/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Langtids lagering af solvarme.
Fra : MonieJacobsen
Vist : 1515 gange
300 point
Dato : 27-04-09 12:59

Med en 300 liter akkumuleringstank, hvor der er monteret en spiral i bunden til solfangeren og en spiral i toppen, for udtagning af varme, ønsker jeg, at øge akkumuleringstank størrelse ved, at anvende en akkumulerings medie, en voks type, med et smeltepunktet på mellem ca. 35- 45 grader.
Da akkumuleringstank er et lukket system, kan lagermediet godt være af typen olie.

Funktion.
En akkumuleringstank påfyldt med en voks-type, der kan optage varme igennem solfangerens spiral i bunden. Og aftage varmen igen når dette ønskes igennem top spiral.
Med et smeltepunkt på ca. 40grader vil voksen blive flydende ved de høje temperaturer – mens den størkner og afgiver varmen igen, når det bliver koldere.
En cyklus, der burde egne sig strålende til det danske klima.

Vil du være behjælpelig med, at finde den rigtig voks-type?
1: Smeltepunkt ca. 40grader.
2: Skal kunne tåle hyppige cyklus i mange år, gerne 30år eller mere.
3: Skal havde god kontakt med spiral for, at kunne overføre varmen og udtage varmen igen.
4: Billigt Voks.

Konklusion
Håber med overstående løsning, at med en akkumuleringstank på 300Liter vil jeg havde en
tankkapacitet på ca.1000-1200 liter.

Inspireret web-link:
www.powertank.de
http://www.powertank.de/engl/downloads/EN-PT-Latentheatcells-Datas-Prices-2009.pdf
http://ing.dk/artikel/88963-vokskugler-erstatter-aircondition
http://ing.dk/artikel/89028-vokskugler-i-vaeggene-skal-koele-danske-kontorer-ned

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 310 point
Dato : 27-04-09 13:47

For at få samme effekt fra en mindre akkumuleringstank, (End en størrer med vand) skal man havde en væske med størrer varmefylde end vand. Det er der ikke mange væsker der kan opfylde.
Voks har mindre varmefylde, og vil kræve en langt størrer beholder.
Endvidere vil voksen ikke kunne afgive varmen tilbage når den er afkølet til fast form ( omkring de 40 grader), da spiralen kun kommer i kontakt med den omgivne voks omkring spiralen.
Kan slet ikke se fordelen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 27-04-09 13:54

Hej Palle Hansen

OK..

Det var også bare.. nogle tanker jeg havde gjort mig.
Og det kunne så var sjover og billiger, at lave det selv.
På web-linkren brugers der parifin voks, indstøbt i væge og gulve.
Og det var lige her jeg "øjne" tanke.

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-04-09 14:30

Smeltevarme fra voks giver generelt ikke ret meget i forhold til bescæret.

Brug vant og gør reservuaret ca 1000 gange større.

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 27-04-09 15:42

Tak for svaret pallebhansen.