/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP på Medionpc (Vista)
Fra : MortenHN
Vist : 650 gange
240 point
Dato : 20-02-09 16:56

Hvordan skal man installere xp...Har kørt xp setup der kommer bare blå skærm og sifer der er fejl på hardisken eller den er blevet beskadet osv.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-02-09 17:04

Fordi det er en S-ATA hardisk - ser denne tråd http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=131940
om manglede driver til S-ATA.
Hvilken Medionpc har du.

Kommentar
Fra : MortenHN

Dato : 20-02-09 17:16

Det er en PC MT7.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-02-09 17:27

Du skal effektivt slette harddisken før du kan installere xp.

Det er ikke gjort bare med en formattering.

Hvis du ikke kan finde ud af det, ( det er ikke nemt og tager det meste af en dag), er det billigere at købe en stor ny harddisk end at betale konsulenthjælp.

Kommentar
Fra : MortenHN

Dato : 20-02-09 17:33

Er der ikke en god nem løsning på dette....Skal den "bare" fornateres af en anden pc´er ??
Har ledt efter mange måder at gøre det på.. Der er et par at mine bekendte der har givet op.....
Så jeg er klar til hvad som helst..

Kommentar
Fra : edison

Dato : 20-02-09 17:40

hvis der kommer den blå skærm under inst af xp. Har du sandsynligtvist en hardware fejl, det kan være mange ting. Sild din pc ad. og chek alle kort, kabler.

Kommentar
Fra : MortenHN

Dato : 20-02-09 17:43

Den vil godt æde vista cd´en men ikke xp, jeg vil gerne have gode gamle xp igen.
Jeg tror da ikke der er nogle hardware fejl da pc´en er næsten ny.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 20-02-09 17:44

hvis den skriver at det er en harddisk fejl, så kik på disken, se hvem der har lavet den, gå ind på deres hjemmeside, download et af deres diagnogstic programmer og kør dem, Og der kan du også chekke om der stadig er garanti på disken

Kommentar
Fra : edison

Dato : 20-02-09 17:49

nå, du skal bare huske under instalition, at vælge avancerede, slet partion. og derefter formatere. og så derudaf med at inst win xp

Kommentar
Fra : MortenHN

Dato : 20-02-09 17:55

Der er intet styresystem på pc´eren.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 20-02-09 17:56

du skal jo bruge en xp cd til at gøre det med mester,, hehe

Kommentar
Fra : MortenHN

Dato : 20-02-09 18:03

Ja det vil jeg også godt,,,men efter et stykke tid kommer der bare en blå med en fejlmeddelse at der fejl på disken eller den er beskadet...

Kommentar
Fra : edison

Dato : 20-02-09 18:08

så er detmåskedin win xp der er defekt. hvis altså du kan med vista.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-02-09 18:44

Hej Morten,

Som jeg skrev mangler du en S-ATA driver for at kunne installere XP endtil du har denne driver drop alle råd med at slette og så videre.

1. check Medion om de har driver til XP liggende -> http://www.medion.dk/ driver & updateringer
Desværre har Medion gjort det svært at hente drivers eller se hvilket udstyr der er i maskinen hvis man ikke har det længe 'Serielnr' bag på maskinen derfor bliver du nødtil selv at finde dem.

Når der er fundet en driver til XP & S-ATA kan vi komme videre.

Kommentar
Fra : MortenHN

Dato : 20-02-09 18:46

Nej tror jeg ikke....Det drejer sig om at xp en ikke vil i gang med installere med bliver forhindret af en fejl der muligvis stammer fra HD´en....Normalt ville man vælge om man skal formatere og vælge paritioner...de sker desværre ikke.....øv

Kommentar
Fra : MortenHN

Dato : 20-02-09 18:57

Ja men hvordan skal man entlig starte med at lægge driveren ned på HD´en

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-02-09 19:15

Driveren skal ikke ind på HD'en men på CD'en, eller hvis din maskine har et floppy drev skal driver ligges på denne og der skal trykkes F6 under boot på XP installations cd'en

Kommentar
Fra : MortenHN

Dato : 20-02-09 19:45

Hvad skal driver´en hedde noget med

Controlador ATI RAID SB700
Win Vista x64/Win Vista x86
20.01.2009 - Ver: 3.1.1540.86

den uderstøtter også Xp hvis den det er den skal jeg bruge????

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-02-09 23:16

jeps det lyder rigtigt SB700, men Win XP står ikke listet i det du vedlægger

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-02-09 23:21

Nej
Det er ikke nok at lave ny partition og formattere .
Alle de der skriver sådan har ingen indsigt og har aldrig prøvet det med succes.
Vista efterlader sine spor i bootsektoren, som generer for xp installationen. De fjernes ikke af formattering.
Harddisken skal rigtig slettes med et egnet program som skal køre på en cd man booter fra.

