/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Det bliver sku varmere
Fra : scootergrisen
Vist : 596 gange
12 point
Dato : 27-02-09 02:32

Jeg så lige det her billed på www.dmi.dk : http://www.dmi.dk/dmi/t_dk_k_1873_2008_dk.gif

Det er danmarks gennemsnitlige temperatur siden 1870 og det ser sku ud til de har ret dem der siger det bliver varmere...

hvad det så end skyldes.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 12 point
Dato : 27-02-09 03:35

Nemlig

Der må være mange penge i at starte en produktion af bikinier til de grønlandske kvinder

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-02-09 05:24

Ja det bliver varmere, men jeg tror ikke det har så meget med co2 at gøre.
I 1870 - 1920 var det så som så med sværindustri til at påvirke klimaet, samt hvad der måtte ligge forud for den tid.
Nej det er nok som den danske forsker "husker desværre ikke hans navn"sagde i viden om. Det er vores solsystems placering i mælkevejen, den har fem arme og vi bevæger os hen mod en af dem. Samt noget med baggrundsstråling der danner grundlag for skydanelser MM. Men som han var inde på, nu havde hele verden rettet blikket imod co2 synderen, så er det jo svært for en lille dansker at komme med en helt anden teori. Jeg vil se i DRs arkiver om den viden om er at finde endnu.
FREM MED BADEBUKSERNE
Højris

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-02-09 08:54

Mere overskueligt bliver det med en tidsperiode på 50.000 år.

Det du fremhæver er jo kun en "uge" forholdsvis.

Kan ikke bruges til en skid

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-02-09 09:16

Uamset hvad energifrådsere siger, så hænger det OGSÅ sammen med CO2.

Men self også med andre ting, men CO2, er den mest væsentlige faktor.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-02-09 09:44

Et vulkanudbrud kan forurene mere end
den samlede forurening fra klodens industrier

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-02-09 09:50

Teil.
Ja, men det sker nu ikke så tit, så procentvis ligger CO2 altså højere.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-02-09 09:54

http://www.berlingske.dk/article/20080429/klima/80429059/

Og nu der nævnes vulkaner:
http://www.berlingske.dk/article/20080429/klima/80429059/

Men okay... denne er interessant. Den siger CO2 målingerne er svindel.

Uanset hvad, så forurener vores overforbrug.
Det forurener med kraftværk og industri.
Der er så mange dyr der er uddøde, pga menneskets egoisme.
Der er allergi og astma i langt højere grad end tidligere, så.....

Co2 eller ej. Pas på miljøet.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-02-09 09:56
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-02-09 10:02

I tror squ på julemanden.

Citat
så procentvis ligger CO2 altså højere.

Højere end hvad og hvornår?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-02-09 10:19

Grønland var en grøn ø.

Og det nogle forskere begynder at studere, jordens magnetfelt.

Den magnetiske nord og sydpol flytter sig mere og mere, med tiden
skifter de plads, det er sket i historisk tid.
Men nogle tror det har indflydelse på vejret, hvilket kan være tilfældet
med vores "unormale" vejrsituationer.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-02-09 10:42

Det er vist mange år siden Grønland var en grøn ø :)

Den dybe Indlandsis på Grønland er da omkring 110.000 år gammel, så....

Tror sgu ikke der er mange, der kan huske den var grøn udover dig

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-02-09 11:32

Citat
Den dybe Indlandsis på Grønland er da omkring 110.000 år gammel, så....

Du må tilbage til historiebøgerne

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-02-09 11:34

Citat
Indlandsis i dag

Kort over Grønland som viser indlandsisens tykkelse.
[redigér] Grønland
Indlandsisen på Grønland dækker en areal på 1,7 millioner km², hvilket svarer til omkring 82 % af Grønlands totale areal. Den indeholder ca. 2,8 millioner km³ is, som, hvis den smeltede, ville medføre en stigning af vandstanden i verdenshavene på 7,2 meter [2]. Tykkelsen er flere steder på mere end 2 kilometer og på det tykkeste mere end 3 km. Middeltykkelsen er 2.135 meter.

Indlandsisen på Grønland er omtrent 110.000 år gammel. [3]. Den blev formentlig dannet gennem en sammensmeltning af flere isolerede iskapper og gletsjere i sidste del af Pliocæn eller omkring begyndelsen af Pleistocæn som følge af en klimaændring, hvor den globale gennemsnitstemperatur faldt; under denne epoke var der flere istider. På Grønland skete nedisning hurtigt.

I de sidste årtier har den grønlandske indlandsis mistet noget af sit volumen. Det er for nyligt blevet estimeret gennem målinger af ændringen af isens totale masse, at indlandsisen årligt mister omkring 239 km³. [4] Disse målinger kommer fra NASA’s satellit GRACE opsendt i 2002. [5].

Eller også må du!!!

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 27-02-09 13:01

Fordi det bliver varmere i nordEuropa betyder ikke så meget, hvis det bliver for varm smelter indlandsisen og så vil Golfstrømmen sikkert stoppe, hvis det sker vil det betyde at det vil blive pænt koldt på den nordlige halvkugle. Forresten er det mere alm. historisk set at det er istid end at det er tempereret klima.

Så der vil sikkert komme en istid men det er sikkert ikke menneskabt, men det er da muligt.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 27-02-09 13:05

jeb3

Kan du henvise til andet end wikipedia det kunne jo være dig selv der har siddet og skrevet det, ellers kan jeg da fjerne det i løbet af 2 sek.

