/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Arbejde med selvværd
Fra : toyota34
Vist : 1122 gange
100 point
Dato : 22-03-09 07:54

Hvordan arbejder man som voksen med et lavt selvværd. Hvad kan man gøre selv? Forslag til "behandlingsformer". Jeres egne erfaringer. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-09 08:03

Lidt squ og fanden, så kører det

Kommentar
Fra : iah

Dato : 22-03-09 08:09

Lidt squ og fanden, så kører det

Som jeg plejer at sige, hvis du skal have et fornuftigt brugbart svar på sådanne seriøse spørgsmål, er dette forum ikke stedet...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 22-03-09 08:17

Det er et godt skridt på vejen, at du tør og spørge om hjælp......... For mig handlede det om og indrømme at jeg ikke kunne alting selv, men at erkende at jeg var nød til og bede om hjælp når jeg ikke kunne. i stedet for og sige til mig selv... nå det her duer jeg heller ikke til... så spurgte jeg om hjælp og lærte nye ting i stedet for og give op.......... Meeeeeen det tager tid og det kræver mod og overvindelse.

Håber dette kan vejlede dig bare lidt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-03-09 08:19

Selvværd kan også været betinget af 'ydre' sociale årsager.

Med et arbejde som IT-specialist burde man kunne oparbejde et stort selvværd, men hvis man skal gøre under trusler om fjernelse af eksistensgrundlag i et aktiveringsjob, så er der nu ikke meget at råbe HURRA ...for! Man bliver ugleset, stemplet som 'doven' og selvværdet daler let til nulpunktet.

Selværd er betinget af social andekendelse. Ikke af egne fortræffeligheder.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 22-03-09 08:32

Hej toyota34

Må give iah ret, og er man i situationen lidt sårbar, så er kommentaren som Teil kommer med hverken konstruktiv eller intellegent...

Jeg har selv mit selvværd på omkring 30 - 35 % og resten op til 100 % har jeg så på selvtilliden.

Jeg var lang til om at lære at der er endog væsentlig forskel på selvværd og selvtillid.

Selv anser jeg det som vigtigt, at opdele andre mennesker i rød / gul og grøn...og så i det væsentlige, at have så mange grønne som muligt.

Og så er det en livslang opgave at arbejde på at få et bedre selvværd, blive mindre sårbar osv., selv er jeg blevet langt bedre til at spørge ind til, HVAD er det egentligt du mener...står du og pisser på mig osv., så jeg "kommer derfra" med en klar bevisthed om hvad budskab vedkommende havde, det har afklaret meget for mig.

Har ellers været slem til at gætte på hvad andre sagde og mente, og min automatisme fik det stort set altid til noget negativt, for det var da en følelse jeg kendte og kunne forholde mig til.

Min oplevelse er at det er vigtigt at man arbejder på at få et højere værd, selv har jeg valgt den såkaldte alternative vej, her har man ikke de samme fordomme, som man jævnt hen møder ""ude i samfundet"".

Jeg har inden for de sidste 10 år været i alt 9 uger på Væksthøjskolen Djursland, her bliver man udfordret på ens eget niveau...sådan ca., her er der bredde og hjerterum nok til at det er OK at være forskellig, og vigtigt for mig var og er at INGEN griner af en, når man krænger sit inderste ud, noget der er nødvendigt for at få plads til noget nyt.

Jeg har kigget på de kurser som Væksthøjskolen tilbyder lige nu...og her er et link til et kursus som jeg selv ville kune vælge...

http://www.vaeksthojskolen.dk/kk20090720a.php

og Maria er en kanon god lære.

Hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 22-03-09 08:38

Jeg er helt enig med dig vedikkealt......... Jeg tror også at jeg ved hvad folk tænker om min gøren og laden.... og det viser sig at jeg næsten aldrig ved det. Udfaldet af mine tanker bliver ikke som mine tanker................ og jeg er ikke gud, så jeg har ikke en chance for og vide hvad andre tænker.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 22-03-09 08:40

# knh15

Det er SÅ rigtigt som du har skrevet det...DEN havde jeg vist nærmest glemt...selvom jeg da stadigvæk...men heldigvis sjældent støder ind i at ""tabe mig selv"".

