/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Skiftlig advarsel om for meget fravær
Fra : mollymelissa
Vist : 2244 gange
100 point
Dato : 19-12-09 22:53

Kære alle.
Jeg ved at en skriftlig afvarsel om for meget fravær, bliver sendt anbefalet til forældre (hvis barnet er under 18)
MEN
kommer der til at stå fraværsprocenten eller er det bare Standard brev?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-09 22:56

På den skole mine børn gik i,kom fraværsprocenten også til at stå i brevet

Hvis det var meget grelt, blev brevet også sendt til kommunen

Kommentar
Fra : mollymelissa

Dato : 19-12-09 23:16

Det er på STX (:
glemte jeg er skrive. altså gymnasiet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-09 23:20

Det kan jeg ikke svarer dig på, men tidligere (måske endnu?) skulle den være over 10% før der blev skrevet brev

Står fraværsprocenten ikke også i karakterbladet??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-09 23:21

For din egen skyld ud i fremtiden......................så pas din skole.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-09 23:22

Karakterbladet kan også ses på nettet (i hverttilfælde for det gym. mine gik på)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-09 23:25

Hvis fraværsprocenten bliver uacceptabel høj uden lovligt fravær, skal eleven op i fuldt pensum

Kommentar
Fra : mollymelissa

Dato : 19-12-09 23:26

Ja i know.
- Altså vi har noget der hedder lectio.
men det har mine forældre ikke koden til..
Jeg vil egentlig bare vide, om den skriftlige advarsel som mine forældre også får tilsendt Pr (anbefalet brev)
står der der, fraværsprocenten?
eller er det bare et standard brev, om at man skal nedbringe sine forsømelser eller op i fuld pensum?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-12-09 23:57

Det kan jeg ikke svarer dig på

Men med en fraværsprocent på over 10% og det er vel allerede i 1.g, så tror jeg ikke du er interesseret nok i at få gym. uddannelsen

Så hellere dropppe ud nu, og find noget andet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-12-09 23:59

Der står fraværsprocent, fordi der er regler for eksamen omkring fravær, og det er fraværsprocenten der bestemmer hvilker pensum man skal op i. Ved for meget fravær kan man risikere at komme op i det fulde pensum. Derfor er en fraværsprocent vigtig, og derfor får dine forældre besked. Fordi det er deres pligt at motivere dig til at passe din skole, eller få din ind på en anden uddannelse.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 20-12-09 00:11

Granner01... jeg tror faktisk ikke fraværsprocenten står i det første brev,det er mere en slags advarsel

Nogle gymnasier ser ikke så strengt på 10% grænsen som andre, har kendskab til nogle der havde over 20% fravær før der blev skrevet, og alligevel var det bare en advarsel!!

Jeg kender til to tilfælde, hvor fraværsprocenten var så grov, at de ligefrem blev smidt ud, men hvor de blev selvstuderende

Rigtigt dumt ikke at følge undervisningen, så hellere vælge en anden uddannelse

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-12-09 00:15

Jeg har ikke været inden for systemer de sidste 4 år, men jeg ved at reglerne er strammet. Og de er strammet meget.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-09 00:17

Min yngste blev student i sommer, og ja reglerne er blevet strammere, men gymnasierne bruger ikke de regler ens, "vores" gym. er meget vattet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-12-09 00:34

Her i hovedstaden er der stramme regler. Men vi ved ikke hvor spørgsmålsstilleren går i skole.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 20-12-09 09:08

Du har åbenbart dårlig samvittighed.

Hvad med at passe dit skolearbejde, dovne skid.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-09 09:42

Det er ikke et standardbrev.

Hvis fraværsprocenten ikke er oplyst i brevet til forældrene, så har forældrene ret til at få den oplyst ved at rette henvendelse til gymanisiet.

Så nu kan du jo bruge juleferien på at skrive dine manglende opgaver.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-09 09:50

Ans, du lyder lige så tvivlende som os andre

I stedet for at ringe til gym. kunne forældre jo bare bede eleven om at logge på lectio, og kikke med over skulderen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-09 10:29

Uanset om fraværsprocenten er oplyst i brevet til forældrene, så har de fået besked om at noget er helt galt.

Som forælder ville jeg, efter at have modtaget et sådan brev, kontakte gymnasiet.

Jeg ville bede om et møde hvor lærerne/rektor/"barnet" også deltog.

Desuden kan fraværsprocenten også være oplyst i et standardbrev.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-12-09 10:39

Citat
Som forælder ville jeg, efter at have modtaget et sådan brev, kontakte gymnasiet.

Jeg ville bede om et møde hvor lærerne/rektor/"barnet" også deltog.

Det ville jeg i første omgang ikke forstyrre rektor med, jeg ville tage fat i "ungen" og spørge hva' fanden meningen var, og så be' om at der blev logget på lecio, så jeg kunne se det en gang til

Citat
Desuden kan fraværsprocenten også være oplyst i et standardbrev.

Så er det ikke et 100% standardbrev vel?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-12-09 10:48

Det kan meget vel stå på i standardbrev.

Det er "tomme" felter, der skal udfyldes.

F.eks står modtagerens navn der først, når dette felt er udfyldt. Det samme er jo gældende for den person det drejer sig om.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-12-09 17:19

En lille historie der omhandler lidt af det samme.

Jeg søgte ind til forsvaret (Hæren) for at få en faglig uddennelse som svejser med svendebrev i 1967. I 1971, var jeg så på fileforskole på Farum kase´rne - Sjællandske Ingeniørregiment!. Jeg var den gang 26 år gammel. Ud over en serget på samme alæder, var de øvrige konstabelelever på 16-17 år.

Kurset tog tre måneder. Da den første måned var gået, sendte skolechefen et brev hjem til "mine forældre" - eller det plejede man da at gøre. Da jeg på det tidspunkt var gift på 7. år med to drenge som arvinger.
Det lød noget i retning af:
Deres søn har nu været på uddannelsen i en måned, og efter det o´plyste, så kan jeg meddele Dem, at deres søn for så vidt angår såvel opførsel, som diciplin og faglig adfærd intet har at udsætte herom.

Det var ankommet inden weekenden hvor jeg kom hjem på orlov.

Da jeg mødte igen om mandagen, søgte jeg om tilladelse til at tale med skolechefen - en oberstløjtnant - hvilket blev godkendt. Jeg havde brevet med, og sagde til chefen, at selv om han ikke kendte min hustru, så skulle jeg hilse mange gange fra hende og sig, at hun var meget glad for, at han informerede hende om, at hendes, mand opførte sig ordentligt!!!!

Skolechefen mente, at der var tale om en misforståelse, og undskuldte mange gange!!

Ak ja, min kone fik iøvrigt ikke flere breve om, hvordan jeg opførte mig under det videre forløb - som iøvrigt forløb godt - siden fik jeg mit svendebrev som svejser, som veludført.

Godkendelse af svar
Fra : mollymelissa

Dato : 13-01-10 16:31

Tak for svaret Nordsted1.
Fraværet stod ikke i brevet.
Men jeg har da intet fravær haft siden.
det skal lige sige, at mit fravær skyldtes sygdom

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-10 16:39

Når fraværet skyldes sygdom (med lægeattest) hedder det -lovligt fravær- og bliver trukket fra det ulovlige fravær, så procenten bliver mindre

Godt dit helbred er blevet bedre,