/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
en fimmel med
Fra : svendgiversen
Vist : 1712 gange
50 point
Dato : 10-03-10 11:49

Dette med at have en fimmel med noget kendte jeg ikke som barn,
og min bror har lige lært udtrykket i en høj alder...

Selv lærte jeg det af min kones Østdanske familie og troede det stammede fra Hovedstaden,
men nu siger mine Sønderjyske naboer at det er velkendt her i grænseegnen?

Er udtrykket kendt på din hjemegn? Hvor??

Hvor stammer det fra? Måske af tysk oprindelse??

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 10-03-10 11:55

Jeg kommer fra Fyns land og har aldrig hørt udtrykket "fimmel"
- hvad betyder det ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-03-10 12:10

Mit forslag er det som jeg fandt.

fimmel = fiks idé el. en skrue løs

Og jeg fandt det her:
http://www.kbak.dk/?id=36622

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-03-10 12:10

Og jeg har aldrig hørt det ord før.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 10-03-10 12:11

Har fundet svaret: fimmel = fiks idé el. en skrue løs

Fra den sønderjyske ordbog: http://www.kbak.dk/?id=36622

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-03-10 12:16

Fimmel = mærkelig. Han haj en lille fimmel = wo en mærk´le kaarl

http://74.125.77.132/search?q=cache:It7qHyRb7Y4J:www.synnejysk.dk/Ordbog/2005-03-29%2520S%C3%A5%2520en%2520snakke%2520vi%2520i%2520Ballum.doc+fimmel%2Bbetydning&cd=2&hl=da&ct=clnk&gl=dk

Jeg er ikke tidligere stødt på det ord/betegnelse, men jeg er heller ikke sønderjyde.

Nord for københavn bliver det ikke brugt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-03-10 12:20

Citat
Du har en skrue løs.
Do har en fimmel fra æ joe te æ himmel.

http://www.blogbogstaver.dk/ordkloeveren/2007/12/index.html

Accepteret svar
Fra : Christa.N

Modtaget 60 point
Dato : 10-03-10 12:23

Svendgiversen ordet stammer fra tysk http://www.jyskordbog.dk/ordbog/

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 10-03-10 12:25

NB Var lige lidt for hurtig, så man skal selv skrive fimmel i feltet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-10 12:34

Det lader jo så til at være Sønderjysk,
men det er ikke med betydningen "mærkelig" jeg kender det.

Mere noget med at være stærkt optaget af noget...

Jeg kan ikke åbne den jyske ordbog,
kan du ikke gengive det med den tyske oprindelse?

Selv er jeg fra Himmerland, hvor jeg ikke tror udtrykket kendes??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-03-10 12:46

Fra Amager ...er født der ..kender det ikke.
Fra Falster .... bor her ...har aldrig hørt det hernede.

Men nu ved vi da hvad det betyder

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 10-03-10 12:48

Citat
Himmerland

En stor trøst, at der ikke også er noget, der hedder "Fimmelland". For så havde man da være helt på Herrens Mark . (Undskyld - uden for emnet )

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-10 13:05

Fi?m•mel der; -s, -; ein Fimmel (für etwas) meist Sg, gespr pej; eine übertriebene Leidenschaft od. eine komische Gewohnheit ˜ Spleen:
Er hat einen Fimmel für schnelle Sportwagen

Tick seltsame oder übertriebene Vorliebe, Eigenheit
Sie hat einen Fimmel für teure Handtaschen.
Er hat einen regelrechten Ordnungsfimmel / Putzfimmel

Fundet her:
http://de.thefreedictionary.com/Fimmel

Sådan som jeg kender det er netop denne tyske betydning...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-10 13:15

Der er så ingen tvivl om den tyske oprindelse,
men hvor udbredt er anvendelsen af udtrykket i Danmark?

For det er jo ikke mere kun Sønderjyder der har en Fimmel...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-03-10 15:04

svendgiversen

Gider du så lige oversætte det tyske før jeg får en skrue løs

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 10-03-10 16:31

hæissen blyuwer do fimmel.

skægt at høre/se det ord igen. min mor var synnejye, men jeg vidste ikke, at det var et ord fra sønderjylland

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-10 16:34

Jeg forsøger:

Der Fimmel, altså hankøn, En Fimmel for noget; En overdreven Lidenskab eller en underlig Sædvane.
Som eksempel: Han har en Fimmel for hurtige Sportsvogne.

Og det andet afsnit:
Sælsom eller overdreven Forkærlighed, Egenart.
Med eksempler:
Hun har en Fimmel for dyre Håndtasker
Han har en regelret Ordensfimmel / Rengøringsfimmel

Sikkert ikke helt korrekt oversat, men betydningen er helt klar:
Forkærlighed, mani for noget...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-10 17:07

Tak for svaret Christa.N.

Selv om jeg ikke kan læse dit link,
du var den første, der sagde, at det var af tysk oprindelse...

Kommentar
Fra : JørnIgen

Dato : 10-03-10 17:10

Et sjovt ord ...

rn

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 10-03-10 17:29

Selv tak

fimmel

subst. _ (l/Ï K 4.8:) femèl HaderslevH (også fimèl), Åbenrå, $Løjt; fem¶èl $Aventoft. _ fk.

[< tysk, nedertysk fimmel (egl. = formålsløs famlen omkring iflg. Mensing.Wb.; jf. Ìfimle); spredt på Haderslev´, Åbenrå´ og Tønder´egnen; jf. Çfimle]

_ kun i forb. have en fimmel = være (små´)skør, tosset; have en mani med noget. do må da ha èn femeÏ = du må da ikke være rigtig vel forvaret, have en Skrue løs. $Løjt. har do en Fimmel = er du fra forstanden, tror du du kan bilde os det ind? Tønder. Hun hae en Fimmel med de jæ (= det her) Rengøring (= en mani med at gøre rent). GramH.