/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lidt spørgsmål til kontanthjæl
Fra : jes-a
Vist : 1360 gange
100 point
Dato : 01-07-09 21:07

Hej

Jeg skal til og på kontanthjælp pga noget lort med helbredet. Men sikke noget. Man må ikke have en formue på mere end 10k. Jeg har lidt over på kontoen og kan ikke få noget den første måned :(

Nå men jeg går nogle spørgsmål. Jeg vil og bliver nød til at købe mig et nyt køretøj, hvilket koster omkring 10k. Hvis jeg køber den nu, har jeg jo en ting med for høj værdi.
Men hvad så hvis jeg venter til jeg får kontanthjælp,

må jeg så tage lån uden at køretøjet betragtes som værdi?

må jeg spare op af kontanthjælpen og købe uden at køretøjet så betragtes som værdi?

Hvis ikke jeg må nogen af ovenstående, hvordan kommer jeg så til at eje et nyt køretøj uden at blive straffet økonomsik for det. Det er et køretøj jeg har brug for. Bus er for dyrt eller kan man få transportrabat på kontanthjælp?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-07-09 22:01

- Ubesvarede 8
- Besvarede 28
- Annullerede 13
- Slettede 0
Ialt 49

Er det besværet værd at svare

Det korte svar bliver:

Du kan meget langt i bus for 10.000

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-07-09 22:06

Citat
Man må ikke have en formue på mere end 10k.

Det er altså i kontanter du maks må ha' 10000,-

Der findes kontanthjælpsmodtagere, der har både bil og hus...det ses der ikke så strengt på hvis kontanthjælpen skal gives af helbredsmæssige årsager såfremt det er fordi en person ikke mere kan få sygedagpenge.

Kun hvis du er gift er det noget rigtig skidt, for så skal ægtefællen forsørge.

Citat
Bus er for dyrt eller kan man få transportrabat på kontanthjælp?

Nej, ikke rabat, men hvis det eks. er i forbindelse med transport til/fra aktivering, vil du få udbetalt ca 350/md til buskort.

Citat
må jeg så tage lån uden at køretøjet betragtes som værdi

Hvis du skal optage et lån, er det da muligt, at der spørges om du har noget af værdi at stille som sikkerhed.....
Nu ved jeg så ikke hvad du ellers har af udgifter, og om du ved hvor meget du får i kontanthjælp, men de fleste har altså ikke råd til at tage nye lån og betale afdrag og mange har ikke råd til at ha' bil når de er på kontanthjælp, som jo altså kun er på 9500 før skat for en enlig uden børn....

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 01-07-09 22:16

Jeg fik at vide at jeg ikke måtte have nogen ting, der havde en værdi på over 10000 kr.

Det med tilskud til buskørsel er rart at vide hvis eller når jeg skal på job.

Jeg har engang på kontanthjælp lånt 40000 af min bank. Men de blev brugt på kursus. Så der var jo ikke nogen med at jeg havde en ting med en værdi på 40k. Men her står jeg jo med en ting i skuret på 10k.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-07-09 22:18

kontanthjælp er tidsbestemt og du skal tænke på at det er vores skattekroner der betaler din kontanthjælp. Så tag du bare bussen. Du kommer langt med det.

Hvis det er på grund af sygdom du skal på kontanthjælp, så skal du via din læge søge enten at blive godkendt til flexjob (3/4 tid eller ½ tid) eller søge førtidspension. Og gør det hurtigst muligt, for efter kontanthjælpen kommer bistandshjælpen, og så strammer kommunen pengepungen.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 01-07-09 22:25

Det er også hensigten at søge førtidspension. Men jeg skal skal først på kontanthjælp har de sagt. Jeg skal så tildeles en sagsbehandler fra en bestemt team. Så ved jeg ikke hvad der yderligere skal ske. Men en eller anden form for behandling skal det munde ud i.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-07-09 22:31

Hæv dine penge og gem dem under puden

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-07-09 22:44

Jeg har været den tur igennem, jeg fik bare dagpenge, men turen er den samme. Du kommer nok i arbejdsprøvning og det kan du ikke sige nej til. Lad være med at give den hele armen i arbejdsprøvningen, vær realistisk. Sig det som det er, sig hvis du kun kan klare 2 timer. Og hvis kommunen siger du skal godkendes til flexjob, så sig ok. De kan alligevel ikke skaffe dig et job, men så er du garanteret en fast indtægt mens du venter på førtidspensionen.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 01-07-09 22:45

jo det kan jeg godt, men på et tidspunkt må jeg jo købe den, og så har jeg jo en ting med værdi på 10k eller mere. Det kan jeg jo ikke skjule.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-07-09 23:05

Citat
Hvis det er på grund af sygdom du skal på kontanthjælp, så skal du via din læge søge enten at blive godkendt til flexjob (3/4 tid eller ½ tid) eller søge førtidspension. Og gør det hurtigst muligt, for efter kontanthjælpen kommer bistandshjælpen, og så strammer kommunen pengepungen

Granner, Det er helt forkert det du skriver der.

