/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
TC-IP
Fra : kj
Vist : 662 gange
300 point
Dato : 02-08-09 12:51

Jeg har en MAC med OS X, den kører som prinserver med et program der hedder
Fiery Splash RPX-ii, er der nogen der kan fortælle mig hvordan den fra tid til anden ændrer TC-IP adresse, så vi ikke kan komme i forbindelse med den fra vores PC'er

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 02-08-09 14:14

Jeg gætter på at dit problem er at IP-adressen på din printer af og til ændre sig?
I et almindeligt TCP/IP lokalt netværk kan du som regel vælge i mellem at lade en DHCP server automatisk tildele IP numre til de enkelte klienter (computere, printservere, routere osv) på netværket eller manuelt at styre hvem der skal bruge hvilke IP numre.
Hvis ikke dit netværk er uoverskueligt stort kan du måske overveje at styre tildelingen af IP numre manuelt. På den måde ville du let kunne sikre dig at den samme klient får det samme IP nummer hver gang.
Det er også muligt, f.eks. på en Apple TimeCapsule, at konfigurere en DHCP server til at reservere bestemte IP numre til bestemte MAC-adresser (MAC-adressen er den unikke "nummerplade" som er knyttet til alle maskiners net-kort). Dette gør det meget lettere at holde styr på hvem der får hvilke IP numre, ikke mindst når trådløse klienter kommer og går på netværket. Og denne metode kan også være med til at øge sikkerheden på et trådløst lokal-net, når der kun gives adgang for maskiner hvis MAC-adresse kendes i forvejen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-08-09 14:18

Nu har jeg ikke styr på Mac.

Men, men formentlig er det din router der er årsagen til problemenet.

Din router er sikkert sat om til dynamisk tildeling af IP adresser. Dette betyder at den PC der logger på først får det lavest nummer og dem der kommer efter får til delt næste lednige nummer i rækken.

Så du skal som jeg ser det starte med at tage stilling til hvordan din router opsætning skal være.

Om du vil køre med faste IP adresser eller Dynamiske.

vh Ben

Kommentar
Fra : kj

Dato : 02-08-09 14:37

Jeg mener ikke det har med routeren at gøre, idet ugangen fra routeren går til en HUB, hvor hele det interne netværk er til sluttet. Og det er sket med bådene dynamiske og faste IP adresser.

Og til ULRIKB !
Det er ikke printererens IP adresse der ændrer sig, det er er MAC'en hvor der ligger Splash farvestyringssoftvaren ligger. I alle tilfælde er det lykkedes os at printe direkte fra PC til printeren, også når vi ikke har kunnet komme i forbindelse med MAC'en. Det kører igen nu fordi jeg manuelt har ændret TC/IP adressen, så problemet kan løses hver gang på den måde.

??? Spørgsmålet er så bare, hvorfor MAC'en ændrer TC/IP adresse

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-08-09 14:55

Det er routeren der har DCHP tildelingen af IP adresser.. Din hub tildeler ikke IP adresser.

Det var svar på første del.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 02-08-09 15:16

At dit netværk er forbundet til routeren igennem et HUB betyder i denne sammenhæng intet. Det afgørende er hvor de enkelte klienter henter deres IP-numre fra, og det kan meget vel være fra din router også når den er forbundet via et HUB.

Når du lader din mac optræde som printer-server så er IP adressen på printer og mac den samme. Og du skal altså sikre dig at din mac bliver ved at bruge det samme IP nummer. Det letteste er at bruge DHCP med manuelt tildelte IP adresser. Eller at benytte en router med IP reservation som f.eks. Apple TimeCapsule eller AirPort Express.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 02-08-09 17:33

Printeren nås både gennem MAC'en og direkte fra PC'erne, de har hver sin IP adresse, og MAC'en kører DCHP med manuel IP adresse, alligevevel havde den i dag skiftet 2 tal ned fra sidste cifferrække, fra 96 til 94(96 er det rigtige) Printeren ender på 93.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 02-08-09 18:48

Kunne det tænkes den skifter konstant imellem trådløst - kablet.

Ellers er jeres release tid på DHCP servere ualmindeligt korte!
Men generelt er det Routeren der styrer alt med IP/netværksadresser mm. (Nu skal man passe på med en MAC og MAC-adresser) det eneste der kan få det til at skifte er - enten at netværket har en kort releasetid eller at MAC skifter imellem trådløst/kablet netværk. kunne det evt dertil være et dårligt kabel?

Men under alle omstændigheder foregår IP-adresser på at man kan tildele en statisk IP - så tvinges på selve maskinen.
Man kan lave en dynamisk statisk IP - som er reelt at man reserverer en IP i routen, hvor den genkender maskinen på netkortet's MAC-adresse, og derfor tildeler den samme IP hver gang.
Dynamisk IP DHCP -> Maskinen får en tilfældig IP indenfor et foruddefineret range i ROuteren.

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 300 point
Dato : 02-08-09 20:03

Nogen Apple MacPro maskiner har flere net-kort med hver deres MAC-adresse. F.eks så har min MacPro to ethernet tilslutninger og et AirPort kort, med tre forskellige MAC-adresser. På mit lokalnet styrer DHCP serveren i en TimeCapsule (wi-fi router med netværks disk) tildelingen af IP numre. Min MacPro får tildelt tre forskellige IP numre, et til hvert interface. Når jeg har reserveret tre faste IP numre fra DHCP serverens pulje til de tre MAC-adresser på de tre netværkstilslutninger på min MacPro vil de ikke kunne ændre sig og MacPro'ens IP nummer vil være det samme så længe den samme tilslutning benyttes. Men hvis der skiftevis "snakkes" til AirPort kortet og den ene eller den anden ethernet port så vil IP adressen også skifte.
I Systemindstillinger under Netværk kan man indstille en prioriteret rækkefølge, for brugen af de netværkstilslutninger der er til rådighed. (klik på det tandhjuls lignende symbol, under listen med tilslutninger, og vælg "Indstil rækkefølge på tjenester..." fra pop-up menuen.)
Systemet er redundant. Så hvis den tilslutning der har første prioritet svigter, falder systemet tilbage på den næste i rækkefølgen, der måtte virke. Hvis en tilslutning med højere prioritet igen bliver aktiv vil systemet igen begynde at bruge den i stedet.

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 03-08-09 09:18

Tak for svaret UlrikB.
Min Mac er en G5, 2 år gammel og med 2 ethernet tilslutninger, printeren er en Xerox Docucolor 240 med Efi Fiery controller med 2 ethernet tilslutninger. Begge maskiner er på netværket, men også i direkte forbindelse med hinanden.
Når jeg tænker tilbage har tildelingen af IP adresser nok stået til automatic, men jeg har nu sat den til DCHP med tvungen IP