat
at verdensøkonomien er baseret på lånte fjer uden hensyn til reelle værdier

Det er nemmelig rigtigt....

AFSKAF ALLE FORMER for aktiehandel - det er TOMME penge.....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-04-10 13:22

Normalt er aktier vel ikke tomme værdier,
de angiver jo at man ejer andele af virksomheder,
der i langt de fleste tilfælde har en værdi.

Det er kun når disse i ekstreme tilfælde blæses op,
som det i grelle eksempler er sket på Island,
at der opstår problemer.

At kunne eje og handle med aktier er vel en god ting,
ellers var det jo kun familier(stammer) der kunne eje store firmaer.

Det er værdiansættelsen af aktierne der er problemet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-10 13:34

Citat
ellers var det jo kun familier(stammer) der kunne eje store firmaer.

Det er det jo også

De resterende (aktiejonglørere) har INTET at skulle have sagt

95% (eller mere) har jo intet med folk der arbejder el. lign. i firmaet, at gøre - det er blot pengeombytninger fordi man forventer at tjene penge på "arbejdernes" værdier....

I mindre målestok svarer det jo til at købe en kasse bananer i brugsen, på tilbud om mandagen,
og om tirsdagen sælge dem foran Netto til forhøjet pris - det er stadig den samme banan - den er sågar ringere

Aktieselskaber har i 99% af tilfældene KUN 1-3 reelle ejere - resten "løber" bare med på en mulig bølge og har INTET at skulle have sagt....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-04-10 13:46

En aktie har værdi i forhold til hvad den kan sælges til.
Uanset værdien af selve firmaet.
Men firmaer kan låne ud fra denne værdi, men går der kludder i atiehandlen for firmaets aktier, har firmaet pludselig ingen værdi.........................godnat.

Aktier er ikke lavet for at sprede ejerskabet ud til befolkningen, men udelukkende for at frigøre midler for den oprindelige ejer.

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 17-04-10 19:44

send BAMSE og KYLLING afsted. De kan vel klare ASKE....

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 26-05-10 06:58

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-05-10 09:52

Selv tak,
vi er stadig små i forhold til naturens kræfter...