/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Er 700 MHz for lidt?
Fra : o.v.n.
Vist : 972 gange
100 point
Dato : 28-05-09 22:21

Min gamle computer er udstyret med 700 MHz cpu, den er ret langsom og spørgsmålet er, om den simpelhen har nået pensions alderen ?
Bundkortet: http://www.motherboard.cz/mb/qdi/KinetiZ%207B.htm
begrænser hvad jeg kan opgrade med
Computeren er udstyret 256 MB RAM, kan en lille udvidelse sætte lidt mere fart på ? Eller er det resten af den aldrende hardware, som gør at den langsom ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-05-09 22:28

Du kan da se om du ikke kan clocke den, det gøres med en jumper på bundkortet. Prøv dig frem, hvis du overclocker den så må du flytte jumperen tilbage igen. Det kan gøre den lidt hurtigere hvis det lykkes.

Men jeg ville pensionere den og levere den til genbrug til reservedele.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 22:34

Citat
Du kan da se om du ikke kan clocke den
er det noget jeg tør

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-09 23:06

Du kan uden problemer køre XP og med eks. 512 MB ram vil den være fortrinnelig.
Jeg har en Compaq 600 Mhz / 512 MB ram og den kører uden problemer XP / ubuntu 8.10
Den er velegnet til at køre som server - eks. SME (Linux)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 23:18

Måske skulle jeg stille et nyt spørgsmål Eyvind, det du foreslår er faktisk interessant, og det er netop hvad den bliver brugt som i øjeblikket, altså være en "server" for mine andre computere, den har både Windows XP Pro og Ubuntu 9.04 installeret, begge systemer kan fint bruges med dele mapper, eller måske skulle jeg skrive drev, alle mine musiknumre, billeder, videoer og dokumenter ligger på den computer, der er en ekstra harddisk indbygget som bliver brugt til formålet, og mine billeder med mere ligger lokalt på den computer som har oprettet dem + at der er en kopi på den gamle maskines ekstra harddisk, som alle computere på mit netværk kan hente, streame eller redigere.
Jeg har ikke fundet ud af hvad det egentlig er, det der med en server hvis jeg henter og installerer Ubuntu server edition, hvad så ? Hvad er det helt nøjagtig ?
Min "server" løsning med bare at bruge dele drev, er vist kun for ikke nørder

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 23:21

Den gamle computer er simpelhen dræbende langsom, når jeg surfer op internettet eller bruger OpenOffice eller lignende programmer, men som dele maskine mærker jeg ikke nogen langsommelighed.
Det jeg beskriver om mit nuværende brug af den gamle, er det en server?

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 100 point
Dato : 28-05-09 23:41

Min gamle HP bærbare er også kun på ca. 700 Hz og den har også de der ca 500mb ram. Jeg mener at ram er meget vigtigt for hurtighed, min kan ikke opgraderes med mere end til de 500, men er sikker på at din bliver bedre med flere ram.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-05-09 00:07

O.V.N. Jeg har clocket flere bundkort og det skulle ikke undre mig om du kunne få den op på 800-900 endda 1Ghz. Min gamle PC kørte fra start 750 og den clockede jeg op til 1.2. Og det er så enkelt, en jumber på motherboardet. Og er det for meget så stiller man den bare tilbage igen (jumberen) Det kan man gøre med ældre motherboard.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 00:13

Det lyder nemt granner01 jeg har den gamle manual liggende og vil prøve at læse mig frem til, om der er en jumper som du skriver, på det link jeg satte ind, står der
Citat
Override processor ratio by jumpers (PCB2.0 support overclock function)
det må være noget i den retning af det du skriver, jeg har aldrig turdet men det er måske ufarlig og så lidt mere RAM hukommelse, så er den måske som ny

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-05-09 00:18

Ram gør underværker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 00:20

Jeg er nu lige pludselig blevet nødt til at lade spørgsmålet stå åben pinsen over, der må lige lidt eksperimenteren til før jeg lukker

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 29-05-09 00:39

en fordobling af rammen vil nok gøre underværker. Spørgsmålet om oc, kommer vel an på om multiplieren er låst eller ej, men hvis den ikke er er det ret nemt at hive et par ekstra 100-200mhz ud af den. Du skal lige huske at jo hurtigere den kører, jo mere varme vil den udvikle, du kan risikere at den kører for varm, og gør systemet ustabilt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 00:54

Tak for alle indlæg, vil en fordobling at RAM gøre at computeren arbejder hurtigere, og processoren ikke har så meget at sige ? Jeg er obs på det med ekstra varme, men ved ikke om det vil blive et problem, skal der eventuel en større blæser på ? Hvis det er muligt at sætte en større blæser på processoren

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-05-09 01:16
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 01:30

Den øverste Youtube link er min BIOS nu skal der leges lidt, det kan jo ikke gå værre end galt

Kommentar
Fra : lennarth86

Dato : 29-05-09 01:37

jeg ville sige set en 256 i mere. så kan du godt sige dorpel så hurdig eller 1 GB i den så skal du bare se hvis den kan det det er jo en max højte til den men ramne har meget at sige hilsen lennarth