Det er ikke lægerne der afgør om en person skal have fleksjob eller kontanthjælp.
Det er KUN kommunen...lægerne må ikke engang anbefale det i deres erklæringer til kommunen, men må KUN redegøre for hvad en person fejler.

Kommunen skal sammen med personen udarbejde en ressourceprofil, personen skal afklares i arbejdsprøvninger o.s.v.. Og så skal der indhentes relevante lægepapirer, som kommunen så vurderer.

Og når først alt det er ok (kan i visse tilfælde tage 10 år). SÅ først finder kommunen ud af, om de mener at personen kan godkendes til et fleksjob eller pension.
Håb på det ene eller det andet, for en situation hvor du er for "rask" til pension og for "syg" til fleksjob, så hænger du på den. Det hedder varig kontanthjælp fremover, som så reduceres hvis du ikke møder frem til aktivering og stiller med en lægeerklæring fra første sygedag.

Og yderligere granner, så er kontanthjælp og bistandshjælp nøjagtigt det samme. Det hedder bare ikke bistandshjælp mere

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 01-07-09 23:12

Hejsa

Prøv at kigge lidt på www.k10.dk

Det er en hjemmeside for førtidspensionister og flexjobber, måske du kan finde brugbare råd

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 01-07-09 23:17

"Håb på det ene eller det andet, for en situation hvor du er for "rask" til pension og for "syg" til fleksjob, så hænger du på den."

....og hvordan undgår man så at havne der?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-07-09 23:30

Citat
....og hvordan undgår man så at havne der?

Det undgår man KUN hvis man har sygdomme der kan konstateres af "fagligt" personale.....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-07-09 11:17

Og Dova du har ikke helt ret i det du skriver. En person der er i den situation hvor man er syg kommer ikke uden om lægen. Hvis egen læge ikke er indstillet på at personen er syg nok, så vil kommunen ikke gå videre med sagen. Det er rigtigt at det er kommunen som kører sagen om flexjob, men det er læge eller sygehus som skal skrive papirerne for ansøgning om førtidspension. Så uden lægerne går den ikke.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-07-09 12:23

Hvor nødvendigt er det for dig at du SKAL HAVE EN BIL! Hæv dine "lidt over på komntoen".

Hvorfor får du ikke sygedagpenge? Har du gået på sygedagpenge i mere en 12 mdr?

Hvorfor "starter" du på kontanthjælp?

Hvad satser du på? Fleksjob eller førtidspension?

I begge situationer skal der udarbejdes en ressourceprofil på dig. Ved fleksjob, skal du kunne klare mindst 15 timer om ugen. Din sagsbehandler på jobcentrer vil foranledige indhendtet helbredsolysninger på dig og vil formentlig sende dig i en arbejdsprøvning, som ikke bør vare mere end tre måneder, men i disse "ulvetider" for syge er der mange penge sparet for kommunen ved, at lade dig gå på kontanthjælp, da de få 65% i reffusion, hvorimod kommunen får 0 kr. ved at give dig førtidspension.

Det virker som om, at der ligger noget mere til grund for dine spørgsmål, lad os få nogle flere oplysninger.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 02-07-09 15:43

Jeg har lige i dag spurgt en sagsbehandler, og her fik jeg at vide, at jeg godt må købe en knallert til 10000 men ikke mere, for så vil de kræve at jeg sælger den og lever for pengene.

Jeg har været studerende men må opgive pga helbredet.
Jeg satser på førtidspension, men kun på visse betingelser. Jeg kender for mange på førtidspension som bare er blevet overladt til sig selv og har fået det endnu dårligere. Måske fleksjob er en løsning på sigt på nogle få timer om ugen. Jeg vil i hvert fald ikke bare passificeres.
Kontanthjælp har jeg ikke løst til at være på bla. pga. begrænsningerne med formue og arbejde. Jeg føler mig lidt uselvstændiggjort i dette system. På førstidspension og fleksjob har man da lidt flere rettigheder samt at man bliver afklaret hvor man står.
Målet er at komme på fode og så er det arrivederci til kommunen og tilbage på studiet. Men det har nok lange udsigter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-07-09 16:07

Hvad i dit helbred skulle forbyde dig at studere ??????

For 2 år siden var det skulderen det var galt med

Så var det maveregionen

Derefter dit knæ

Så var det "bagperronen" (det er selvfølgelig ikke godt i et studie)

INGEN af "sygdommene" har tilsyneladende kunne konstateres af "fagpersonale"

Nu vil du så slås med kommunen de næste 30 år til du kan pensioneres

Du har tabt på forhånd og hænger på bistandshjælpen resten af dine dage med mindre du tager dig lidt sammen , eller får en læge til at "konstatere" en eller anden påviselig sygdom.

Bil kan du godt droppe - den har du slet ikke råd til med et udbetalt beløb på ca. 6.000 om måneden...

Så fortsæt du på din knallert - og gem pengen til køleskabet er ved at være tømt.....