Evig ret har du i, at man SKAL LÆRE at spørge, INGEN kan alt selv, og slet ikke hvis ikke man har fået det lært.

Huske skal man jo også, at andre ikke kan gætte hvad det er, man IKKE kan.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-09 08:57

Citat
så er kommentaren som Teil kommer med hverken konstruktiv eller intellegent...

Hold da kæft hvor dumt

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-03-09 09:14

Jeg tager ofte nogle psykologiske snakke med mig selv om dette og hint, søger af og til en psykolog fra Gallohuset, når jeg føler mig kørt fast i selvhjælp.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-03-09 09:18

Hvad andre tænker om Dig skal Du ikke tænke på, det er deres eget problem.

Hvis en person ser lidt positivt i Dig alligevel og gerne vil hjælpe så tag imod.

De andre der har stemplet Dig og måske lige frem bagtaler skal Du bare ignorere, og her er det Du skal sige SGU OG FANDEN med løftet hoved.
De kan endda have større problemer end Dig selv

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 22-03-09 09:36

camillasmoster
Citat
Jeg tager ofte nogle psykologiske snakke med mig selv om dette og hintr

Det syntes jeg ikke er nogen god idé, det giver nok en løsning man selv kan lide. I mine øjne har man så ikke rykket sig en meter........ sådan er det for mig når jeg diskuterer med mig selv, så får jeg altid ret og det er bestemt ikke altid godt. Beder er dit andet forslag og diskuterer det med en anden og høre andres meninger. Det er ikke sikkert de er rigtige, men det er heller ikke sikkert at mine er rigtige.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-03-09 12:05

Jeg forsøger naturligvis at være så objektiv, som muligt. Prøver at se situationer udefra, som var det en anden, jeg lyttede/gav råd til. Sætter følelserne på stand by.

Og det gavner jo ikke sagen, hvis jeg bare var enig uden at have vendt og drejet sagen - så er det ikke lige dén dag, der arbejdes med det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-03-09 13:15

Hmm, når folk begynder at snakke med sig selv er der kuk i kassen........

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-03-09 13:44
Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 22-03-09 14:04

Jeg lader op når jeg er sammen med positive mennesker hvor jeg kan mærke at jeg giver noget til dem men også får noget tilbage. Ikke noget med millimeter demokrati, men at det i sidste ende er ligeværdigt. Og så er jeg blevet bedre til at sige farvel og tak til dem der kun vil noget den ene vej og som man skal lægge ører til evig og altid. Dem som altid kun har noget negativt at fremhæve mm.

Jeg ser forskellen på selvtillid og selvværd som at selvtillid er alle de egenskaber man syntes man er god til. F.eks. madlavning eller male. Og selvværd er mere dybt. Men der er en grund til at det hedder selvværd. Det hedder selvværd fordi det er det værd vi selv dømmer/definere og ikke hvad andre mener. Det er derfor det ikke hedder andresværd.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-09 14:07

At skabe noget giver øget selvværd.

Hvad enten det er praktisk eller teoretisk
skaberkraft.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-09 14:26

Accepter tingene som de er - hold op med at måle andre, og lad dem måle det de vil.
Perfekte ting og mennesker er ikke en nøvendighed, for at hygge sig og bare leve det liv, der nu en gang er til dig.

Måske noget vrøvl..................men jeg er heller ikke perfekt - heldigvis.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-09 14:36

Hej toyota34.
Selvværd - det er fortrinsvis socialt betinget. Jeg har i de sidste mange år arbejdet med med mennesker med lidt selvværd - kontanthjælpsmodtagere. Det er nok i omegnen af 4.000-5.000 mennesker. Som oftes er det piger/kvinder der har for lidt selvværd.

Selvværd er noget den enkelte selv skaber, men derfor kan andre godt hjælpe med. "Den sociale arv" er også medvirkende. Manglende socces i livet. langtidsledig - ingen har brug for mig. Ensomhed. Dårlig socialt fungerende. Vægtproblemer spiller også ind. Troværdighed - ingen tror på mig. Manglende selvtillid. Meget lidt vidende om samfundet omkring mig - og mange andre ting.

