/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Uønsket mail fra Facebook
Fra : henrikkrebs
Vist : 757 gange
100 point
Dato : 07-12-09 08:58

Jeg har fået en mail fra Facebook <update+kr4mmqewbaxa@facebookmail.com> med teksten

=======================================
Følg linket nedenfor for at oprette en profil på Facebook.
http://www.facebook.com/r.php?re=8011.......7fdG46
=======================================

Hej.

Følgende person inviterede dig til at blive venner på Facebook:
xxxxx (Invite sent: Oct 24, 2009)

Andre personer på Facebook, som du måske kender:

x

Facebook er et godt sted til at holde forbindelsen med dine venner, slå billeder og videoer op og oprette begivenheder. Men først skal du blive medlem! Opret en profil i dag, og få forbindelse med folk, du kender.

Tak,
Facebook-teamet

De navne jeg har xxx'et ud er alle nogen jeg kender (findes i min outlook express adressebog) - dog har jeg ikke lige kunnet genfinde den første af dem jeg skulle kende. Hvad der er ekstra interessant er at jeg er 99,9999% sikker på at ingen andre i verden har dem alle samtidig.
Det lyder altså som om der har kørt et facebook-program på min PC.

Hvordan kan det dog lade sig gøre?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 07-12-09 09:02

Det er ikke baseret på at en af dine venner kander alle ex'erne.

Men et bud fra Facebook om hvem der kunne være dine venner - Der er et REELT gæt baseret på dine venners sociale netværk .- MEN ikke at en person skulle kende alle!

Ja selvfølgelig har nogle kørt et facebook program ( Dig selv) du har oprettet dig som profil

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 07-12-09 09:06

Dem der bliver foreslået er udover dit adressekartotet, også fordi der kan være fælles venner

Jeg får også forslag på nogle jeg kun kender af navn, men hvor jeg kender til f.eks en bror, og så ellers fælles venner

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-09 13:47

Hvis du ikke ønsker de mails, aå lan dig en anden mailadresse f.eks. i forum, når du har gjort det så gå ind på din facebook profil og skriv den nye mail ind i stedet for den gamle. Så vil alle mail fra facebook gå til en ny mailadresse. Og den behøver du aldrig åbne.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-12-09 17:47

Nu gik spørgsmålet mest på hvordan det kunne lade sig gøre.

Ja, jeg har engang haft en 'tom' facebookprofil bare for at se hvad det er. Denne tomme facebookprofil har ingen venner. Mailadressen jeg brugte dengang var en anden. Den mailadresse der er anvendt er den som bruges af ham der påstås at have 'inviteret' mig. (Jeg har 'stjerne-alias' på mit domænes mailserver)

Nej - min kone (der ALDRIG har haft en profil på facebook) har fået en tilsvarende med samme påståede afsender. Hos hende er som 'andre du måske kender' kun anført en enkelt som afsenderen i al fald ikke kender.

Hvordan f... har facebook (som er den virkelige afsender af disse mails) fået fat i adresser fra mit (henholdsvis min kones) adressebog?

Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 27-02-10 18:16

Tak for svaret Nordsted1.

-- selvom jeg stadig ikke fatter at jeg skulle have medvirket til at 'nogen' (her facebook) skulle kunne hente adresser på min PC.