/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
karantæne
Fra : bublebee
Vist : 1679 gange
100 point
Dato : 14-04-09 13:45

Hvad står der i arbejdsløshedslovens kap 5 § 25 ?
For jeg har fra krifa fået tildelt 5 ugers karantæne for selv at sige mit job op. Dette modsiger en del hvad de har stående på deres hjemmeside :
http://www.krifa.dk/Din%20situation/Sagt%20op%20eller%20fyret/Karantaene.aspx

I mit brev står der at jeg har kontraopsagt mit job og derfor får de 5 uger ?

Øh er det ok ?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-04-09 13:50

Det står der jo også på deres hjemmeside, så det kommer lidt an på hvorfor du har sagt op

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 14-04-09 14:03

Citat
Hvis du siger dit job op, kan det få konsekvenser for din ret til dagpenge. Lovgivningen stiller krav om, at du skal have en gyldig grund til at sige dit arbejde op. Har du ikke en gyldig grund, vil du få en karantæne, før vi må udbetale dagpenge.

Citeret fra din fagforeningshjemmeside.
Det siger vist alt!

Jeg har selv sagt mit job op på et tidspunkt, pga. groft chikane. Der fik jeg dagpenge, men man kan altså ikke bare lige forvente dagpenge, hvis man bare er alm. træt af sit arbejde.

Eter min mening er det også dumt i disse tider, hvor så mange fyres.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 14-04-09 14:10

Netop at kontraopsige dit job er ikke særligt smart - og du må nok forberede dig på 5 ugers karentæne. Desværre... I øvrigt mente jeg at denne karentæne periode var blevet nedsat???

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 110 point
Dato : 14-04-09 14:18

Citat
I mit brev står der at jeg har kontraopsagt mit job og derfor får de 5 uger
Du skal gøre indsigelse skriftligt mod a-kassens afgørelse, du skulle gerne ha' fået en klagevejledning.
læs iøvrigt her
http://www.aak.dk/Udbetalinger+fra+AAK/Dagpenge/Som+l%C3%B8nmodtager/Karant%C3%A6ne

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-04-09 18:43

siger ikke at det ikke er iorden med karantæne, men der står intet andet end at opsiger man sit job får man 3 uger.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-04-09 18:47

Hvor står der noget om 3 uger?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-04-09 19:08
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-04-09 19:31

Det er 3 uger, men du skal gøre som jeg skriver her http://www.kandu.dk/spg134696.aspx#1538240 ellers bliver det ikke ændret.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-04-09 19:33

ja så de kan ikke give mig mere end 3 uger vel ?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-04-09 08:43

JO.

Hvis du har arbejdet over.
Alt du har arbejdet over skal du bruge før du kan få dagpenge. Jeg mener de ser på de sidste 3 måneder.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-04-09 08:50

det har jeg ikke - har arbejdet alm 37 timer.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-04-09 08:54

Jamen hvorfor i alverden går du ikke i fagforeningen, lægger papirerne på bordet og lader dem køre sagen hvis du er uretfærdigt behandlet?
Det er da det vi betaler dem for.
Du er måske kun medlem af A-kassen?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-04-09 08:59

kan fagforening og a-kasse arbejde mod hinanden ?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-04-09 09:09

Nej. Det er jo samme "firma".

men er du ikke medlem af fagforeningen har du ikke krav på andet end dagpenge. De skal ikke hjælpe dig hvis der er fejl i opsigelser mm.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-04-09 09:10

jeg er medlem af begge ting.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-04-09 09:25

Så tager du dine papirer (opsigelse, de seneste lønsedler samt det eventuelle brev, hvori de skriver, at du skal have 5 ugers karantæne) og går i fagforningen og beder om en forklaring.

Ud fra det du skriver skal du have 3 ugers karantæne. Med mindre du har lavet en kontraopsigelse.
Må jeg spørge, hvorfor du har det?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-04-09 09:35

Jeg har lavet en kontraopsigelse, men i det jeg fandt på nettet som jeg linker til, står der at 3 uger også gælder ved kontraopsigelse.
Det er en længere historie.......

Først fik jeg af min chef at vide at jeg ville blive sat ned i tid fra 37 til 25 timer. Og det ville være lige så snart vagtplanen udløb altså indenfor 4 uger.
Dette ville jeg ikke være med til da jeg kørte over 124 km ialt hver dag for at komme på arbejde.
Så jeg sagde op og skrev i min opsigelse at jeg sagde op grundet jeg uden ordentlig varsel blev sat ned i tid. Denne opsigelse ville de ikke godkende på hovekontoret så måtte lave en ny og skrive at jeg sagde op fordi jeg blev sat ned i tid. Og der dukkede så også et skriftligt varsel op efter min chef - uden jeg vidste af det - havde bedt dem om det så der ikke blev ballade.
Her fik jeg jo så et opsigelsesvarsel fra deres side på 3 mdr som det kræver, men der følte jeg mig bare så røvrendt at jeg vedholdte min opsigelse.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-04-09 10:35

Citat
uden ordentlig varsel blev sat ned

Hvad står der i din kontrakt?

Hovedkontoret... mener du firmaets? de kan ikke bestemme hvad din opsigelsesgrund er.

Tja. I disse tider, hvor der fyres så mange, er der jo en del på nedsat tid. Din chef har nok ville give folk en chance for at beholde sit job.
Kender da flere på fordeling, men sådan som du skriver det, så er det da ikke en kontraopsigelse, da du selv havde sagt op først, dernæst blev fyret, men vedholdte din opsigelse.
Det er sgu noget rod du har lavet.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-04-09 10:50

hehe ja åbenbart

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-04-09 11:20

hmm.. tag sko på, og saml dine papirer og tøf ned i din fagforening.

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 16-04-09 09:08

Tak for svaret bentjuul.
Så er det løst - fik mail fra a-kassen idag at de havde omgjort min karantæne til 3 uger - og at det ind imellem hjalp at være stædig. Hehe
Havde jo mailet ham alle de link jeg også lagde på her - så der var jo ikke så meget at gøre for dem ;)