/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Hvad betyder ph.d. ????
Fra : Asbjørn2
Vist : 1891 gange
100 point
Dato : 12-11-09 23:09

Hvad betyder egentlig forkortelsen ph.d.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 12-11-09 23:12

ph.d. subst. ph.d.en, ph.d.er, ph.d.erne
1. en person der har erhvervet ph.d.-graden, en akademisk grad som med en videnskabelig afhandling afslutter et to- til treårigt forskerstudium oven på kandidatuddannelsen. Rangerer mellem kandidat- og doktorgrad (jf. cand.- og dr.-). Fork. af philosophiae doctor. ! af engelsk Ph.D. af fork. for latin Philosophiae Doctor 'doktor i filosofi'

Ovennævnte er fra Nudansk Leksikon.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-11-09 23:12
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-09 12:46

Glem det med 'doktor i filosofi',
phd er i dag en mellemting mellem en almindelig akademisk uddannelse og en doktor grad...

Der findes ph.d. ere som overbygning indenfor mange universitets uddanelser her i landet,
i Tyskland skal man helst være doktor, og i AngelSaksiske lande Master of et eller andet...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-11-09 14:30

svendgiversen

Asbjørn2 spørger om hvad forkortelsen af ph.d. betyder!

Og forkortelsen betyder

Citat
Fork. af philosophiae doctor. ! af engelsk Ph.D. af fork. for latin Philosophiae Doctor 'doktor i filosofi'

Så hvorfor glemme alt om "doktor i filosofi" ???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-09 15:25

Hvad betyder egentlig forkortelsen ph.d.

Hvad er den oprindelige betydning af ph.d.?

Hvad betyder det, hvis du har en phd grad??

Du svarede på det første, jeg svarede på det mere aktuelle...

Hvis du har ret, kender jeg flere phd end der er filosoffer i dette land,
ellers har du naturligvis ret, Svend

Godkendelse af svar
Fra : Asbjørn2

Dato : 13-11-09 23:07

Tak for svaret ans.

Et par svar var fyldsgørende,så det svære var at finde ud af hvem der skulle have pointene, men tak til alle der gav deres besyv med.

Hilsen Asbjørn2