Dette var et velment råd på baggrund af hvad DU SELV har fortalt....

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 02-07-09 16:29

dova har ret, køb bilen nu. Og husk kvitteringen. Dersom det er en "gammel" bil, og du har problemer med at bruge offentlige transportmidler godtager de bilen som nødvendlig for dig.
Min bil (som er en gave fra svigerforældre) har en verdi på ca 16000. Og ja, jeg modtager kontanthjælp - skåret ned efter 6 måneder, og venter på førtidspension. Jeg ville meget gerne kunne forsørge mig selv, men sygdom tillader det ikke, og får det meget dårligt når jeg leser at
"jeg nasser på samfundet" eller "det er våre penge", så skær ikke alle kontanthjælpsmodtagere under samme kam.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-09 16:42

Citat
Og Dova du har ikke helt ret i det du skriver. En person der er i den situation hvor man er syg kommer ikke uden om lægen. Hvis egen læge ikke er indstillet på at personen er syg nok, så vil kommunen ikke gå videre med sagen. Det er rigtigt at det er kommunen som kører sagen om flexjob, men det er læge eller sygehus som skal skrive papirerne for ansøgning om førtidspension

Granner for pokker da....

Selvfølgelig har jeg ret i det jeg skriver, sådan er det efter pensionsreformen trådte i kraft 1/1-2003.

Det er stadigvæk ikke læge eller sygehus som skal skrive ansøgningen eller vurdere om en person skal ha' pension...det er KUN kommunens vurdering, ud fra personens ressourceprofil sammenholdt med afprøvninger, m.m. og de lægeerklæringer der foreligger.

Sådan her står der i vejledningerne/retningslinierne som læger/speciallæger skal holde sig til når kommunen udbeder lægeerklæringer i forbindelse med sager om fleksjob, førtidspension og revalidering:

Citat
Når der indhentes oplysninger fra praktiserende læger eller speciallæger, må lægeerklæringerne ud over en beskrivelse af ansøgerens helbredsmæssige forhold ikke indeholde synspunkter eller konklusioner om patientens ret til sociale ydelser.

Det er vigtigt at pointere, at læger ikke har det fornødne socialfaglige kendskab til arbejdsmarkedet og støttemuligheder efter den sociale lovgivning m.v. til at vurdere, om en borger har ret til førtidspension.

Kommunen skal reagere på lægeerklæringer, der indeholder synspunkter om patientens ret til sociale ydelser, og ikke blot acceptere sådanne erklæringer, der indgår som dokumentationen i sagen. Kommunen kan fx rette henvendelse til den attestudstedende læge og bede om en attest, der er i overensstemmelse med aftalen med Lægeforeningen.

jes-a

Citat
Jeg satser på førtidspension, men kun på visse betingelser

For det første kan du slet ikke selv satse på førtidspension, og da slet ikke stille betingelser...jeg ved ikke hvad du forestiller dig, men jeg kan garantere dig for, at du skal være endda temmelig meget syg/uarbejdsdygtig for at blive tilkendt en pension...

Jeg ser eks. folk med sclerose, og som næsten ikke er mobile, personer der er halvsidigt lammede og med talebesvær efter hjerneblødning, mennesker der er totalt nedslidte o.s.v., som slet ikke skønnes dårlige nok til at få pension.

Hvis du har din fulde førlighed, er i stand til at klare dig selv, ikke lider af en voldsom psykisk lidelse der gør dig uegnet til arbejdsmarkedet o.s.v., så slå enhver tanke om pension ud af hovedet.

Lidt om reglerne for hvordan det vurderes om en person er pensionsberettiget:

Citat
Med førtidspensionsreformens vedtagelse er det bestemt, at kommunen nu skal udarbejde en ressourceprofil. Ressourceprofilen er en del af det dokumentationsgrundlag, der skal udarbejdes i forbindelse med afklaringen af en persons arbejdsevne.

Nærmere bestemt består ressourceprofilen af de 12 punkter:

1. Uddannelse

2. Arbejdejdsmarkedserfaring

3. Interesser

4. Social kompetence herunder konfliktberedskab

5. Omstillingsevne

6. Indlæringsevne herunder intelligens

7. Arbejdsrelevante ønsker

8. Præstationsforventning

9. Arbejdsidentitet

10. Bolig og økonomi

11. Sociale netværk

12. Helbred

Ressourceprofilen udarbejdes i sammenarbejde med borgeren, og har til formål at klarlægge en persons arbejdsevne i form af en samlet afvejning at barrierer og ressourcer.

Det er hensigten med loven, at borgeren skal inddrages i hele sagsforløbet, og det er endvidere meningen, at alle sagsbehandlere skal gennemgå uddannelse vedrørende arbejdsevnebegrebet m.v.

Fra http://www.helsinghoff.dk/ad77/
Hvor du kan læse mere

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-09 11:51

Du kan få gratis professionel råd og vejledning hos sr-bistand. Du finder dem hér:

http://www.sr-bistand.dk/

</MOLOKYLE>