/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor er den offentlige transport dyr?
Fra : PeterTheisen
Vist : 1076 gange
10 point
Dato : 22-02-10 13:19

Den offentlige transport er dyr at rejse med, og regeringen vil gerne have, at flere tager den offentlige transport. Men hvordan kan det så være, at regeringen konsekvent har hævet priserne på busbilletter og pendlerkort?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 13:22

Citat
Men hvordan kan det så være, at regeringen konsekvent har hævet priserne på busbilletter og pendlerkort?

Det var dog en besynderlig påstand

Regeringen har da ikke sat billetpriserne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-10 13:28

Priserne stiger, fordi der efterhånden er så få der benytter den offentlige transport -- de skal jo have pengene hjem --

Og jo mere prisen stiger, jo færrer benytter sig at transporten

Hvis man spørger folk der kører i privat bil, vil de fleste gerne køre med offentlig transport, hvis priserne faldt, og ikke mindst, hvis de kørte til tiden

Kommentar
Fra : pve

Dato : 22-02-10 13:35

Citat
Det var dog en besynderlig påstand
- nææ, ikke synderligt. PeterT skriver kun propaganda indlæg som meget sjældent /ALDRIG) er understøttet af faglig viden. Han venter derefter på Vagnr, eller andre med samme politiske overbevisning, og siger pænt tak for "svaret".

Så alt er faktisk som det plejer

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 22-02-10 13:44

Alting stiger jo, Peter Thiesen.

Benzin, olie, reservedele til tog og busser og hmmmm, lønninger til personalet er sikkert heller ikke faldet i pris.
Og der er desværre kun en til at betale, nemlig forbrugeren.
Ovennævnte er nok hovedårsagen til prisstigningen, såfremt en prisstigning har fundet sted.....
Men om der har været en prisstigning, det ved jeg, som skrevet står, ikke en skid om - jeg benytter ikke den offentlige transport. Jeg snupper bilen, fordi der hvor jeg bor, afgår der hverken tog eller bus.
Men havde der været en busrute i mit område, havde jeg helt sikkert snuppet bilen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-10 13:48

Posten er også steget, der sendes ikke så mange breve mere så derfor koster det 5,50 at sende 1 lille brev.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-02-10 13:54

Citat
Den offentlige transport er dyr at rejse med,

Hvad tror du selv.

Underligt du ALDRIG selv blander dig ...du nøjes med at BL folk fra din tråd hvis du ikke lige syntes svaret passer dig

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 22-02-10 13:56

@piaskov Ja, der bliver heller ikke deltaget i denne tråd :

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6;conference=206;posting=1951796

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 10 point
Dato : 22-02-10 14:44

>pve, tal har ingen overbevisning

I 1974, hvor HT startede, boede jeg i Helsingør, læste i Kbh, et månedskort til alle zoner til bus og tog kostede 150 kr, i dag koster det 1180 kr. eller næsten 8X så meget.

De samlede omkostninger ved at køre i en billig bil lå dengang på 75,8 øre/km ved 20000 km/år (Hvem-hvad-hvor 1976) , så udgiften ved at køre de ca 1800 km frem og tilbage fra Helsingør til Kbh ville være 1364 kr, altså var det 9 gange dyrere at køre i bil end at køre med de offentlige i 1974.

I dag siger http://www.bilpriser.dk/analyse.do?analysisid=273 at den billigste bil med plads til 4, koster 1,33 pr km, alt inkl ved 20000km/år, eller for en måned fra Helsingør til Kbh 2394, altså det dobbelte af månedskortet.

Så prisen på offentlig transport er steget 4,5 gange mere end for bilkørsel, det er da tankevækkende! Og det er ikke noget der kun er sket i disse energi-, miljø- og klimatider, det har været en løbende proces gennem hele perioden.

DSB er en statsvirksomhed, priserne indgår i deres budgetter på finanslovene, der udarbejdes af regeringen, hvilket betyder at staten har godkendt prisudviklingen.

Hvorfor er det gået sådan er vel et spm om, hvad de til enhver tid siddende regeringer har ment borgerne ville blive gladest for.

75,8 total

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-02-10 15:08

Jeg vil da ikke mene at den offentlige transport er dyr.
Kan du næve anden form for transport som er billigere ?

Det billigere at gå, cykler og muligvis at køre på scooter.

Jeg ved faktisk ikke hvorfor de hæver priserne jeg tror det er fordi de har fået mere i tilskud fra staten før og er det ikke noget mere at det bliver mere privatseret nu ?

Movia og hvad de ellers hedder er vel privat ejer firmaer som skal tjene penge.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-02-10 15:23

vagnr skriver:
Citat
den billigste bil med plads til 4, koster 1,33 pr km, alt inkl ved 20000km/år

Dette er IKKE KORREKT!!!!!

Hvis man læser artiklen, står der at der skal lægges Ca 45 øre til pr. km
(Service & forsikring er IKKE med)

så de beregninger vagnr har lavet, er ikke korrekte!!!!!!

Jeg syntes at det lyder lige billigt nok, når man tænker på andre analyser, vedr. pris pr. kørt km.
Alle andre undersøgelser kommer frem til, at 85% af de danske personbiler koster mellem 3 & 5 Kr. pr. kørt Km alt incl.
Selvfølgelig er der kommet små, meget økonomisle biler til, Meeeeen.

