/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Dør Slag
Fra : svendgiversen
Vist : 3088 gange
85 point
Dato : 08-04-09 19:55

Hvorfor kalder man en husholdnings si for et dørslag?

Det giver jo ingen mening. Ingen dør og heller ingen der skal have bank...

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 95 point
Dato : 08-04-09 20:01

Kan det være fra tysk durkslag, elle hvordan det nu staves.

Bjørn

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-09 20:04

Fordi i gamle dage "slog man vandet ud" af sien, ud af døren forstås

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 08-04-09 20:05

I gamle dage Kom ordet fra Tyskland om hed Durchschlag altså gennemslag og os danskere adoterede med den forvansknig at vi med tiden kalde det dørslag....lige som church....på jysk hed (hedder) kjerk som blev til kirke...Sådan er en række ord hentet fra vore nabolande

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-04-09 20:30

dørslag, (af platty. dörslag, dorchschlag, ty. Durchschlag egl. gennemslag), sold el. si med huller; grovsi.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Sprog/Fremmedord/Dl-d%C3%A5/D%C3%B8rslag

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-04-09 20:58

Måske vil det også more dig at se andre ord og vendinger, som vi bruger på dansk, hentet fra tysk. Det er jo ellers engelske låneord, der mest præger vores sprog.

Kig engang her, hvor dorchschlag, dog ikke er med
http://da.wikipedia.org/wiki/Tyske_ord_og_vendinger

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-04-09 21:04

Til HelleBirgite

Tak for linket, men dorchschlag er med.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-09 21:24

Tak for svaret BjornJ.

Selv om du ikke helt kunne stave til det, var du først med tysk gennemslag...

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 08-04-09 21:28

Hva´ så med DUE-SLAG?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 09-04-09 08:20

Så tager vi den med dueslaget. Det må være noget med et dække. Tænk på regnslag.

Bjørn