/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Vi er kommet på spamliste
Fra : jomfruane
Vist : 931 gange
100 point
Dato : 18-02-10 09:43

Jeg bor i et hus med internet hvor vi desværre åbenbart deler IP-adresse.

Forleden fik jeg min email fjernet fra Barracuda, men i dag er vi så åbenbart kommet på SpamAssassin ´s liste.

Hvordan kan jeg undgå at dette spreder sig mere?
Jeg forstår at nogen i huset åbenbart må have virus eller udsendt spam med vilje, men her er 60 lejligheder, så at finde frem til hvem, er umuligt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-02-10 10:02

hvis alle lejlighederne kører lokalnet må der jo være nogen der administrerer det, de kan lynhurtigt se hvem det er og blokere for den lejlighed

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-10 10:03

du skal ind og finde ud af hvor det er du er registreret?????

Til at starte med - så skal du finde ud af om din SMTP server er registreet? Kører du egen Mailserver i hjemmet ???? Ellers skal du finde i dit mailprogram hvilken mailserver du bruger.
har du en i eget hjem - så kan du se din IP her hyttp://www.myip.dk

Derefter taster du denne IP ind på denne hjemmeside:
http://www.dnsbl.info/dnsbl-database-check.php

Hvorefter den tjekker diverse spamlister og viser dig hvor du er registreret som spam bruger. derefter kan du gå ind og få den slettet den registrering - men det tager gerne op til 48timer!

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-02-10 10:08

Men kan slet ikke se at det reelt er lovligt at lejligheder kører med enkelt IP - altså 60 lejligheder - lyder som en rigtig gang fusk i mine øjne.

Hvad hvis man er lidt nørd og ønsker at have egne servere stående - det ville jo være reelt umuligt - eftersom I har et LAN-netværk i egjendommen og alle kan have adgang til alle's maskiner - mm DE selv beskytter sig ????
Det lyder helt vildt men som det samme nummer arrownet lavede i Stege - Med at Stege by var et stort LAN netværk - og man kunne ved deling af arbvejdsgruppe - logge på rigtig rigtig mange PC'er i stege by!"

Det er bare en pinlig løsning - så jeg ville klart klage over dette usikre netværk - mm der er lavet seperat kabel af den enkelte lejlighed og seperat subnet i routeren!
Men sikke en gang fusk!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-02-10 10:17

Citat
Men kan slet ikke se at det reelt er lovligt at lejligheder kører med enkelt IP

der er intet ulovligt i at lave et lan, smart, nej men meget udbredt.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-02-10 10:28

Tak. Jeg fik fjernet den to steder mere, men hos Useprotect.net vil de have $50 for at fjerne den.

Desværre fik jeg besked om at IP-adressen er listet for bare 14 timer siden det ene sted, så måske går min removal request ikke igennem.

Jeg har også skrevet til bestyrelsen i ejendommen.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-02-10 10:32

Citat
der er intet ulovligt i at lave et lan, smart, nej men meget udbredt.

Jeg kunne da godt tænke mig at se dem udrede hvilken adresse i de 60 lejluigheder der downloader Porno .- og NEJ så vidt jeg ved er det IKKE lovligt mere - efter den nye datalov - netop at vi uanset hvad som priovate/erhvervsfolk - SKAL have offentlig IP - seperat pr hustand.
Du må på ingen måde dele internettet med din Nabo!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-02-10 11:07

Citat
Du må på ingen måde dele internettet med din Nabo!

har intet med lovgivning at gøre, det kommer an på din aftale med din isp

Citat
Jeg kunne da godt tænke mig at se dem udrede hvilken adresse i de 60 lejluigheder der downloader Porno

det er ikke anderledes en alle andre steder, de skal jo gemme logfilerne lige som alle andre skal, desuden skal de jo også være registreret som udbyder

Citat
netop at vi uanset hvad som priovate/erhvervsfolk - SKAL have offentlig IP - seperat pr hustand.

det står der intet om

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-02-10 11:19

der er rent faktisk lige en undtagelse i lovgivnongen jeg ikke havde bemærket

Citat
I medfør af bekendtgørelse nr. 1064 af 31. august 2007 gælder indretningskravet dog ikke for:

1) Andelsforeninger, ejerforeninger, antenneforeninger og lignende foreninger eller sammenslutninger heraf, der inden for foreningen eller sammenslutningen udbyder elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til færre end 100 enheder.

herfra: http://www.itst.dk/samtrafikregulering/antiterror/pligt-for-teleudbydere-til-at-indrette-systemer-sa-det-er-muligt-at-foretage-indgreb-i-meddelelseshemmeligheden-samt-til-at-registrere-virksomheden-hos-rigspolitiets-telecenter/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-02-10 05:47

Jeg er ikke ikke helt oppe på hvilken løsning vi benytter i vores andelsforening (70 medlemmer, hvoraf de ca. 30 er tilsluttet LAN med lokale IP'er og deler een offentlig IP). Det er en TDC erhversløsning.

Da vi blev kontaktet af TDC om, at vor IP udsendte SPAM, ankom en teknikker på vor opfordring og lokaliserede 'synderen' som fik spærret sin netadgang ...indtil maskinen var rense for den BOT der udsendte mail's.

Ps. Brugeren var ikke selv klar over at maskinen var inficeret.

Mon ikke jeres udbyder har samme 'service' ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-02-10 08:44

De har valgt at hyre et IT firma - der er åbenbart flere fejl. Vi har desværre CyberCity. Men tak for hjælpen alle.

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 20-02-10 08:44

Tak for svaret peque.