/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
totårnet og tretårnet
Fra : nusa
Vist : 11318 gange
100 point
Dato : 05-04-09 21:39

Forleden var vi nogle stykker, der kom til at snakke om sølvtøj (spisebestik).
Vi var enige om, at totårnet var messing, der var belagt med enten 30 eller 50 mg sølv, men ved tretårnet hørte enigheden op.
2 mente, at tretårnet var massivt sølv, mens den tredie mente, at der bare var en tykkere sølvbelægning på.
Hvordan forholder det sig i virkeligheden?

mvh nusa

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-04-09 21:52

Citat
Tre bytårne = ægte, dansk sølv. Under de tre tårne ses et årstal – fx 07 for 1907 eller 50 for 1950. Er der kun to tårne, er der tale om “totårnet sølv”.
Citat
Forskel på sølv og plet
Genstande af ægte sølv – eller solidt sølv – er fremstillet af sølv hele vejen igennem, mens plet, der blev opfundet i Sheffield i England i 1742, består af kobber eller messing overtrukket med et tyndt lag sølv.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=13467

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-04-09 22:12

Det vil sige at bestik af tretårnet sølv er masivt sølv hele vejen igennem...

Den vil jeg godt købe, men "sølvet" er vel ikke 100 % rent sølv (Grundstoffet Ag),
står der eksempelvis 925 er det vel "kun" 925 promille rent sølv? Hvad er så resten??

Og hvad med Sterling sølv er det også (massivt) tretårnet sølv???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-04-09 22:18

Det jeg kaldte 100 % rent sølv kalder fagfolk tilsyneladende for finsølv:

se her;
http://www.scrouples.dk/metal.php

Ud fra dette antager jeg at både Ttretårnet og Sterling er massiv sølv(legering) med lidt messing i.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-04-09 22:25

Ud fra dette er Sterling finere end Tretårnet;

Sterlingsølv mærkes med 925, som betyder, at det indeholder 925/1000 finsølv. Tretårnet sølv indeholder 830/1000 finsølv og bruges mest til bestik

Begge er jo så massive, men der må så være en nedre grænse for tretårnet, måske de 830/1000?

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 100 point
Dato : 06-04-09 00:00

Det er kobber man bruger til at legere med, som det hedder når man blander (=''fortynder'') finsølv så det bliver enten til tre tårn = 830 eller sterling = 925.

Når man sammenligner farverne på 830 og 925 kan man også se at 830 er svagt rosa i forhold til 925 der fremstår mere hvid i farven, og finsølv har en meget simrende silkeagtig hvid månefarve. 925 bruges til smykker, og i nyere tid også til bestik og korpus, 830 bruges ikke til smykker, da man bliver sortfarvet på huden af det. Finsølv 999 promille er meget blødt og 830 er hårdere end 925, men stadigvæk sølv er meget blødt materiale, derfor må det legeres for at opnå styrke. Rent guld altså 24 karat er totalt blødt, man kan let bukke en mønt mellem fingrene, man legerer jo også guld for at det skal opnå styrke, og for gulds vedkommende vel også for at spare på guldet.

Bly ''vejer'' næsten det samme som sølv (jeg mener selvfølgelig massefylde) og guld er næsten dobbelt så tungt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-04-09 00:25

Rent sølv er uegnet til bestik og til mange andre brugsting. Det er for blødt. en ske eller gaffel skulle være ubehagelig tyk, eller ville bøje for let til praktisk brug. Ved at legere med en lille smule kobber eller andre metaller ( germanium, platin ) opnås meget bedre brugsegenskaber, uden at ædelmetalegenskaberne sættes overstyr.

De tre tårne er en speciel dansk mærkning ( fra kKøbenhavn) som garantere at sølvindholdet er højt. og at det er det helt igennem. For knive gælder det kun skaftet, fordi sølv selv med legering er for blødt til et knivsblad,

to tårne betyder ingenting officielt. Det er noget fabrikanterne sætter på forsølvet uædelt metal, for at det skal ligne noget.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 06-04-09 00:37

ja transor, det kan ske det kan knive med en gaffel
det bliver da ikke legeret med platin Platin er dyrere end guld

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-04-09 01:45

Jo man bruger undertiden platin til legering i sølv. Det er ikke et prisspørgsmål, men man får en god styrke og udseende.

Når man legerer med kobber er det ikke bare for at spare sølv, men for at få gode brugsegenskber.

Godkendelse af svar
Fra : nusa

Dato : 06-04-09 21:23

Tak for svaret Line99.
Er du guldsmed, du ved da noget om sølv/guld metaller.
Jeg kan huske, at der også var noget, der hed "drevent sølv", men det er måske det samme som sterling?

Tak for hjælpen.
mvh nusa