Det er som sagt nemmere bare at sætte en ny harddisk i, hvis man ikke ved hvordan, man sletter effektivt og totalt.

Forklaringen er for langhåret til at skrive her.

Tro mig, jeg har prøvet at slette vista og installere xp i stedet. Det er en omstændig affære.

Med ført at downloade og brænde et sletteprogram.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-02-09 23:23

her er driveren du skal/kan bruge -> http://www.soft-go.com/get_driver/MSI-K9A2VM-FD-ATI-SB700-RAID-Driver-3.1.1540.81-XP_1309.html

- Er der et floppy drev i maskinen ?

********************************************
* *
* AMD AHCI Compatible RAID Driver Diskette *
* *
********************************************

====================
Contents on the disk
====================
README TXT This readme file
AHCIx86 Microsoft Windows miniport disk label file
AHCIx64 Microsoft Windows miniport disk label file
TXTSETUP OEM Microsoft Windows miniport text mode setup file
x86\AHCIx86    INF Microsoft Windows miniport setup file
x86\AHCIx86    SYS Microsoft Windows miniport driver for x86 compatible platforms
x86\AHCIx86    CAT Microsoft Windows WHQL Certified catalog file
x64\AHCIx64    INF Microsoft Windows miniport setup file
x64\AHCIx64    SYS Microsoft Windows miniport driver for x64 platforms
x64\AHCIx64    CAT Microsoft Windows WHQL Certified catalog file

================
Software Version
================
Microsoft Windows miniport driver 3.1.1540.81

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 21-02-09 07:38

Brug Killdisk, det har jeg gjort på en Medion Vista maskine.

Har du et eksternt diskettedrev kan du bruge det til at overføre Killdisk på,
Medion er forlængst ophørt med at levere deres maskiner med dette.

Her er linket til Killdisk.

http://www.download.dk/index.asp?Kat=utilities&subkat=diskoprydning&prog=2591&program=Active%20KillDisk

Slet hele hardisken, den bliver nulstillet, du bør opdele din HDD i flere partioner.

Drivere til XP kan du hente på Medion som tidligere anført, brug serial nummeret,
det står bagpå eller i bunden af din Medion.

Go fornøjelse

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-02-09 08:59

Ja killdisk kan sikkert gøre det. Jeg selv har brugt Large Drive Tools.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-02-09 13:35

Hvis du ikke har et floppy drev i din maskinen, bliver du nødtil at lave en ny Windows XP installations CD med driveren indlagt, dette kan du eks. gøre med nLite HowTo ses her -> http://komku.blogspot.com/2007/11/integrate-driver-into-windows.html
Hvis du boot'er med nye CD bør XP nu se Hardisken .

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 21-02-09 15:01

Var XP lagt ind da du købte din Medion MT7, hvis det er tilfældet,
kan du efter formatering Hardisk, hente driverne som tidligere nævnt,
efter XP installation.

Du kan sikkert låne et eksternt diskettedrev, det kan måske klares ved et,
USB memostick med killdisk pakket ud på.

Kommentar
Fra : MortenHN

Dato : 21-02-09 21:30

tak jeg skal i gang og prøve med det det...Vender tilbage...

Kommentar
Fra : MortenHN

Dato : 24-02-09 22:01

Er så småt igang..tager tid...z...
Jeg arbejder på sagen..har børn og kone der skal tilgodeses.

Kommentar
Fra : MortenHN

Dato : 27-02-09 19:15

Killdisk virker ok...Men det er det samme problem...XP kan ikke finde HD "C".
Jeg har snakke med en ´gut der siger jeg skal formaterer HD´en, fra en anden pcér først da vil det lykkedes..
Det kan jeg først gøre på mandag på mit arbejde.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-02-09 07:39

Hej Morten,

Du forstår åbenbart ikke hvad jeg skriver, læse denne tråd med samme problem som blev løst.

http://www.kandu.dk/Spg131940.aspx

Kommentar
Fra : MortenHN

Dato : 22-03-09 20:12

I den senesste tid har jeg ikke haft tid.. Arebejde, kone, børn, samt hjælpe en pige der var holdt oppe med at trække vejeret...
I næste uge vil jeg tage kampen op igen. Jeg har ikke glemt jeres hjælpsomme råd. Jeg skal lige have lidt tid at lææææse den smøre, som du/ i har linket til.
Tak tak
Morten

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-09 20:40

Du bør læse forslagene fra JegErHer, det er de svar der som de eneste som kan hjælpe dig