/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor lever vi så korte liv?
Fra : vagnr
Vist : 759 gange
100 point
Dato : 21-02-10 17:38

Hej Kanduer

Jeg har set denne interessante artikel, der mener, at danskernes lave levetid ikke skyldes at vi drikker og ryger for meget, men et dårligt sundhedsvæsen, idet fx Japans og Frankrigs befolkning lever længere end os, selv om de ryger og/eller drikker mere end os

http://dengulenegl.dk/blog/wp-content/uploads/2010/02/weekendavisen_opinion.jpg

Det er jo et på mange måder provokerende synspunkt, og, hvis det er rigtigt, dejligt ansvarsfritagende for os som individer, men er det også rigtigt??

Vores sundhedsvæsen koster, målt på % af bruttonationalproduktet, lidt under 2/3 af USAs, en lidt mindre end Frankrigs og lidt mere end Japans, så det er ikke i sig selv en forklaring.

http://www.nationmaster.com/graph/hea_tot_exp_as_of_gdp-health-total-expenditure-gdp

Da USA og Schweiz ikke er med på statistikken i artiklen er her et link, der viser Schweiz på 10-pladsen, Dk på 45. og USA på 49.

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2102rank.html

Når det gælder fedme, som også kunne være relevant, er der ingen tvivl, USA fører med adskillige delleskvulp, vi er nr. 22 og Schweiz nr 27 af de 29 OECD-lande.

http://www.nationmaster.com/graph/hea_obe-health-obesity

Man kunne også tænke i kostvaner, en del af franskmændene spiser middelhavskost med olivenolie og grøntsager, japanerne masser af fisk og grøntsager, danskerne har vist verdensrekord i at spise kød.

Men tilbage til spm., hvorfor lever vi ikke længere??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-10 18:14

Citat
hvorfor lever vi ikke længere??

Længere end HVAD

At gennemsnitslevealderen er højere end for 100 år siden, skyldes udelukkende sundere kost og bedre lægevidenskab samt at vi "belaster" vores krop VÆSENTLIGT mindre

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-02-10 18:46

Lang levetid er betinget af sund levevis. Det kan man ikke påstå at vi har i dag. Fortidens synder i form af forurening, hormonforstyrrende stoffer i vores omgivelser, påvirker i dag vore evne til forplantning. Vi får flere syge børn som igen påvirker levealderen. De hormonforstyrrende stoffer kommer bl.a. fra blødgørere af plastic, så det er et kendt problem gennem de sidste 20 år. Vi kan sige at vi i dag betaler for at vores bedsteforældre begyndte at bruge plastic.

Nogle af vores madvarer er fyldt med tilsætningsstoffer, og det er dem fortravlede forældre køber. Hvad er der blevet af ordentlige råvarer og tid til at forarbejde dem.

Jeg ved ikke hvor dette skal ende, men jeg er meget urolig for at det skal gå helt galt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-02-10 18:46

Vi lever ALT for længe.

Den menneskelige krop er kun designet til at holde 25-30 år.
Derfra går den i forfald.

Lige som de andre dyr gælder det om at vokse parre sig og få ført sine gener videre.
Når det er klaret, er et videre liv spild af resurser.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-02-10 18:51

Vi har sat Darwins naturlige udælgelse ud af kraft, med hensyn til os selv.
Det kan kun føre til degeneration.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-02-10 18:53

Satans staveplade !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-02-10 18:59

Flot research, vagnr.
Jeg tør ikke byde ind på hvad det er der gør at danskerne lever kortere end de lande vi ynder at sammenligne os med. Men ganske interessant er det at læse "den gule negls" artikel, om røg og sprut ikke er årsagen........Pyhaaa, lige et lettelses suk fra mig
Ifølge den seneste undersøgelse, skulle danskerne ellers være jordens lykkeligste befolkning...... Lykke og livslængde skulle ellers følges af..??? eller....??
Man har sikkert ikke interviewet de mennesker der på plejehjem, de lavtlønnene, den enlige far/mor, samt de sociale udsatte.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-02-10 16:21

hold nu kæft. vi har ALDRIG levet så længe som vi gør nu...
Har der nogen siden være flere mennesker i danmark end der er nu ? nej vel
of hvorfor er det så mange mennesker ?
Ja det sku nok fordi vi ikke dør så meget som før.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-10 21:06

Hvis ikke der var andre etniske her i landet, hvis det kun var etniske danskere, så er vi færre i dag end vi var for 50 år siden. Fordi vi føder for få børn.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-10 21:19

granner01 det har du helt ret i, men det forklarer ikke hvorfor vi, der for 40 år siden lå i top på levetid, nu ligger langt nede. De andre lande i Europa har også fået masser af etnere.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 23-02-10 01:57

udælgelse - ska det mon være: udældelse oder was ?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 23-02-10 19:47

Opskriften på en lykkeligt liv;

Masser af grin, druk, hor og tobak. Du når sikkert ikke et langt liv - meeeen, det vil være sjovere at leve.

Opskriften på et langt liv;

Drik kaffe med svigerfamilien 3 gange om ugen, gudstjeneste hver søndag, spis rigeligt med salat og drik vand dertil, sengetid senest kl. 23 - også i weekenden, fast sex med konen til højtiderne, røg, druk og hor skal bandlyses.
Det er ikke sikkert, du når at blive 100 år - men det vil føles som om.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-02-10 21:36

Som man siger, det drejer sig ikke om at føje år til ens liv, men liv til ens år.

