/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine tager vand ind...
Fra : Zuluop
Vist : 3846 gange
110 point
Dato : 24-10-09 16:24

Hejsa

Jeg kom hjem igår fra arbejde havde vores vaske/tørremaskine taget vand ind og fyldt tromlen op og var begyndt at dryppe ud på gulvet.....godt jeg kom hjem i tide. Jeg drænede tromlen med "drain" programmet men det har jo ikke løst problemet.
Maskinen står langsomt og fylder vand i maskinen selvom den ikke er startet eller lågen er lukket. Det er ca. 1 cm pr. time i tromlen og det er sikkert at vandet kommer fra indløbsslangen da det stopper hvis jeg lukker for vandet.

Nogen der har en idé om hvad der er galt med maskinen - og om det er noget man selv kan gøre noget ved?

På forhånd tak :)

mvh
Zuluop

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 120 point
Dato : 24-10-09 16:42

Det er magnetventilen som ikke lukker helt.
Det kan der være flere årsager til.

1. For lidt vandtryk.
2. Snavs i filteret tilstoppet der hvor slangen skrues bag på maskinen.
3. Manglende snavsfilter i magnetventilen og derfor snavs i klemme i lukkekeglen.
4. Slidt magnetventil

Kommentar
Fra : Zuluop

Dato : 24-10-09 16:48

Kan jeg selv reparerer det og hvordan gør jeg?
Hvor sidder fx magnetventilen?

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 24-10-09 16:54

Citat
Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 2
- Annullerede 3
- Slettede 0
Ialt 6

Når du har klaret maskinen.
Så prøv at gøre neget ved dette her.?
vvdriver

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-10-09 17:00

Seføli kan du lave det selv.Men når du ikke har forstand på at kunde finde magnetventilen i enden af vandslangen, så tror jeg at jeg ville ringe efter en tekniker,og betale ham de 2000 det koster at få skiftet magnetventil.

alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-10-09 17:14

Utæt magnetventil.
Gætter på at det er fordi der sidder noget skidt i klemme i den.

Har du filter i slangeforskruningen ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-10-09 17:17

Hvis du ikke kan finde magnetventilen, har du ikke tage top eller bagside af maskinen, eller også er du så teknisk analfabet, at du hellere må få en anden til det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-10-09 17:30

Magnetventilen sidder ved/bagefter vandindtaget og er elektrisk styret, der er sikkert møg i den. Pil strømmen fra og tag magnetventilen ud og rens den. Det er højst sandsynlig en kalkflage eller noget skidt der har sat sig så den ikke lukker tæt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-09 18:19

Måske er løsningen her:
http://www.kandu.dk/spg141140.aspx#1617639

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-10-09 18:36

Kan du give nogen flere oplysninger. Er det en nyere model hvor magnetventilen sidder udenfor maskinen, altså ved vandtilslutningen eller er slangen koblet direkte til vandindtaget.

Kommentar
Fra : Zuluop

Dato : 24-10-09 20:31

Well den er 3 år gammel - modellen er en Bosch wvt1260eu. Slangen sidder skruet i et plastgevind direkte bag på maskinen, så jeg gætter på at selve ventilen er på den anden side - altså indvendigt.
Jeg vil prøve at se om jeg kan checke den ventil for kalk - er det 100% sikkert at den kan skilles ad ventilen?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-10-09 20:57

Nyere magnetventiler på vaskemaskiner er ikke til at skille ad, men når slangen er taget af kan filteret tages ud med en fladtang for rensning.
Siver den stadig og skal skiftes, og det kan gøres med aftaget låg som sidder fast med 2 skruer på bagsiden og kan skydes bagud.

Stikkontakten skal tages ud ved denne operation.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-10-09 23:12

den 22 september startede jeg min debut i dette forum, med nøjagtig det samme spørgsmål og heldigvis fik jeg rigtig mange gode svar- omkring magnetventilen.
Jeg kunne bare ikke selv lave det og havde hverken tid eller lige råd til en proff.
Kunne se på nettet at en ny ikke koster en bondegård til min Bosch.
så tænkte jeg - jeg må lukke for vandet, som der var een der foreslog- når jeg ikke bruger den indtil jeg kan få een til at skifte den magnetventil. Nu vidste jeg i det mindste hvad det var.

Heldigvis af een eller anden grund- holdt det op igen efter næste vask.
Måske har nogle rystelser løsnet igen eller jeg ved ikke, men hvis problemet kommer igen- så er jeg helt sikker på at jeg kan ringe til VVS og sige- vil I komme og skifte magnetventilen på min vaskemaskine.

Kommentar
Fra : Zuluop

Dato : 25-10-09 01:15

Ja har desværre prøvet at vaske 3-4 gange men det hjalp ikke overhovedet - desværre :S

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-10-09 01:23

et besøg af VVS, koster omkring de 500 og magnetventilen omkring de 500 måske.

Min vaskemaskine virker ellers upåklageligt og vil nødig skifte den. Den er 11 år gammel og har fået skiftet div. for omkring 1000, kr. i dens levetid. Den vasker og ikke mindst den centrifugerer rigtig godt, så jeg vil gerne ofre endnu 1000,- kr hvis det sker igen.

for uanset hvad, så kan du ikke købe en ny for de penge.

Kommentar
Fra : Zuluop

Dato : 25-10-09 12:11

Er det egentlig nok at lukke for vandet under håndvasken hvor slangen er tilsluttet eller skal der lukkes for vandet til hele boligen? Det er muligvis et dumt spørgsmål, men bedre at være sikker end at have vandskade :)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-10-09 12:28

Citat
Er det egentlig nok at lukke for vandet under håndvasken hvor slangen er tilsluttet

Ja, og du kan også lukke din låge- så løber vandet ingen steder- men det er jo vandspild.

Kommentar
Fra : Zuluop

Dato : 25-10-09 12:36

Jo det gør når tromlen bliver fyldt op.....og det gør den efter nogle timer....

Kommentar
Fra : Zuluop

Dato : 25-10-09 13:14

Så har jeg taget slangen af og filteret ud og renset - men det var ikke problemet. Hvis jeg puster ind i hvor slangen har siddet kan jeg puste en lille smule luft igennem der så havner igennem den ene af slangerne der går hen til en lille plastbeholder med et lille hul i toppen. Derfor kan jeg hører at luften kommer ud der. Så har jeg prøvet at sætte vand på igen og vandet løber naturligvis også igennem samme vej.
Jeg går derfor udfra at det er magnetventilen som I alle siger (fleste). Den der sidder i min maskine ser nogenlunde således ud:
http://www.hvidevaredele.dk/images/600611_full.jpg

Kan jeg gøre noget ved den - skille den ad eller SKAL jeg have en ny sat i?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-10-09 18:15

Du kan da godt skille den ad, men du får den ikke samlet igen, så anskaf en ny under alle omstændigheder. Og monter så også et filter på indløbsstudsen.

Godkendelse af svar
Fra : Zuluop

Dato : 25-10-09 18:30

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Zuluop

Dato : 25-10-09 23:58

Og ikke mindst tak også til jer andre ;)