/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Solsikkekærner som fuglefoder
Fra : perfritz
Vist : 3095 gange
25 point
Dato : 08-11-09 19:45

Jeg er storforbruger af afskallede solsikkekærner til mine mange vilde fugle i haven. Det er meget dyrt at købe dem i diverse supermarkeder i forhold til forbruget på ca. 1 kg. pr. dag.
Kender du til, hvor man kan købe større portioner f. eks. 25-50 kg. med fordel ?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-11-09 20:17

Hej
Ja, jeg får min lokale bager til at bestille en ekstra sæk, når han selv køber. Men der er ca. 40 kg i en sæk.
Jeg har også sparet lidt ved at købe dem hos et catering firma i Kolding.

Jeg gider nemlig heller ikke de mange solsikkeskaller rundt omkring i haven. De kerner, som de flyvende fugle spilder, kommer bogfinker og andre på jorden spisende fugle tilgode.

mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-11-09 21:38

<Det er meget dyrt at købe dem i diverse supermarkeder i forhold til forbruget på ca. 1 kg. pr. dag.

Hvorfor købe?
Jeg fik i foråret en gratis pose med solsikke frø, som mange firmaer bruger som reklame.
Den såede jeg i min have og har haft mange, op til 3 meter høje solsikker...

Toppen, klaserne af de bedste, ligger nu klar at blive anvendt som gratis fugle foder næste vinter.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-11-09 22:17

Hvis du siger du har prøvet diverse supermarkeder har du så også prøvet Rema 1000, det siges det kan købes for 9kr for 500 gram.

Foderstof forretninger har som oftest billige produkter. Men jeg er nød til at spørge - hvorfor vil du have dem afskallede ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-09 00:22

Hvorfor dog afskallede.

For det første er det for dyrt, og for det andet har fuglene slet ikke godt af de forarbejdede kerner.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-11-09 00:25

Citat
Indsæt dit citat her

helt enig, jeg har aldrig købt dem afskallede og "mine fugle er helt vilde med det jeg serverer i skaller"

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-11-09 00:26

Citat
Indsæt dit citat her

det var altså dette citat jeg mente jeg var enig i

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-11-09 00:27

nå ok det virker altså ikke idag.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 25 point
Dato : 09-11-09 07:50

Hej
Ja, hvorfor de afskallede? For mit vedkommende fordi I nok ikke ved hvor meget 1 kg skaller sviner på en terasse. Og hvofor skal mejser og musvitter bruge det meste af den energi de kan få ud af et solsikkefrø til at afskalle dem?.

Ok, det er da det mest naturlige at de selv skal afskalle, og endnu mere naturligt at de selv finder føden. "Vores" fugle er måske også blevet kræsne. Der kommer ikke nær så mange fugle, når jeg serverer de gængse fuglefrø. Jeg tror at der er alt for mange frø i disse blandinger, som fuglene ikke gider spise.

I går læste jeg en artikel om at der i fuglefrø, som stammer fra Ungarn, er frø af en særdeles grim plante, som spreder pollen, som er direkte farlige for mennesker med allergi.

Ok- jeg fodrer fortsat med de frø, som vores fugle kan lide. Det må være gourmet fugle, der kommer hos os.

Som suplement til solsikkekærnerne hænger jeg mange halve kokosnødder op.

Mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : perfritz

Dato : 09-11-09 16:43

Tak for svaret ingelein. Jeg er enig med dig om problemer med svineriet med skaller på terassen.
Tak for ideén med at lave en aftale med en bager.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-09 17:57

Haha... Jeg bruger da osse afskallede solsikkekerner til mine fugle... Men ikke så mange.
Så jeg nøjs med Remas til 9 kr for 500g.

Rema har i denne uge - fra torsdag- en god vildtfugleblanding til 29 kr for 5 kg. Og så har de 50 mejsekugler til 49 kr.
Dem bruger jeg osse. Jeg tager nettet af og knuser kuglen og blander den i det daglige foder.
Rema har osse billige jordnødder, 7 kr for 250 g. DEM får fuglene også en sjat af.
Og så får de et par håndfulde havregryn..

OG: så får mine fugle hver dag en god tyk skive hjemmebagt brød med fuldkornsmel, valnødder, knuste solsikkefrø og hvad jeg ellers har af gode ting den dag jeg bager... Om vinteren kommer jeg et lag ukrydret fedt på inden jeg skærer den i små tern.

Totalt unaturligt! Men en ægte succes!
Og jeg elsker altså at se alle de små klumpetykke fugle, der hver morgen sidder og kikker forventningsfuldt ind gennem mit køkkenvindue .

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-11-09 18:07

Hej Birgitta
Jeg har desværre dårlige erfaringer med billige mejsekugler. De hænger bare og bliver mugne og fuglene gider dem ikke. (Det var før jeg fodrede med afskallede solsikkekærner). Enten er mine fugle meget kræsne eller også er mejsekuglerne det rene affald, holdt sammen med dårligt fedtstof.
Jeg har smidt en hel kasse med 50 bolde ud i skraldespanden.

Jeg gider heller ikke de der billige foderblandinger, og fuglene gør heller ikke.

Mange hilsner
Ingelein.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-11-09 21:07

Jeg piller dem ud af nettet og knuser dem i hånden. Hvis kuglen er for hård til at knuse i hånden, så er den for gammel eller den har været opbevaret forkert, f.eks. udendørs i bagende sol.....

Hvem har mon fundet på, at det SKAL være svært for mejserne at få deres mad?

Mine småfugle tømmer fadet HVER dag. Også for den knuste mejsekugle!

Foderblandingen fra Rema består af blandede KORN og nødder. Det er ikke knuste ubestemmelige smådele, som man ser det i de ander blandinger.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-11-09 21:17

Hej Birgitta
Det vil jeg se på næste gang jeg kommer forbi en REMA butik.
Tak for oplysningerne
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-11-09 08:58

Hej
her er et link, som jeg mærkværdigvis kun fandt ved at benytte GOOGLE CHROM

http://www.vivara.dk/product/id=22/solsikkekerner_uden_fr%EF%BF%BD%C2%B8skal.html

mange hilsner Ingelein

NB. Remas kg pris er stadigvæk kun 18 kr til sammenligning-

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-11-09 14:02

Jeg kan godt se, at den side du linker til er et slaraffenland for de vilde fugle... Men sikke nogen PRISER...

Det er lidt "sjovt" at solsikkefrø til vilde fugle er så meget dyrere end solsikkefrø til mennesker.. Nettos solsikkepris er næsten den samme som Remas.. -måske en krone dyrere..

Efterhånden som det (måske) bliver koldere så hakker jeg en skive svinefedt i foderet også. Sådan en 500g pakke fedt til 12-13 kroner rækker fint langt.
Jeg tror at den billigste måde at fodre vilde fugle på, er enten at købe produkter der bruges til menneskefoder, --eller at lave sin egen kornblanding af korn fra dyreforretninger, der også har foder til store dyr. En mejse er garanteret ligeglad med om der står "hest" på posen med korn. Bare det er korn som også er for småfugle.

Maxø i Rødovre sælger korn i 1-5 og 10 kilo, til rimelige priser.

http://www.maxsoe.dk/index.php

---Det er en ret god forretning, uanset hvilke dyr man har.