/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Lidt skattefilosif
Fra : PeterTheisen
Vist : 363 gange
20 point
Dato : 14-04-09 21:40

Jeg synes, at skattesystemet skal forenkles kraftigt. Igennem årene er antallet af skattelove steget markant, hvilket kun er til gavn for erhvervslivet.

Vi skal dog primært have de multinationale selskaber til at betale skat.

Indkomstskatten skal i højere grad indrettes, således at skatten for de laveste indkomster skal sænkes, de mellemste indkomster skal betale det samme som nu, og de højeste indkomsters 'velfærdsbidrag' skal stige.

På boligen skal ejendomsskatterne på sigt udhules, mens en værditilvækstskat skal pålægges, når man forlader boligmarkedet for sidste gang.

Finansiering: Alle fradrag fjernes i det omfang, det er ansvarligt.

Hvad siger I til idéerne? Hvad er jeres forslag?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-04-09 21:43

Citat
Hvad siger I til idéerne?

At du bør stemme på ENHEDSLISTEN

Du lever i drømmeland...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-09 22:04

Hvad nu hvis de dygtige ikke vil betale velfærdsbidrag' men flytter til udlandet...
Ved du at udenlandske eksperter, vi har brug for, slipper med 25 % i skat i (kun) 3 år?

Mon ikke de multinationale fortsat vil placere overskuddet der hvor skatten er lav??

Og skal bolig ejerne så have øget folkepension, når de har betalt værditilvækstskat
af deres opsparing i bolig, og derfor ikke kan klare udgifterne i den tredie alder???

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 14-04-09 23:16

Jeg har det med skat som med kongehuset, ingen kan vist forestille sig lige præcis den model, hvis man startede helt forfra, men det gør man (desværre) ikke.

Danmarks største skatteproblem er, set ud fra mediedækningen, at folk der får stillet internet, telefon, mobil og PC, samt evt fjernsyn, til rådighed af deres arbejdsgiver, skal beskattes af 5000 kr, altså skal topskatteydere betale hele 2800 kr om året for disse goder. Før skulle de kun betale skat af 3000 kr, så forhøjelsen i skat pr år er ca 1100 kr. pr år. I et land med verdens højeste dækning med internetforbindelser betyder det vel, at folk så kan bruge disse medier også privat, i stedet for selv at skulle betale det 2-3 dobbelte af egne, ovenikøbet beskattede penge. Vores betaling, alene for internet/IPtelefon, ligger på 4200 kr årligt, hvilket svarer til op mod 10000 før skat, altså det dobbelte, excl. mobil og regelmæssige udskiftninger/opdateringer af PC'er.

Hele smøren her ikke så meget for at tale medieskat, men for at vise, hvor ufattelig svært det er at ændre fundamentalt i skattemodeller. Skattekommissionens forslag, som egentrlig ikke var ret vidtrækkende, var alligevel for vidtrækkende for politikerne.

Så det er nemt at drømme om enkle systemer, jeg har selv drømt en del, men at få gennemført et forslag der viser sig at koste enker efter fiskeskippere med mindst tre børn få tusinde kroner om året er håbløst, så skal der laves en lap hist, en ny lap pist osv.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 15-04-09 08:08

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-04-09 08:48

Selv tak, PeterTheisen.

Det skader nu ikke at drømme, selv om det er svært at få sine gode ideer ført ud i livet