/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Lokomotivfører med VUC
Fra : PeterTheisen
Vist : 2173 gange
20 point
Dato : 03-07-09 19:47

Kan man blive lokomotivfører, hvis man har læst på VUC med de naturvidenskabelige fag i fokus?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-07-09 19:53

Om uddannelsen
Du kan blive lokomotivfører i S-tog eller ved fjerntrafikken. Hvis du arbejder som lokomotivfører ved S-togene arbejder du i Københavnsområdet, er du lokomotivfører ved fjerntrafikken, kommer du rundt i hele landet.

Foruden DSB uddanner også privatbanerne lokomotivførere.

Uddannelsen varer 10 måneder og veksler mellem skoleundervisning og praktisk køreundervisning på jernbanestrækninger overalt i landet hos en eller flere virksomheder.

Skoleundervisningen består af 5 perioder på i alt 16 uger. Praktikken består af 5 perioder inklusive introduktion i virksomheden på i alt ca. 27 uger.

Du bliver undervist bl.a. i sikkerhedstjeneste, beredskab/terror, organisations- og personaleforhold, service, maskinlære, kørsel, bremselære, brandbekæmpelse, krisepsykologi og førstehjælp.

Andre fag er: sikkerhedsbestemmelser, organisations- og personaleforhold, teknik samt betjening og service.

Modulet Litra, teknik og betjening varierer afhængigt af, hvilken virksomhed du er ansat i. Her undervises du i betjening af forskellige typer lokomotiver.

Der er både mundtlige og skriftlige prøver i løbet af uddannelsen, og du afslutter med et skolebevis. Ved afslutningen af køreundervisningen skal du aflægge prøve (attestkørsel) med henblik på erhvervelse af lokomotivførercertifikat.

Uddannelsesplan. Ved starten af uddannelsen lægges en personlig uddannelsesplan, der indeholder en fordeling af skoleundervisning og praktik, hvilke certifikater, du vælger, dit fremmøde og en vurdering af din indsats. Planen udbygges løbende under uddannelsen.

Uddannelsesplanen indføres endvidere i din logbog. Logbogen udgør din dokumentation for uddannelsens enkelte elementer samt en vurdering af dine evner og færdigheder som lokomotivfører.

Uddannelsen foregår i Tønder og Høje Tåstrup. Se højremenuen. Praktikken foregår på jernbanestrækninger overalt i landet.

Antal færdiguddannede. I 2006 fuldførte 29 uddannelsen. 96 procent af dem, der begyndte på uddannelsen i 2006, forventes at fuldføre den. Se forklaring på tallene.

Adgangskrav
For at blive ansat og optaget på uddannelsen til lokomotivfører skal du:

?være fyldt 21 år ved uddannelsens start
?have et godt helbred og normal høreevne, normalt syn og farvesyn.
?kunne opfylde helbredskravene på jernbaneområdet
?være mindst 165 cm høj og ikke over 195 cm
?ren straffeattest
?gennemgå en erhvervspsykologisk test, som fokuserer på ansvar, overblik, hukommelse osv.
Bemærk! Ved ansættelse hos DSB og Arriva er det tillige et krav, at du har en højere teknisk eksamen (htx), en matematisk studentereksamen eller svendebrev inden for metal- og elfagene.

Se mere om uddannelsen og adgangskravene på Trafikstyrelsens hjemmeside. Her findes også en liste over jernbanevirksomheder.

Merit. Skolen kan i samråd med virksomheden godkende, at elever med særlige uddannelsesmæssige eller beskæftigelsesmæssige forudsætninger kan fritages for dele af undervisningen.

du kan læse mere herhttp://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-lokomotivfoerer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-09 23:54

Citat
Kan man blive lokomotivfører, hvis man har læst på VUC med de naturvidenskabelige fag i fokus?

Nixen..................eletriker, smed eller htx / matematisk student.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 31-07-09 23:05

PeterTheisen - du er dog en mærkelig person.
Du stiller mange spørgsmål, som ikke virker særlig fornuftige!
Du deltager aldrig selv i debatten. Og du gider ikke svare på PM's.

Og når man har svaret, blacklister du normalt personen - så man ikke kan komme med yderligere kommentarer.

Så jeg opfatter dig, som noget af en Klovn og derfor benytter jeg dette fortsat åbne spørgsmål, som du ikke har gidet acceptere - men du fatter måske ikke de angivne svar?

Og så stiller du de samme spørgsmål - mange forskellige steder f.eks.:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6;conference=206;posting=1746520

Forventer du, at blive en stor mand i politik - så glem det.