/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Menstruere 12 gange årligt Hvorfor?
Fra : Nyx-x
Vist : 745 gange
100 point
Dato : 13-01-10 22:46

hvorfor menstruere kvinder månedeligt? Hvad er fordelen ved at vi udvikler det?

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 13-01-10 22:51

Fødselssmerter og menstruation anses for Guds straf til Eva for at have forført Adam til at spise et æble fra Kundskabens træ.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-01-10 22:55

Hvad er spørgsmålet ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-10 22:56

Fordi der i livmoderen bliver en fortykkelse af slimhinden (en hule til babyen), når der så ikke er nogen baby, bliver slimhinden udstødt

Man behøver ikke længe have mens en gang om måneden, rigtig mange får p-piller og "nøjes" med hver anden måned - anbefalet af lægen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-01-10 23:15

Måske skal man starte et andet sted, kvinder i den fødedygtige alder færdigudvikler et æg i livmoderen med ca 28 dages mellemrum, ægget kommer gennem æggelederen og sætter sig fast i en slimhinde i livmoderen. Efter nogle dage kan ægget ikke længere befrugtes, så udstødes slimhinde og æg, og hun har menstruation.

Så dannes der en ny slimhinde, et nyt æg modnes (kvinder er født med alle æggene, de er bare ikke helt færdigudviklede før de skal bruges) og processen gentager sig, medmindre hun bliver gravid, så udvikler slimhinden sig til at forsyne fosteret med iltet blod og næringsstoffer

Så svaret på dit spm er at menstruation er nødvendigt for at kvinder kan få børn.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 13-01-10 23:16

Spørgsmålet er hvorfor den menneskelige udvikling er gået den vej? Når andre dyr eksempelvis kun er det en gang årligt.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 13-01-10 23:21

Hmm.. Har ladet mig fortælle, at førhen (for riiiigtig mange år siden) var der 28 dage mellem. Det fulgte månens cyklus. Sådan holdt man også regnskab med menses og graviditet.
Men tiden (læs vores udefrakommende påvirkninger) har ændret dette, så der nu er forskel fra kvinde til kvinde.

Det er ikke det eneste, der adskiller os fra dyrene.
Mennesket og nogle få andre dyreracer dyrker også sex for fornøjelsens skyld.

De dyr der går i løbetid 1 - 2 gange om året, gør det for at reproducere sig.

MEn hvorfor???? Det var måske praktisk dengang vi alle var nomader. Så var det nemt at holde styr på ens cyklus.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 13-01-10 23:24

Ok, det er en anden sag.

Teorien jeg har læst går på, at det er bedst med to forældre til at sørge for børn og familie under børnenes meget langsomme opvækst, og at vores model, der jo også indebærer at kvinder ( i større eller mindre omfang) er parringsvillige hele tiden, gør det nemmere at holde sammen på familien, end hvis hannen skulle vente et år på næste gang sex.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-10 23:27

Og jeg har hørt at i rigtig gamle dage, havde kvinderne slet ikke mens, en gang om måneden, for enten var de gravide eller også så ammede de (hvilket hos mange kan udskyde det)

Godkendelse af svar
Fra : Nyx-x

Dato : 13-01-10 23:32

Tak for svaret vagnr.
Klarere kan det vel ikke siges.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-01-10 23:35

Ja, Nordsted1, det tror jeg også har været naturtilstanden, men en ammende kvinde kan jo heldigvis stadig dyrke sex.

Men det er ikke helt enestående for mennesker at kunne parre sig uden for ægløsningstiden (løbetiden), en chimpanseart, bonoboen (i øvrigt en af vores nærmeste slægtninge) bruger sex som en del af konfliktløsninger, mindsker spændinger i gruppen, hilseritualer mv.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-01-10 23:37

Selv tak, Nyx-x, vi er nogle sjove væsener.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-10 23:40

Hvor er jeg glad for at vi mennesker ikke hilser sådan på hinanden

Det ville også være koldt på denne årstid..

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 14-01-10 00:25

Citat
De dyr der går i løbetid 1 - 2 gange om året, gør det for at reproducere sig.

Aaaaahhh, lidt "fornøøøjeeeelsse" håber jeg da de har.

Kommentar
Fra : Salaric

Dato : 22-03-10 01:00

Hvis du er tilhænger af Darwins teorier, som det da lyder som om du er, stiller du det forkerte spørgsmål. Vi har ikke udviklet os på denne måde fordi det var en evolutionsmæssig fordel. Vi har på intet tidspunkt været i stand til at ændre vores genom som det passede os, og nok heller ikke haft indsigten til at se at det var det der var praktisk. Darwins teorier fremlægger derimod at der hele tiden sker mutationer, og at hver enkelt ny generation/ nye afkom har en lille - tilfældig - ændring. Grunden til at kvinder har mens en gang om måneden er at den række mutationer der har ført til dette fænomen ikke var en ulempe der gjorde at vi uddøde.

Salaric