Heldigvis, kan jeg ikke give dig mine egne erfaringer som person, da jeg har været forskånet for den del i livet, men de andres erfaringer kan jeg lade gå videre.

Forslag til behandlingsformer: Arbejde med dig selv omkring det som jeg har beskrevet oven for, men læst også gerne her: http://www.depnet.dk/universe1/themes/self-esteem/

Det er en livslang proces.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-03-09 16:00

Det ser MEGET interessant ud! Den skal jeg kikke nærmere på, alka

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-03-09 17:14

Slut nu ! ..for dælen da også.

"Selvværd" ..er som sagt et socialt prædikat ..ikke en 'tilstand' eller noget selverkendt. Det er blot en 'målestok' ..eller diagnose, som siger lidt om individets egen selvforståelse. Set i relation til de sociale 'forventninger', der fordres fra det omgivne samfund. 'Diagnosen' går fundamentalt på om 'patienten'/'klienten'/individet/borgeren lever op til normen om; oplevelsen af accept, ligeværdig optagelse/deltagelse og indflydelse på; egen 'succes' i alment socialt hverdagsliv.

Føler man sig 'udenfor' (..fællesskabet)? Tjaeh... så 'lider' man af manglende selvværd.

...uanset om man rent faktuelt og korporligt ÉR sat udenfor alm. deltagelse i samfundslivet.

For de elementer i 'det omgivende samfund', som føler de kan drage (personlig-)gevindst derved; er manglende selvværd et kærkomment 'påskud' for at indlemme andre i behandlingssamfundet og få dem til at 'rette ind' til normen
...mod et passende 'gebyr' ...selvfølgelig

Altså... ovennævnte er MINE tanker. Ikke noget jeg har læst mig til

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 22-03-09 19:06

Tak for alle jeres input - spændende læsning, håber der fortsat kommer input

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-03-09 21:27

Ja, alene dét, at man udveksler meninger, kan få een i gang. Det udløser ofte noget energi, og sætter tingene lidt mere i perspektiv... Feeedt!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-09 21:37

Ja se bare hvor 3773 får gang i mit selvværd. juhuu

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-03-09 07:58

Se dig selv i spejlet hver dag og sig: "Jeg elsker , acceptere og værdsætter mig selv"
"Jeg er hvad jeg er, og hvad jeg er, har skønhed og styrke".
Det kan godt være du ikke føler det passer, men bliv ved, bliv ved....

Du kan også lave en fantasirejse, til dit helt eget sted, som du selv skaber ud fra fantasien, som er lige som du elsker det, Fredeligt smukt, forfinet. etc etc, Fx en paradisø, hvor der kun er dig og hvide sandstrande, fredelige dyr, smukke fugle og frugtræer og solskin.Der tager du hen når du føler dig ugleset og kommer til hægterne igen.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-03-09 08:16

Hovedparten består i at tillade sig selv at ændre indstilling.

http://www.youtube.com/watch?v=EiT0EvclISY

http://www.youtube.com/watch?v=uv5azs_ylDw&feature=related

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-03-09 08:20

Citat
Accepter tingene som de er - hold op med at måle andre, og lad dem måle det de vil.
Perfekte ting og mennesker er ikke en nøvendighed, for at hygge sig og bare leve det liv, der nu en gang er til dig.

Måske noget vrøvl..................men jeg er heller ikke perfekt - heldigvis.

Helt enig

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-03-09 08:24

( Ok, kun 99,07 % enig) ellers er det FOR perfekt

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-03-09 08:45

Rettelse. Der skulle også stå Præcis, som jeg er
Så det bliver til :"Jeg elsker, accepterer og værdsætter mig selv, præcis, som jeg er."

Kommentar
Fra : toyota34

Dato : 25-03-09 19:22

Tak for alle jeres input.

Godkendelse af svar
Fra : toyota34

Dato : 25-03-09 19:23

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-03-09 16:25

Selv tak toyota34