Nå men tilbage til det org. spørgsmål:

Det er da stadig billigst, at benytte bus frem for egen bil.

Blot et lille indspark herfra.

MVH

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-10 15:36

>viskinge, tak for korrektionen, jeg havde kun læst tabellen

Så bliver resultatet i stedet, at det koster 3204 kr/md i egen bil mod 1180 med tog/bus, så er det knap tre gange dyrere at køre i bil.

Og så er prisen på den offentlige transport "kun" steget lidt over tre gange mere end prisen på at køre i bil, de sidste 36 år.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 22-02-10 15:52

Citat
>pve, tal har ingen overbevisning
- enig, har eller ikke påstået andet.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 22-02-10 15:53

Citat
Posten er også steget
Er det op til overfladen, eller fra overfladen og videre op. Må se at få en snor i ham/hende, så posten bliver på jorden .

Men at priserne stiger på offentlige såvel som på private transportmidler og alt muligt andet, er skisme da ikke så mærkeligt. Der er jo skattestop og verdensøkonomikrise, og da Riget fattes penge, må de jo hentes ved "skjulte" skatteforhøjelser .

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-02-10 16:04

Interessant beregning at sammenligne med bilkørsel.

Men hvordan har real lønnen udviklet sig?

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 22-02-10 16:18

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-02-10 16:23
Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 22-02-10 16:25

Det koster 35 kr. at køre fra Helsingør til Hornbæk - HVER vej.

Det koster 23 kr. at køre fra Helsingørs nordvestkvarter til Helsingør C - HVER vej.

For 10 år siden var priserne det halve, så priserne er eskaleret under VKO.

Hvordan kan I hensynsløse bilfascister støtte det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 16:27

Og så var busdriften jo ikke den samme i 1974 og idag

Udregning af busdrift/priser på den måde har INGEN relevans.....

Du vil kunne finde 100vis af ruter hvor det omvendte er tilfældet hvis man udnytter zonerne....

Den ENESTE måde du kan regne reelle prisstigninger på, er ved sammenligning med realløn og så er det ligegyldigt om du taler transport eller rugbrød...

Men flypriserne er jo faldet - så vi kan da sætte et par easyjets ind mellem Helsingør og København... (de kan vel lande på motorvejen når nu privatbilismen falder)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 16:28

Citat
Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-02-10 16:28

GUUUUD det blander sig i tråden.
FLOT

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-10 16:30

Selv tak PeterTheisen, men du er noget præcox, hvilket ord du vil sætte foran må du selv vælge

>kortoververden, timelønnen for en faglært arbejder i slutningen af 1973 var ca 30,5 kr. heraf ca 4 kr i feriepenge/overarbejdsbetaling mv., igen fra min elskede HHH

Så der er ingen tvivl om at lønnen er steget hurtigere end såvel offentlig som biltransport, det interessante spm er, hvorfor er den offentlige transport steget meget mere end biltransport?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 22-02-10 16:42

[quote="vagnr"]Så der er ingen tvivl om at lønnen er steget hurtigere end såvel offentlig som biltransport, det interessante spm er, hvorfor er den offentlige transport steget meget mere end biltransport?[/quote]

Ja, netop, og det er her, de ikke kan svare, regeringstilhængerne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 16:47

Citat
Ja, netop, og det er her, de ikke kan svare, regeringstilhængerne.

Jo

Du har bare "lykkeligt" glemt at høre efter

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-10 16:56

Denne artikle fortæller lidt om, hvor lidt det har betydet de steder hvor man har gjort offentlig transport gratis

http://www.information.dk/163124

Og så må jeg indrømme, jeg har det sikkert som mange andre med en bil, det er nemt og hurtigt at komme rundt (undtagen i midten af Kbh), man kan lave svinkeærinder undervejs, og jeg slipper for at høre på folks musikanlæg, mobilknevren (nu er jeg ved Valby Station........), fødder på sæderne osv.

Den eneste gang jeg har prøvet at tage med de offentlige til Kbh fra mit sommerhus (jeg skulle hente en bil) blev jeg kørt til stoppestedet af min nabo (4km) derefter tog det lidt over 2½ time at komme til byen. Det tager en lille time i bil, hvis det er udenfor myldretid.

Men en hybridbil vil passe mig fint, når de en dag bliver til at betale

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 22-02-10 17:09

I Randers er det åbenbart en stor succes, vagnr:

http://www.arbejderen.dk/index.aspx?F_ID=61727&TS_ID=1&S_ID=60&C_ID=155

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-10 17:44

Nu drejer artiklen sig om folkepensionister, der sikkert ikke så tit har egen bil, så det har næppe betydet det store fald i biltrafikken

Skal det betyde noget, skal bilister skifte til bus/tog, og det er noget vanskeligere.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 22-02-10 17:51

Citat
Hvordan kan I hensynsløse bilfascister støtte det?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 23-02-10 09:54

Citat
Du har bare "lykkeligt" glemt at høre efter
ja, ellers gør han bare som sine partifæller: lukker af for alt andet end sin egen lille verden og mener at alle andre er nogle forfærdelige mennesker fordi de ikke deler hans mening.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 23-02-10 22:51

Prisen for den offentlige transport er ca. det dobbelte af det, du betaler for billetten.
Den anden halvdel betales betales af alle via skatten.
Det er politisk, hvis dette forhold skal ændres, og dermed om skatten skal sættes op eller ned med de ændrede omkostninger.