/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Rensning af CO2
Fra : JubelOptimisten
Vist : 708 gange
50 point
Dato : 04-12-09 12:57

Hej
Jeg er ved at lave en brændselscelle til indendørs brug som kommer til at producere under 50 W. Forbrændingen resulterer bl.a. i noget CO2 - ikke voldsomt meget, men nok til at påvirke indeklimaet i en uheldig retning. Det vil jeg gerne udngå.

Findes der en simpel måde, hvorpå man kan rense CO2'en ud af udstødningen - f.eks. ved at lade udstødningen passerer gennem alger, jord, bakterier, rødder, planter eller lignende?

Med venlig hilsen

Øivind, designer

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-12-09 13:01

Hvis du passerer luften hen over læsket kalk eller bobler den igennem kalkvand, bliver kuldioxyden fjernet.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 04-12-09 13:07

Menneskets basalstofskifte inklusiv varmeproduktion ligger på ca. 100W. Jeg gætter på, at din brændselscelle har en høj virkningsgrad og derfor ikke vil påvirke indeklimaet med CO2, mere end ét menneske.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : lham

Dato : 05-12-09 07:09

spørg NASA i Apollo 13 ( Huston we have a problem ) kæmper jordholdet med mekanisk tilpasning af CO2 rensfiltrene for udåndingsluft "upstairs"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-09 13:27

Hvis der er grønne planter nok, vand nok, mikronæringsstoffer nok og lys nok, har du et perfekt CO2-filter, hvis der samtidig er cirkulation i luften

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 05-12-09 14:03

Jeg er mere intresseret i hvilken type brændselscelle du benytter - metanol eller andet? og hvor stor er den (stak - antal celler) --50W er dog en del og der må også være en varmeudvikling som skal borledes

Kommentar
Fra : JubelOptimisten

Dato : 05-12-09 14:09

Jeg kommer til at bruge træsprit som brændsel. Det er endnu ikke bestemt hvilken brændselscelle jeg ender med at benytte eller hvor mange stakke den kommer til at bestå af. Projektet er endnu kun i en tidlig og indledende fase. De 50 W er valgt, da dette bliver det maksimale strømforbrug.

Øivind

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 05-12-09 14:30

Hej Øjvin
Træsprit er der samme som Metanol og ret giftig - men med en god efitivitet i platin-rothenium baseret celler ( normal standart i metanolbaseret brændselceller) du kan opnå ca. 0.7v med 150-200 amp. ved en celle på størrelse 160x160mm (absolut fuld udnyttelse af cellen) derfor samles cellerne i en stak på 40 stk - denne jævnspænning på 28v 200amp blever ved hjælp af en omforer konverteret til 220v vækselstrøm -- der uvindes en del varme som skal bortledes (kemeiske reakpion) -- denne varme udnyttes også - således får men et kraft-varmeanlæg baseret på metanol.

Accepteret svar
Fra : anuarak

Modtaget 25 point
Dato : 06-12-09 14:59

hej Øivind
Først undskyld at jeg ikke stavede dit navn rigtig.
Lag dig ikke skræmme af mit indlæg -- et gammelt ord siger at kun nysgærighed fremstiller de rigtige opfinder -- din tanke om miliørigtig el uden co2 er prisværdig og i den rigtige retning- så jeg ønsker dig alt held og lykke med projectet -- lykkes det helt eller delvis så lad mig høre om resultatet - du kan "pinge" min email hvis du har lyst
ANUARAK

Godkendelse af svar
Fra : JubelOptimisten

Dato : 13-12-09 20:23

Tak for svaret anuarak.