Tror på du har ret, det er bare dårlig stil at henvise til wikipedia som alle kan sidde og klovne med.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 27-02-09 13:06

Eks står der på

http://www.visitgreenland.dk/content/dansk/turist/natur_klima/indlandsisen

At den er op til 2-3 millioner år gammel. Dem vil jeg da heller tro på.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-02-09 13:25

Søde Luke...
Det gør det ikke nemmere for Teil, der jo siger Grønland har været grøn

Min historielærer fortalte at Erik Den Røde, der jo "genfandt" Grønland - efter eskimoerne, opdagede det grønne frodige land, efter han måtte forlade Norge efter flere drab.

Men dengang rejste man jo ikke så mange km til lands, så der hvor Erik den Røde levede (Tæt på Julianehåb), var der grønt. Men ikke meget varmere end idag

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 27-02-09 13:30

Ok, jeg forstår ikke hvad du mener.

Snakker vi om hvorvidt Grøndland har været dækket af planter. Hvis vi gør hvor mange procent skal det så havde været?

Ikke at det er noget jeg gider gå ind i men kan bare ikke lige hitte ud af hvad vi snakker om, troede det var global opvarmning.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-02-09 13:33

Det var det også.

Men følger du tråden (kl 10.19) ser du hvordan vi kopm ind på om Grønland er grøn og hvor gammel isen er.

Vi tager jo altså nogle svinkeærinder engang imellem i trådene

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-02-09 15:20

Citat
Fordi det bliver varmere i nordEuropa betyder ikke så meget, hvis det bliver for varm smelter indlandsisen og så vil Golfstrømmen sikkert stoppe, hvis det sker vil det betyde at det vil blive pænt koldt på den nordlige halvkugle. Forresten er det mere alm. historisk set at det er istid end at det er tempereret klima.

Helt enig med dig. Kloden har en indbygget termostat, og den virker.
Lige meget hvad vi små kravl gør ved CO2.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-02-09 17:53

Det er ikke et spørgsmål men en konstatering, hører derfor hjemme under tips

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-02-09 19:02

Det jeg husker omkring Erik den røde var at han berettede at landet var grønt for ikke at have opdaget noget totalt ubrugeligt men for at komme hjem med nogle gode oplysninger.
Hvis vi skal tro "nej undskyld udtrykket tro" vi tar videnskaben alvorligt og den siger at der har været tider i vores historig hvor co2 inholdet har været væsentlig højere end den er i dag og den har ikke haft idflydelse på livet på jorden. Der kan jo være mange faktore der gør sig gældende.
Bla. andet vores solsysten´s plaserig i melkevejen.
Højris

.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-02-09 21:24

Er her en der kan finde en skema eller noget data på temperaturen i danmark i løbet af de sidste mange år hvor man kan se den højeste og laveste temperatur i danmark ?

Det skal ikke være gennemsnittet men højeste og laveste.

CO2 får planter til at gro og hvis planter gror så laver de CO2 om til ilt så det kan være planterne reder os når vi ikke kan rede os fra os selv.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-02-09 06:41

Prøv at læse lidt i geologibøgerne-det sætter tingene her og nu lidt i perspektiv.

Ingen tvivl om at afbrænding af olie og kul og gas vil hæve temperaturen , men der er bare så mange andre ukendte/ ikke tilstrækkelig kendte ( udefra kommende? ) faktorer der også indvirker atmosfærens sammensætning og dermed indvirker på varmen der hvor vi mærker det-nemlig op til vores egen næsetip.

Vi er ovre i afdelingen for TRO-derfor de mange mere eller mindre vanvittige påstande der fremsættes af hvem som helt -alle kan jo næsten have ret.

Grønland har ikke bare været lidt grønnere ved specielt vestkysten-rykker vi et par hundreder mill år tilbage var hele området dampende "jungle" og dinoer trampende rundt.Rester af de planter er givetvis blevet til olie der ligger nogle km under indlandsisen-så kan vi ikke få olie nok er det et godt bud på hvor vi finder endnu en co2 "SYNDER" for vorherre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-02-09 09:00

Der er olie overalt, blot et spørgsmål om tilgængelighed.......og politik.
Se bare nu hvor Arktis smelter, straks sender russerne krigsskibe ind i de nye åbne vande for at markere at de i fremtiden vil have deres part af olie og fiskeområder.
I Canada er der ret store områder af tjærejord, lige til at grave op og vride olie ud af, men det har hidtil ikke været rentabelt.

Vi har også metangas der påvirker atmosfæren, slipper man en skid ødelægger man lige så meget som hvis man brænder en tændstik af.Havbunden udskiller store mængder af metangas fra aflejringer under bunden, for det meste i stille mængder, men der kan også samle sig enorme bobler der pludselig slipper løs og stiger op, ikke ufarligt for et skib.
Den dybfrosne tundra tør langsomt op i de højere temperaturer, derved frigøres også metangas der har været frosset inde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-02-09 10:14

Det er jo også smart at fyre med træ for at mindske CO2 udslippet.

Når vi rydder skovene for at skaffe brændsel og dermed ødelægge

jordens lunger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-02-09 10:36

Privat træfyring har de nu også fået øje på idet fjernvarme over en årrække skal udbygges.

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-05-09 14:03

Tak for svaret LuffeA.