/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Oversættelse til engelsk
Fra : Jimmy17
Vist : 670 gange
50 point
Dato : 12-10-09 22:15

Hey.

Tænkte om nogen kan hjælpe med at oversætte en sætning til engelsk, som volder mig lidt kvaler.
Og nej, jeg går ikke i skole, så er ikke lektiehjælp, blot øvelse af sprog.

En tænkt sætning lyder:
Når jeg hælder noget i et glas, er det en god
ting at kunne ramme glasset.

Det er ordet ramme, jeg ikke kan finde en oversættelse til- og ordbog er ikke til meget hjælp.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 12-10-09 22:22

Pouring something into a glass actually being able to aim right is a good thing

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 12-10-09 22:22

Jeg ville skrive ramme=hit the glass

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-09 22:23

.. to be able to hit the glas

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-09 22:23

Eller rettere --- hit into the glass

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-09 22:25

Nej kun: hit the glas

ikke noget into

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 12-10-09 22:30

Jeg tænker bare at siger man hit the glas, så er det som at slå glasset, ikke som at break/ødelægge, men bare slå det.

Men her er det jo at ramme glasset.

Selvom det er indirekte oversættelse fra Frieda er det foreløbig den bedste

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-09 22:34

hit into, syntes jeg da må være =at ramme ned i glasset?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-10-09 22:38

Jeg ville nok bruge miss i stedet for "ikke ramme":
When pouring something into a glass, its best not to miss it.

Jeg tror også godt man kan bruge ordet "catch"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-09 22:40

Sådan hedder det bare: hit the glass

Englænderne er ikke så ord rige,
og det med being able to aim right er rent akademisk,
det er mere en skyde øvelse; det ville man aldrig sige på en engelsk pub...

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 12-10-09 22:44

Nu har jeg sendt den til en dansk englænder, så må jeg se, hvad svar bliver derfra

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-10-09 22:44

Citat
Englænderne er ikke så ord rige

Det er vist ikke rigtigt, mig bekendt er engelsk det sprog i verden der har flest godkendte ord, for nyligt nåede man op på én million.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-09 22:48

Der vil jeg nu give svendgiversen ret, uanset hvad de div undersøgelser siger

I oversættelsen har jeg nok gjort den fejl, at jeg har fokuseret på ordet ramme, og ikke kikket på hele sætningen, men jeg ville nu alligevel bruge ordet - hit - det bliver spændende hvad resultatet bliver

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 12-10-09 22:57

Det er ALTID en dårlig ide at oversætte en sætning ord for ord.
Jeg læser den danske sætning, "glemmer" den, slår over på engelsk i mit hoved og skriver sætningen.
Undskyld mig, men "aim" er ikke rent akademisk, og hvem har sagt at 1. sætningen kun skal bruges på en pub, 2. at akademikere ikke går på pub

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-09 23:15

Citat
Det er ALTID en dårlig ide at oversætte en sætning ord for ord.

Ja ja fru lærer, ved det godt, men nu var jeg bare så fokuceret på ordet ramme, skal nok læse ordentligt på lektien næste gang

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 12-10-09 23:21

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-09 23:23

Nej, ikke kun på pub.

Ifølge min næsten nye engelske dictionary fra 1961:
hit: give a blow or stroke to; strike: "AN OBJECT AIMED AT"...

Så når du siget "hit" behøver diu ikke at sigte, = "aim a target" det er helt unødvendigt...

Hvorfor gøre tingene mere indviklede end nødverndigt?

Just hit...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 12-10-09 23:26

Det er ikke et spørgsmål om at gøre tingene mere indviklede, men måske at gøre sproget lidt rigere.
Der er da intet i vejen med "hit".

Jeg kom bare med mit forslag.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-09 23:26

Citat
Hvorfor gøre tingene mere indviklede end nødverndigt?

Just hit...

Jamen det er jo det jeg siger - næsten -

Skulle have læst ordenligt på lektien før jeg svarede--------jeg kan jo godt det skidt, har engelske venner - som er gode tankelæsere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-09 23:27

Frieda, se lige på sidste 25 indlæg

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 13-10-09 13:38

Kan du ikke bare bruge Google oversæt værktøjet?
Det er så populært for tiden.

http://translate.google.com/translate_t?prev=hp&hl=da&js=y&text=&sl=da&tl=en&history_state0=#

Godt ikke alle bruger den, det ville give nogle misforståelser, den mener:

When I pour some into a glass, it is a good thing that could hit the glass.

Man forstår dog meningen, men det er langt fra korrekt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-10-09 14:37

Sjovt nok sagde google også kun: hit the glass...

I stedet for could vil jeg stadig foretrække:
>be able to hit the glass

could kan være så meget, be able to udtrykker her mere evnen til at kunne ramme.

have a nice day...

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-10-09 10:30

Jeg venter stadig svar på denne fra england - men de har ikke kunnet finde et svar på den sådan umiddelbart. Besynderligt nok

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-10-09 10:56

Citat
--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Englænderne er ikke så ord rige

Det er vist ikke rigtigt, mig bekendt er engelsk det sprog i verden der har flest godkendte ord, for nyligt nåede man op på én million.

Citat
Jeg venter stadig svar på denne fra england - men de har ikke kunnet finde et svar på den sådan umiddelbart. Besynderligt nok

HA HA HA

Sig du bare - hit - så kan alle være med (selv en englænder)

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-10-09 22:43

Tak for svaret Nordsted1.
Ja, så fik jeg svar fra england.

Selvom jeg synes det lyder dumt, så hedder det "hit the glass"
Men tak for hjælpen alle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-10-09 22:46

Selv tak, de englændere syntes nok også det danske sprog lyder dumt