/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
2. verdenskrig og Leningrad
Fra : Trine08
Vist : 999 gange
200 point
Dato : 07-03-10 23:19

Sig hvis jeg tager fejl.

Hitler og Stalin beslutter at dele Polen mellem sig.
Stalin opsætter Baser i Estland, Letland og Litaun, og har dermed en form for Hær i de lande.

Senere... år 1941... Hitler vil nu indtage Rusland... eller nærmer bestemt Leningrad..

Det er her mit spg kommer..

Når Stalin har Baser og "reinforcement" i Estland, Letland og Litaun... samt halvdelen af Polen..
Hvordan er det så lykkes Tyskerne at komme helt frem til Leningrad ?

Min Far taler tit om at Tyskerne tabte krigen til Rusland pga at Rusland brugte den "Afbrændtes Jords Tactik"
Men var det ikke under 1 Verdenskrig at den blev brugt ?

Jeg har læst en hel del på wikkipedia, så undlad venligst at svare med blot et link og en kommentar der påpeger at jeg her kan læse en masse om emnet...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-03-10 23:37

Nej Hitlers tyskland havde ingen grund til specifikt at erobre Leningrad.

Derimod var det store kornkammer og oliefelterne i hviderusland og ukraine af større betydning for aksemagterne forsyning,
Dertil kom at den lettere sindsyge Hitler absolut ville indtage stalingrad, bare på grund af navnet. Det var der hæren kom til kort. For hurtig fremmarch uden at sikre forsyningslinierne var katastrofal.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 210 point
Dato : 07-03-10 23:42

De havde endvidere ikke delt Polen i praksis, Polen var et selvstændigt land, men uden egen reel militær styrke. Stormagterne England og frankrig havde garanteret Polens selvstændighed.
Derfor kom det til krig mellem med de to da tyskland brød ind i Polen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-03-10 23:45

Hitler regnede med at tyskerne kunne få forsyninger fra bønder i Rusland, men det var vinter og der var ingen dyr og mennesker, så soldaterne gik sultne.

Jeg kendte en der gik hjem fra felttorvet til Rusland, en tysker som en tante blev gift med. Han snakkede kun lidt om det, men det martrede ham resten af hans liv.

De gik hjem fra Rusland fordi de spiste de heste der skulle transportere dem, og der var ingen mad og få på gårde eller byer, alle mennesker var flyttet.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 08-03-10 00:01

transor< nu bliver jeg lige forviret...så meget har jeg heller ikke læst... Stalingrad/Leningrad... det er muligt jeg blander de to sammen... ?

Hvorfor ville Hitler have det blot pga navnet ?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 08-03-10 00:03

granner01 < taler du her om Den afbrændtes jords tactik ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-10 00:11

Det min onkel fortalte var at de ikke just havde brændt jorden af, det var sent om efteråret, de var flyttet, havde tømt huse og udhuse for alt spiseligt og alle dyr var væk, der var ikke noget at spise på vej til Moskva. Og da felttoget gik galt så var det op til dem selv at finde hjem, de tog alle de heste de kunne finde og red hjemad i sne og -25° og da de var kommet 2/3 del af vejen hjem, så spiste de deres sidste hest. Og resten af vejen var til fods.

Han manglede det meste af fødderne, spidsen af fingrene og spidsen af sine ører.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-03-10 06:32

Den brændte jord taktik skal du forstå i overført betydning, det handler om ikke at efterlade noget brugbart til fjenden når hæren trækker sig tilbage, ikke brænde alt af men sørge for at tage mest mulig med på tilbagetoget, befolkningen flygter tit fra krigshandlinger også dengang i Sovjetunionen og hæren sørgede for at der ikke var noget tilbage som tyskerne kunne bruge, det er en taktik som bruges i de fleste krige.
Estland, Letland og Litauen var selvstændige stater indtil Stalins Sovjetunion erobrede dem, en stor del af befolkningen i disse lande så tyskerne som befriere og mange gik i tysk krigstjeneste, de var ikke velsete i Sovjetunionen da tyskerne tabte krigen kunne de ikke vende tilbage og blev som flygninge i nogle af de lande som tyskerne habde haft besat, der var også nogle i Danmark.
Leningrad hed navnet efter Lenin og kom til at hedde Stalingrad da Stalin blev leder i Sovjetunionen, byen hedder Volgograd i dag,
det her er bare kort og der kan komme mere men nu skal jeg på job

