/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Snart forår
Fra : Højris
Vist : 1027 gange
50 point
Dato : 24-02-09 16:26

Hvad er det for en fugl ?
Det er den første fugl der høres i slutvinteren lidt før fåråret.
Den har en meget monotom pippen, lidt da di da di - da di da di da di
mener den er hvid med sorte tegninger.
Den kan bland andet høres lige nu.
Højris

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-09 16:49

Der er mange muligheder...

Men er du sikker på de er hvide?
De fleste finker, mejser og spurvefugle er mest brune...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-02-09 17:25

Hej Højris.
Det kan være en broget fluesnapper eller en Halemejse.
Halemajsen har en meget lang tvedelt hale.
Flugesnapperen har en kort.

Kommentar
Fra : lisje

Dato : 24-02-09 17:26

Prøv og find et billed af hale mejse, feks. hos " Fuglepigerne" der er mange billeder. den er lys med sort
hilsen Lis

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-02-09 17:35
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-09 18:10

Der er intet billede,
og den anden er en fluesnapper; ikke på banen endnu, der er jo ingen fluer...

Men jeg sidder med Lademanns fugle atlas, og rigtigt,
en halemejse er mest hvid, med sorte vinger og lang sort hale.
Men den pipper vist ikke >da di da di da di ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-09 18:22

>mener den er hvid med sorte tegninger...

Og hvis det nu var en hale mejse Højris tænkte på?
tror I så ikke han ville have nævnt >med en lang hale...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-02-09 18:40

Hej Svend.
Citat
Der er intet billede

Er det i mit link du mener ???
Jeg har da lige haft dem åbne .....der er billed i begge link

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-09 18:49

Dette er kopieret:
>Intet billede at vise

og jeg har kun klikket på dit link?

Det kan jo være min manglende opsætning??
Er der andre der heller ikke kan se hale mejse billedet???

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 24-02-09 19:13

Hej !
Måske det er en broget fluesnapper, farverne passer men den er lige lidt for tæt på til at jeg kan kende den.
Der er et sted hvor der er fuglelyde det er nok lettest at genkende den der.
Så jagten går nu ind på pip sound. Nogen der har et link til fuglestemmer.
Skal lige op og handle vender tilbage.
Højris

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-02-09 19:52

Citat
Der er et sted hvor der er fuglelyde det er nok lettest at genkende den der.

Ja det kam man her.
http://www.fuglemanageren.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=729502&side=&webside=4682952

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 24-02-09 20:00

Hvad størrelse er den..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-09 20:51

Der er også fuglestemmer her

http://www.maelkevejen.dk/dansk/fugle.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-09 21:04
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-02-09 21:22

Intet billede, pippen er nok fløjet

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 24-02-09 22:24

Hej igen !

Nej det er ikke en broget fluesnapper "ans link danske dyr"
Jeg har så kun hørt den på Fyn dvs. på højfyn og her på syd ikke fordig jeg tror det er en speciel fynsk pipnas, men ikke da jeg boede i kbh. det er en fugl der holder til i landlige omgivelser, evt forstæder med grønne omgivelser. Bebærk i øvrigt det er kun på denne årstid, hvor den sidste is og sne er på vej væk. Har fåråret først bidt sig fast er den karakteristiske fugle lyd også væk.
Undskyld Svend ! men jeg har ikke noderne til da di da di - da di da di da di
Den giver også kun lyd fra sig i lyst og klart vejr/
Dettte er en sag for KANDU den skal opklares.
Højris

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-09 22:35

Så kan det jo være en nordisk fugl der kommer hertil kun om vinteren,
der er jo flere af dem der er hvide, måske fordi de gemmer sig mere i snedækte egne...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 24-02-09 22:41

Jeg vil ikke udelukke at det er en trækfugl.
Højris

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-09 22:43

Mit sidste bud i aften er en snespurv

Accepteret svar
Fra : Hunbjoernen

Modtaget 25 point
Dato : 24-02-09 23:12

http://www.fugleinfo.dk/lex/

Også mange fuglestemmer..

Måske det er en vipstjert..

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 24-02-09 23:54

Hej Hunbjørnen !
En isfugl !
Dit link førte mig til at jeg ville se hvad en isfugl var, ser ud, da min mormor altid sagde at det var isfuglen som man kunne høre. Men det vidste jeg ikke var tilfældet.
Sidste år var der en fugl der buldrede ind i mit vindue, og som sædvanligvis gik jeg ud for at se om jeg kunne rede piphans .Der var så en blå kolibri agtig fugl med langt sort næb.
Ja det viser sig så nu at det var en isfugl, husker den fugl så tydeligt.
Sådan en havde jeg ikke set før, men heldigvis inden jeg havde fået lyftet den op fløj den sin vej tilsyneladende uden skader og men.
Nå tilbage til emnet. lytter videre.
Højris

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 25-02-09 01:13

Ja men jeg fandt den ikke, trods det at have lyttet til mange fuglestemmer,
Så må jeg jo prøve at få et fotto af den eller finde ud af at få optaget noget lyd.
Går alt galt må jeg jo spørge min nabo skovfogeden.
Men resultatet skal nok komme HER.
Højris

Kommentar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 25-02-09 10:16

Jamen er da glad for at kunne hjælpe lidt, selv om det ikke var med det rigtige.

Kommentar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 25-02-09 10:29

kom lige til at lytte lidt rundt.. Synes at en musvit lyder meget di da di da agtig..Men ved selvfølgelig ikke om det er den rigtige di da di da..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-09 10:37

En Musvit er gul, ikke hvid,
og når jeg nævner snespurven, den har en karakteristisk lyd:

Ifølge Lademann: tjuri, tjuri, tjuri tjyriwie...

Om den lige som Silkehalen kommer herned i strenge vintre ved jeg ikke, men farven passer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-09 16:12

Jeg var lige inde hos mine nærmeste naboer, og de viste mig en CD samling de havde:
Med alle danske fugle stemmer, fra GAD s forlag...

Hvis du stadig spekulerer over den hvidspættede sanger??

Kommentar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 05-03-09 09:45

Jeg ved godt at musvitten er mere gul, men det var nu også mere lyde jeg hentydede til..
MEN løsningen er fundet.. Det er da Maria Montell der har klædt sig ud, og sidder derude og synger di da di..

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 06-03-09 14:18

Snespurv
Nu er der så ikke så mange steder i danmark hvor vi er over trægrænsen

Habitat:
Stenet og klippefyldt terræn over trægrænsen. Om vinteren oftest ved kysten.

ans
hvad skal der til for at afspille dit link ?
http://www.maelkevejen.dk/dansk/fugle.html

Jeg har ikke fundet det stykke fjerkræ endnu !

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-03-09 17:02

Hej Højris, jeg dumpede tilfældig ind i det spørgsmål, du skal have RealPlayer for at høre pipfuglene: http://www.real.com/realplayer?src=null&pcode=rn&rppr=rnwk

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 16-05-09 00:15

Tak for svaret Hunbjoernen.
Jeg fandt så ikke svar på hvilken pipnas det var og det bliver tilsyneladende ikke før til næste forår, for den er for længst væk.
Alternativt den har måske taget et andet sæt noder i brug, jeg ved ikke om fugle kan ændre deres kvidren med årstiden.
Men den med isfuglen, løste så et andet spørgsmål.
Højris