/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
Formatering af C: drev
Fra : Befan
Vist : 1114 gange
500 point
Dato : 27-03-09 18:00

heey

jegh ar et problem med at få formateret mit C drev, hvor der også ligger Windows XP... for når jeg sætte min WIndows XP install cd i og genstarter og kommer ind og skal til at starte på installeringen , kommer dne frem og siger at den ikke kan forsætte da den ikke kan se Hardisken og at det kan være at man ksla bruge en cd fra produsenten, (i mit tilfælle HP bærbar)

Men det er ikke det jeg vil jeg vil formatere c drevet og installere en frisk XP på..

HVordan kommer jeg ind i evt Bios og kommer til at formatere min HD...

Håber det er til at forså og at i kan hjælpe mig !

MVH Stefan

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-03-09 18:07
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-09 18:08

Du mangler en driver CD til din SATA harddisk.
Der findes mange programmer som kan slette harddisken - men så er du lidt på'en hvis du ikke har de rigtige drivere.

Er du sikker på at du ikke kan lave en geninstallation ved hjælp af rescue program som kan være indbygget på harddisken.
Prøv F11 eller F2 under opstarten (uden den XP CD)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-03-09 18:09
Kommentar
Fra : Befan

Dato : 27-03-09 18:26

Eyvind:

jamen jeg kan godt komme ind i Windows .. men vil bare gerne formatere den og lave en ny inst. af Xp..... Men hvorfor skal jeg bruge SATA.... er det da en Sata harddisk der sidder i bærbaren?

Det er en HP hp pavilion DV5000 serie jeg har ... den hedder mere specifikt DV5204EA.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-03-09 18:28

Prøv at læse hvad der er skrevet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-09 18:36
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-03-09 18:45
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-09 18:49

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-03-09 20:42

Jeg har selv XP og når jeg har opdateret XP, så vil min originale CD ikke virke. Det jeg gør er at gå ind i stifinder, finde mappen windows og så gå ind og slette flere filer, min mening er at windows skal ødelægges. Jeg har selvfølgelig min CD i drevet.

Når jeg har slettet en del filer, så genstarter jeg og så skulle den gerne starte med at installere. Gør den ikke det, så går jeg ind og sletter lidt mere. Og så starter cd*en efter genstart.

Det er en brutal måde at gøre det på, men efter at have prøvet alt muligt andet gider jeg ikke alt det pjat. Når jeg vil have min maskine formateret så bliver den formateret.

Og husk backup.

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 27-03-09 20:55

Eyvind:

Mange tak for at du fandt den SATA driver .. den prøver jeg først..

granner01:

Hvis den ikke virker så tyr jeg til din ide granner01 med at slette lidt efter lidt .. og være brutal..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-03-09 21:02

Jeg vil selv bestemme hvordan min maskine virker. Og ja jeg er brutal, men det er kun en maskine, ikke et levende væsen.

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 27-03-09 21:23

Citat
Men det er ikke det jeg vil jeg vil formatere c drevet og installere en frisk XP på..
HVordan kommer jeg ind i evt Bios og kommer til at formatere min HD...
Håber det er til at forså og at i kan hjælpe mig !

Hvor latterligt kan det blive:

ENDNU EN STJÅLEN PC DER SKAL LOVIG-GØRES

Er de så dyre?????????????, at mennesker ikke selv kan FÅ EN´på bistanden.

HÅBER DER ER lås___ PÅ DEN OG DERMED BLIVER SPORET FØRSTE GANG DU STARTER DEN.
Så er du sku PÅ`en, de kommer som ved en alarm-klokke i lille dk =

ALDRIG FØR TIDEN,, men de hved hvor den er aktiveret ved/ hos

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-03-09 21:41

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 27-03-09 22:24

gøgeungen:

Det er ikke så meget fordi det er en PC der er stjåler .. men fordi at jeg gerne vil lave en frisk installation.. og ikke gider HP´s ondsvage standart, hvor man ikke kan alt , og er begrenset på en måde ...

OG hva har mit spørgsmål noget at gøre med at skulle lovlig gøre ? det forstår jeg ikke lige .

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-03-09 22:34

Citat
OG hva har mit spørgsmål noget at gøre med at skulle lovlig gøre ? det forstår jeg ikke lige

Det gør gøgen sgu nok heller ik

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 28-03-09 09:22

Slette / nyinstallere en SATA harddisk med XP.
Læg CD i skuffen og start.
Vælg start fra CD
Hold øje med teksten i bunden af skærmen.
Tryk F6 når den beder om det. (næsten lige i starten)
........................Dette har jeg ikke selv prøvet da min bios kan læse SATA diske.
Læg den CD i med alle de hentede drivere og installer SATA driveren
........................Fortsæt med XP CD
Vælg ny installation.
Vælg slet partitionerne med "L"
Når alt er slettet.
Vælg installer > enter (den formaterer selv en ny partition)
.................Hvis du vil have flere partitioner.
.................Opret kun een partition og lad der være plads til ekstra partition.
.................benyt NTFS og vælg denne partition til installationen.
Benyt NTFS

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 31-03-09 16:07

tak for iden .. men skal jeg så ikke have en bestemt form for driver som jeg skal bruge til at installere Sata driveren?

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 31-03-09 16:13

og kan den finde ud af at installere fra en Cd .. for så vidt jegk an se beder den om en Diskette?

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 31-03-09 16:36

fandt ud af at jeg skulle ind i Biosen og sætte sata indstillingen Disablt i stedet for Enablt det har vist noget med at at gøre at den køre i RAID vis den er Enablt...

SÅ nu køre den men mange tak for hjælpen og de fode forslag

Godkendelse af svar
Fra : Befan

Dato : 31-03-09 16:39

Tak for svaret Eyvind.

Ved godt det ikke er løsningen da jeg selv fandt ud af det .. mne du har kommet emd nogle gode forslag .. så tillykke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-09 16:57

Jammen så tillykke med resultatet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-03-09 17:01

T'lyk t'lyk

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 04-04-09 11:50

mange tak .. det er dejligt at få det til at virke... og igen mange tak for hjælpen