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 08-03-10 07:36

Tak for de mange svar, jeg har absolut ikke glemt tråden, men jeg vender nok ikke tilbage før i aften.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-03-10 09:02

Leningrad hedder nu igen Sct Peterborg og ligger ved østersøen tæt på Finland . En meget smuk by med berømte kirker og paladser fra tzartiden. Var tidligere Hovedstad.

Stalingrad hedder nu Volgograd ligger længe inde i landet. Stalin var leder af sovjetunionen og derfor et symbol på modstanderne. Så alene navnet betød noget for Hitler.

Leningrad var udsat for en langvarig belejring, som var ret grusom for indbyggerne.

Men det var forsøget på at indtage Stalingrad, som var krigens første vendepunkt, hvor tyskerne led et alvorligt tab,

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-03-10 09:05

Hitlers storoffensiven imod Rusland startede 22. juni 1941 kl. 01, da Hitlers hære indledte operation Barbarossa, verdenshistoriens hidtil største militære projekt – invasionen af Sovjetunionen. Næsten fire mio soldater, tyskere og deres allierede, deltog i angrebet over den 3?000 km lange front. I starten havde tyskerne stor succes. Men alligevel udeblev den lynhurtige sejr, som der Führer havde forventet, og hans tropper måtte overvintre under svære strabadser uden for Moskva.
Krigen fortsatte, og Hitler skiftede fokus: Fra Sovjetunionens hovedstad vendte han i foråret 1942 blikket sydpå – mod Kaukasus og oliekilderne ved Det Kaspiske Hav.
Tanken var, at olien derfra skulle hjælpe ham med at vinde krigen. Samtidig skulle han bane vej nordfra til Mellemøsten. Området skulle derved havne i en gigantisk knibtang mellem de tyske tropper, som stormede ned fra Kaukasus, og Rommels Afrikakorps, som rykkede frem fra Libyen.
På samme tid planlagde Hitler, at hans tropper skulle rykke frem til floden Volga, som var et vigtigt transportled fra Det Kaspiske Hav til den midterste del af Rusland. Dermed skulle ikke kun adgangen til olie, men også indførslen af krigsmateriel og andre varer, som USA levererede til Sovjetunionen, blive afbrudt, mente Hitler. Den tyske Führer betragtede med andre ord Volga som Sovjetunionens livsnerve.
Ved Volga lå storbyen Stalingrad, midt på de tyske troppers fremrykningsvej. På grund af sit navn fik byen hurtigt en stor symbolsk betydning for både Stalin og Hitler. I juli 1942, lidt over et år efter, at invasionen af Sovjetunionen var gået i gang, gav Hitler ordre til, at byen skulle erobres.
Den tyske 6. armé, som i foråret 1942 havde besejret Den Røde Hær i det såkaldte andet slag ved Kharkov, blev udnævnt som den enhed, der skulle gennemføre aktionen.

Kort fortalt;
Grunden til Hitler valgte Stalingrad, var kort sagt, at han betragtede floden Volga som en vigtig vandvej for forsyninger af olie, jernmalm osv...

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 08-03-10 21:35

Tak for svaret transor.

Vil lige sige, det har altså været meget sværd at finde ud af hvem jeg skulle give point.
Tak for alle jeres svar =)

Jeg vil fortsætte med at læse om ww2, og tak for "linket"
http://www.altomhistorie.dk/artikler/artikel/artikel/stalingrad/