Hvis vi alle blev født ligesom en flaske mælk, mindst holdbar til, vat problemet jo ikke så stort, medmindre nogen glemte at sætte os i køleskabet!

Problemet ligger ikke så meget i, om man bliver 78,3 eller 84,3 år gammel, som i vores store overdødelighed i 40-60 års alderen, der hvor man stadig burde have en masse år i sig, og det er det der trækker gennemsnittet ned.

Jeg har mistet familie/venner i den aldersgruppe, rygere allesammen, det er hårdt for børn/ægtefæller, smadrer ofte økonomien for de efterladte osv.

Jeg er enig med heidi-ho så langt, at jeg ikke, selv om forsøg med mus viser det, ville gå på sultekur for at leve længe, men samtidig syntes jeg man skal vælge sine laster med omhu, hvad giver mest "Bang for the Buck"?

Sex er sundt, giver god motion, hor er sjovt nok farligere, der er næsten aldrig nogen der dør af hjertestop mens de har sex med ægtefællen, derimod er det ikke så sjældent med dødelig udgang at have sex med andre. Bare tænk på Ivar Hansen og den senere landbrugskommissær!

Rygning er decideret usundt, og værst af det hele, eg er exryger, det holdt op med at være en nydelse, det var bare ubehageligt ikke at ryge.

Druk, derimod, er altid en fornøjelse, og hvis det ikke går for vildt for sig, også dagen efter, ellers hjælper denne medicin som regel "gamle branderter spædes op og bliver som nye".

Grin er uundværligt, ligesom kærlighed, gode venner, og bare sundt og dejligt.

Jeg hørte Carsten Jensen i radioen forleden, han citerede Johs. V. Jensen for at sige, at danskerne satte sig så lave mål, at det måtte være grunden til vi var verdens lykkeligste folk, for målene gil i opfyldelse

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-02-10 09:01

Nå men så må jeg hellere være lidt seriøs....

Dødeligheden blandt de relative unge mennesker i 40 - 50 års alderen, skyldes en forkert kost, navnlig i form af burgere, grillstegte kyllinger, pomfritter og colaer i litervis.
Eneste motionsform disse mennesker får, er at trykke på fjernbetjeningen når tv-programmet bliver for kedeligt.
Grillbaren har taget livet af flere mennesker end man umiddelbart tror.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 24-02-10 23:18

Citat
Grillbaren har taget livet af flere mennesker end man umiddelbart tror.
Helt sikkert og sammen med bilosen og skidtet i luften fra industrien, mange flere end smøgerne. Og tro det eller ej, men jeg mener det sq seriøst.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-02-10 07:19

Dk er jo ikke det eneste land med grillbarer, bilos og skidt i luften, så det forklarer ikke, hvorfor vi er gået tilbage i levetid i forhold til andre lande.

Da jeg ikke ryger, tror jeg på rygningens skadelighed, men er meget mere i tvivl om alkohols skadelighed, for jeg drikker (for meget, iflg min nye læge, min gamle syntes det var OK, for han drak ligeså meget selv )

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-10 14:33

Da jeg selv snupper en smøg af og til - bl.a. nu, hvor jeg skriver dette indlæg, er jeg naturligvis af den overbevisning, at faren ved tobak er en smule overdreven.

Samfundet som helhed burde hellere rette sin opmærksomhed på, som Majomajor skrev, bilosen, samt et andet overset fænomen, nemlig, Radonstråler. www.bolius.dk/viden.../sundhedsskadelig-radon-i-boligen/ Det undrer mig derfor lidt, når de såkaldte eksperter ikke nævner Radon, som en af de store syndere, når årsagen til lungekræft omtales.

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 27-02-10 17:23

Ja, Heidi-Ho, jeg tror du har det nærmeste vi kommer et rigtigt svar, vi danskere er stort set ligeglade, vi tror ikke på advarslerne mod de ting VI gør og ikke har lyst til at holde op med, og der er mange andre lande nok mere autoritetstro. Og, som man også kan se af de ret få indlæg, det rager os langsomt hvor længe vi lever, egentlig et paradoks, når vi nu er så lykkelige skulle man tro vi gerne ville være længe i lykkeland.

Radon som du nævner er en radioaktiv gasart, der antages at slå ca 300 mennesker (næsten ligeså mange som trafikken) ihjel af lungekræft om året, jeg stødte første gang på det for 35 år siden, det dukker op i medierne med års mellemrum og dør igen, det eneste der er sket de 35 år er, at nye huse skal radonsikres, men der er ingen retningslinier for hvordan, ingen krav om målinger der viser om sikringen virker

I forbudsSverige har man for længst sørget for at sikre såvel gamle som nye huse mod radon!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-02-10 14:06

Mange tak vagnr.

Jeg giver dig fuldstændig ret mht. til Radon.
Da jeg renoverede min gamle landejendom, blev jeg gjort opmærksom på faren ved Radon.
Jeg turde ikke andet end at Radonsikre hele boligen. Efter regningen er betalt er jeg meget glad for at jeg ofrede lidt mønt på projektet.
Mvh.
HH.