/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Nu har jeg virkeligt brug for.
Fra : mulle-mor
Vist : 1229 gange
300 point
Dato : 11-02-09 19:54

Altså - er der en dreven kunstmaler, eller en der laver collager eller lignende, der kan hjælpe mig?

Jeg laver "moderne ikoner". De er lavet med mange forskellige medier. Olie- og acrylmaling. Spartelteknik. Bladguld eller-sølv - påsætning af metal m.m.m.

Nogen gange har jeg påført tekst - som regel kun et ord. Det er enten trykt gennem en stencil, som jeg selv laver eller bogstaverne er lavet i fri hånd. Det med "fri hånd" er kun meget små typer, de lidt større er trykt gennem stencil. De bogstaver stanser jeg ud, så jeg har kun en type bogstaver og gøre godt med. Det har virket godt nok indtil nu.

Jeg var på en udstilling for en uges tid siden. Der fik jeg en bestilling på nogle personlige moderne ikoner. Det første skal afleveres om to dage. Jeg er sådant set færdigt med det, og det er blevet, som jeg gerne ville have det. Men - køberen vil have mindst 3 ord på ikonet. Det er meget på et lille 18x24 cm ikon. Jeg har engang købt en bog om "sampling" - altså overførdsel af tekst på forskellige ting også lærred, står der i bogen. Desuden har jeg også engang købt de remedier, som skal bruges til teknikken. Nu var det min menig at "sample" de tre ord over på ikonet (der er malet med acrylmaling, der hvor teksten skal være). MEN DET VIRKER IKKE. Ifølge bogen skulle teksten sættes på lærred med limlak og tørre i et døgn. Det har jeg gjort på en prøve, men der er ikke sket en disse!!!
Nu har jeg ikke lang tid tilbage, inden mit lille ikon skal afleveres, og jeg er helt blank, m.h.t. hvordan jeg får de tre ord på.
Jeg ved, at jeg kan trykke, men synes ikke at de typer, jeg har, er pæne - de er lidt for moderne.
Jeg kan også male ordene med en fin lille pensel. Er det virkeligt det, jeg skal gøre. Jeg havde tænkt, at når jeg brugte den metode med "sampling", så kunne jeg lave teksten med forskellige typer. Desuden ville teksten - hvis den kunne ligne det i bogen - virke lidt transparent og udvisket. Ikke hårdt som på en plakat.
Er der nogen, der har en god ide????
Jeg kan lige tilføje, at den tekst, jeg har prøvet med, er kørt ud på en inkjet printer. Kan det være fejlen. Skulle jeg måske have brugt en anden slags printer????
Alle gode råd er velkomne.
Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-02-09 20:37

Hej mulle-mor

Jeg har ofte indsat tekster i mine billeder med forskellige teknikker.

Du skal have gang i noget tyndt papir/mønsterpapir. På dette papir kan du vælge at skrive/male teksten direkte på den matte side. Eller fæstne mønsterpapiret på alm kopipapir med små tapestykker (den matte side op) - skrive teksten på din pc med de bogstaver der passer i stilen - og printe ud på dette papir...og løsne det fra kopipapiret

Næste trin:
Uanset om du har malet eller printet, skal du nu have det over på dit lærred. Hertil bruges, som lim, akrylbinder - el. evt decoupagelim. Bagefter maler du lidt i kanten på "tekstpapiret" så overgangen udlignes. Husk at lakere det hele bagefter med en spraylak beregnet til akrylmaling.

Prøv dig evt lidt frem på en "kladde"

Du er velkommen til at spørge hvis jeg ikke har fået forklaret det godt nok

Held og lykke

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 11-02-09 20:43

Hej Helle Birgitte.
Det du foreslår, tror jeg ikke kan bruges. Der er en form for motiv på ikonet, der hvor teksterne skal være. Hvis jeg bruger din metode, vil jeg så kunne se, det jeg har malet. Det var kun meningen, at selve teksten - de tre ord - skulle kunne ses. Ikke en eller anden form for baggrund (det tynde mønsterpapir). Det vil jo så på en eller anden måde dække for motivet. Eller hvad????
Mulle

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-02-09 20:51

Grunden til det tynde papir (silkepapir som man bruger til snitmønster) er jo, at evt motiv skal kunne anes igennem papiret (det dækker ikke totalt). Derudover kan du jo evt trække motivet op bagefter..

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 11-02-09 21:00

OK - det er en mulighed. Men ikke helt det, jeg havde tænkt. Jeg venter lige og ser, om der kommer andre svar.
Jeg har lige været ude i mit værksted og finde kassen med de små stanseapperater. Jeg tror da for øvrigt, at du også har sådan en kasse. Den er fra AV-Form. Jeg har tænkt, at jeg kunne trække de udstansede bogstaver op med en lille pensel, så kom de til at se lidt anderles ud.
Men det kommer til at tage lang tid, og jeg har ikke for meget tid. Jeg har været så "letsindig" at love ikonet færdig til fredag, hvor jeg kører ud til køber med det. I morgen skal jeg på arbejde. Har jo fået et lille galleri i Sæby sammen med to veninder. Så går det meste af dagen i morgen. Så der skal ske noget her i aften!!!!!
Hilsen
Mulle/Birthe

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-02-09 21:09

Det lyder dejligt med dit lille galleri ... håber også, at du finder den rigtige løsning på bogstaverne

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 300 point
Dato : 11-02-09 21:16
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-02-09 21:40
Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 11-02-09 21:54

Tak for de links Helle Birgitte. Der var mange gode metoder. Jeg har gemt genvejen til alle svarene. Men noget af det er ting, man skal sidde og lege lidt med. Og det har jeg desværre ikke tid til den her gang. Men der er helt sikkert nogle metoder, som jeg kan bruge på mine ikoner. Desuden har jeg faktisk også planer om, at begynde og lave nogle collager med alt muligt spændende. Har lige været på en udstilling, hvor jeg så mange spændende ting og blev inspireret til at prøve noget nyt.
Hilsen
Mulle

Godkendelse af svar
Fra : mulle-mor

Dato : 11-02-09 23:16

Tak for svaret HelleBirgitte.

Jeg har endt med at trykke de tre ord ved hjælp af en stencil. Jeg fandt dog ud af en ting, ved at læse de links du sendte mig. Fejlen ved sampling-metoden jeg benyttede var, at jeg har en almindelig printer, og jeg skulle have brugt en laserprinter. Så har jeg lært det.
Men jeg fik mange brugbare tipe vedr. tekst på lærred, som jeg kan bruge en anden gang.
God nat.
hilsen
Birthe/Mulle

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-02-09 07:14

Tak skal du ha´ - det var godt det lykkedes