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 01:44

Tak lennarth86, jeg læste også på Youtube at processoren ikke har den store betydning, det skulle være bedre at købe mere RAM, computeren er blevet mærkbar langsommere efter at en RAM blok pludselig stod af, nu køre den med 2 blokke, jeg må sikkert have købt en mere, eller måske 2 og så skifte den ene 256 blok ud med en på 512+en mere på 512 i den nu ledige sokkel

Kommentar
Fra : lennarth86

Dato : 29-05-09 04:03

ja så du har ! GB ram du skal lige vide at du max kan køre med 1512 i ram så den kunne blive meget hurdig med ander ord sige at du kan købe en blok med 1 GB og en 512 ram som det max kan køre med kan jeg se men god fornøjlse med det og jeg har en 512 som er ok hvis du er der du kan få den hvis du vil så har du da 2*512 som er 1 GB og det er meget så skulle den blive 3 gange så hurdig som med en 256 ram så med ander ord kan du køre 5 gange så hurdig med 1 GB og en 512 ram hilsen lennarth

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-05-09 04:17

Da XP udkom installerede jeg den på en 550 mhz med 256 ram, den kørte fint, selv med et "ældre" bilspil.

XP æder ca 240 mb med (små) sikkerhedsprogrammer allerede i opstarten, så en blok mere gør underværker.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-09 07:34

Min pc er med en 730 Mhz. CPU. Den kører glimrende til de fleste formål, men...

..den har 512 Mb. RAM

Dette giver ca. en fordobling af hastigheden i forhold til dine 256 Mb.

Hastighed er til dels en subjektiv størrelse (..hvilket er en længere akademisk diskussion), men der findes rigtigt mange tweaks der (..ud over alm. oprydning) kan gi' dig lidt ekstra fart over feltet:

http://www.tweakxp.com/performance_tweaks.aspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-09 07:41

Ps. Dette program (Advanced Systemcare) klarer næsten al 'oprydning' i et snuptag:

http://iobit.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-09 11:15

Som fildeler / server er den ikke hurtigere end det netkort som transporterer data.

Vi har da kørt med en SME server
130 mhz
396 MB ram
dobbelt netkort 10/100

Den fungerede som DHCP router / hjemmesideholder / mailserver / firewall.
Der var lige 10 comp. på nettet på en gang.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 29-05-09 11:36

Netkort og RAM er det der øger performance i i fil server som din, CPU'en betyder mindre og faren ved at overclocke er at den futter af og så dropper performance på din server markant

Et enkelt netkort på 100 Mbit er dog som regel fint nok til hjemme brug, men det skader da ikke med et mere i serveren hvis i er flere der bruger den samtidig, men hvis du kører alm. 7200 harddisk og ikke har mere RAM end det du har, tror jeg ikke du vil mærke forskel på det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 11:51

Citat
faren ved at overclocke er at den futter af
nu ved jeg altså ikke om jeg tør - men på den anden side, hvis nu den skal pensioneres eller sendes til de evige komponemt marker, så sker der ikke noget med mine data hvis jeg forsøger, måske kan den blive hurtigere, måske får jeg ødelagt cpu eller bundkort, men så har jeg da prøvet.
Får jeg en advarsel først, eller går den bare i sort ?

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 29-05-09 13:37

Data er stadig okay, så hvis den har en eventuel pension lurende i nærmeste fremtid så er skaden ikke så stor.
Hvis din CPU ikke kan tage overclockningen så får du ikke nogen advarsel bare sort skærm, det kan du dog også få, hvis multiplieren står så højt så bundkortet bare slår fra, så kan du bare sætte den ned og prøve igen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-05-09 16:50

Du skal ikke overclocke dem til at køre over 1 ghz, men under det skulle være farefrit. Og som du selv har fundet ud af, manualen nævner selv at du kan clocke den, og jumperne er der til det samme. Så gå bare i gang, en gang skal være den første og jeg har clocket over 10 maskiner og ingen blev ødelagt. Det var da jeg blev uddannet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 23:22

Jeg kan så ikke clocke den, socket A processorer er låst, i de fleste tilfælde, også i mit tilfælde, jeg forsøge at rode med nogle jumpere som skulle have med clocking at gøre, men så kunne computeren ikke detektere nogen hardiske, der er to men ingen af dem ville vise sig, før jeg satte jumperne tilbage og i BIOS satte indtilling til Optimized default

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-05-09 23:46

Ja så har du forsøgt og det kunne ikke lade sig gøre, så er der kun mere ram tilbage.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 23:53

Det bliver så løsningen, ja - men jeg bruger lige pinsen til at overveje om jeg vil ofre mere på maskinen, den skulle være pensioneret da jeg købte en ny computer i efteråret 2007, jeg burde kunne nøjes med en stationær og en bærbar, den gamle fik lov at leve videre fordi den indeholder en kopi af alt digitalt materiale som jeg har samlet gennem årene, den harddisk kan nemt flyttes over den anden (nyere) computer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 23:54

Men den er nu meget sjov at have til eksperimenter

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 30-05-09 08:23

Sæt du bare nogle flere ram i din maskine

Til sådanne en gammel svend er de formentlig ikke særligt dyre, har du undersøgt med pris ?? Ellers er de ofte så standard at det kan være muligt at nappe lidt reservedele fra den lokale genbrugs plads

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-09 09:07

Ikke særlig dyre ?

Vi taler om de efterhånden sjældne SD-ram, en 256 mb stang koster 189 kr og opefter.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-09 10:48

Dyre eller ikke dyre, det er som man ser på det, jeg overvejer om jeg vil ofre små 400 på en maskine som har set sin bedste tid: http://www.getmore.dk/Product/Kingston/16/1616/KVR133X64C3_512.html
på den anden side, den kan måske køre flere år endnu,
spørgsmålet bliver ikke lukket før efter pinsen, så i må gerne komme med flere input

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-09 11:55

Den kan sgu køre i mange år hvis ellers mækkanikken holder, men regn med at det bliver helt umuligt at få opdateret beskyttelse til XP efter 2014-15, MS sender ikke fere opdateringer efter år 2013.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-05-09 19:16

Hvis det var minmaskine så ville jeg også lade den køre, det er en sjov en at lege med. Den kan da bruges til server, hvis du skal ind på usikre sider på nettet. Så læg antivirus, og alt mulig beskyttelse på serveren. Der er jo en ny orm på vej.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-09 02:54

Citat
hvis du skal ind på usikre sider på nettet
desværre er der vist igen sider på internettet, som med garanti er sikre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 18:12

Mine spørgepoint er næsten opbrugt lige nu men er her en som vil komme med et bud på om RAM eller mangel på samme, kan være årsag yil pludselig sort skærm, det sker gang på gang, med Windows XP Ubuntu kører bare langsom men stabil lige nu kører jeg RAM test efter endnu en sort skærm, den har kørt i 12 minutter 0 error, så de RAM der er i, fejler intet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-06-09 19:03

Hvis du presser citronen? På en aldrende maskine ..hårdt nok (WIN+Ubuntu)
..med anti-osv. ..opstartsprogrammer ..og plug-in's ..og konto'er..samt 'smart' tingel-tangel
..såeh ..er RAM vist ik' alene nok

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 23:27

Du har misforstået et eller andet Molokyle, Windows og Ubuntu SKIFTES til at starte, det er ikke der at hunden er begravet, men Windows er helt nyinstalleret og jeg har været i msconfig, der er kun det nødvendige som starter, og det er heller ikke under starten det går galt, men hvis Windows skal yde noget, jeg kan foreksempel ikke bruge mine converterings programmer og at fjerne et program i Tilføj og fjern programmer, eller installere et nyt program, kan også give sort skærm på en milli sekund, bare et par eksempler

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-09 21:19

Hvisker.... Prøv: http://www.iobit.com/

Shhhyyssssssssshhhh.................................

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-09 23:10

Du skal hviske lidt højere, husk jeg er en simpel bondemand, jeg forstår ikke en dyt på det link
Der er lige nu i dag bestil 512 MB nye RAM når de er monteret, skrider jeg jeg til point uddeling, om det skal være til en af jer som anbefalede flere RAM, ellers står Granner01 som favorit

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 07-06-09 14:08

Mon det kunne være denne som Hr. Molokyle tænkte på
http://www.iobit.com/gamebooster.html
den ser ud til midlertidigt at kunne reducere processer og spare maskinkræfter

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-06-09 10:33

Det var nu Advanced SystemCare jeg havde i tankerne, men alle IOBOT's produkter er et tjek værd.

Deres SmartDefrag er nu heller ikke helt u-effen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-09 00:50

Smart Defrag kender jeg, den er god fik et link til den engang jeg spurgte om et værktøj, som er bedre til FAT32 partioner, end den indbyggede i Windows som genstartede i en uendelighed

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-09 15:45

Tak for svaret Line99. det var det som skulle til når puteren skal arbejde med tunge programmer, så bliver den stadig lidt langsom, men almindelig daglig brug, der kom der fut i maskineriet jeg troede elles at nu var det slut dengang jeg satte den nye 512 MB blok i, og computeren ikke ville starte ingen bip eller noget, så tog jeg de 2 gamle blokke ud og så kunne jeg starte, prøvede så at sætte en af de gamle på plads igen, så kom der fart over maskinen, men den 3. blok vil den ikke have noget med at gøre den virker fint når jeg skiftes til at have de 2 gamle blokke i sammen med den nye, men alle tre på en gang, det går ikke, bundkortet skulle ifølge manualen kunne klare 3 x 512 MB
Jeg har ikke afpøvet Advanced SystemCare endnu, det er mest Ubuntu som jeg bruger, men den har et lille problem, prøv at se mit nye spørgsmål om i kan hjælpe: http://www.kandu.dk/spg136952.aspx

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 15-06-09 11:47

Hvor er det godt det kom til at lykkes

Jeg regnede nu også med at det ville køre med mere fart over feltet, min gamle bærbare var født med 128 som jeg så opgraderede til 512 og det var en STOR forbedring..

Takker for stjernerne

PS
Advanced SystemCare har jeg hentet, den ser godt nok avanceret ud
takker for tippet