/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Bogstaver til acryl-maleri!
Fra : miomis
Vist : 14741 gange
200 point
Dato : 17-04-06 21:29

Jeg vil "påføre" mit maleri en tekst.

MEN jeg mangler en god ide til, hvor jeg kan købe bogstaver og
hvordan jeg få dem "sat" på maleriet - ja, uden at de falder af!

Skriv såfremt jeg ikke har godt mig forståelig!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-04-06 21:32

Maler du selv?
Og mangler den krativitet til nogle bogstaver,
de klæber da fast i acrylfarven.
Tryk bare til.
Kunne være sjovt at se dit kunstværk.

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 17-04-06 21:38

Ja, jeg maler selv, men hvor køber jeg bogstaver?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-04-06 21:38

Undskyld
kreativitet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-04-06 21:40

Du laver dem selv på din pc.
Eller besøg en boghandel.
Hvornår er det vernisage

Kommentar
Fra : greenfield69

Dato : 17-04-06 21:44

Er det tilfældig tekst, så klip den ud af en avis, og mal over. Det giver en rigtig god effekt.
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 17-04-06 21:48

Sorry......tror du er mere ikke med på den, end med på den-
mht hvad jeg mener!

Dit forslag:
Jeg "laver" bogstaver på min pc..
Printer dem ud..
Klipper dem ud...
Hæfter dem fast på mit acryl-maleri...
Hvordan tror du de bogstaver vil se ud når maleriet er tørt?

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 17-04-06 21:55

Sorry - var til Teil...

Det er en tekst jeg selv har udtænkt ...og den tekst skal
stå vandret på billedet.
For at få "effekt" bliver det med flere lag maling, og dermed
duer avis-tippet ikke....desværre!

Min allerførst tanke var sådanne bogstaver man bruger til
husmuren, men de er alt for store og dyre....og siden har
jeg simpelthen ikke kunne finde på hvad søren jeg så skulle
gøre?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-04-06 22:26

Finér bogstaver i hobbybutikker
Pasta, som kan "formes" som bl.a. bogstaver og males på i hobbybutikker og kunstartikler
Karton på printeren - lim evt. flere lag
Fugemasse i alle afskygninger, f.eks. silicone
Ler
Gips
Bølgepap
Svampe
Engangsklude

You name it!

Hanne

Kommentar
Fra : Møbeldesigner

Dato : 17-04-06 23:08

Kan du lave det som stencil? Dvs. skrive din tekst på et ark, klippe ordene ud og bruge papiret som maleskabelon. På den måde kan du også male flere gange over (lag-effekten).
Det er selvfølgelig noget fedteri hvis teksten er for lille...

Ellers er der t-shirt tryk metoden som er lidt efter samme princip, men det kræver selvfølgelig faciliteterne.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-04-06 23:24

du kan få acrylbogstaver - beregnet til skilte - i hvilken som helst størrelse - prøv at søge på dem
(dyrt hvis det er meget tekst)

Du kan selvfølgelig være kreativ og klippe bogstaverne til selv i noget så elementært som plastlommer der er rimelig stive - osv osv

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-04-06 00:11

Tiger har ofte nogle meget kraftige plastlommer, som er gode til at lave stencils af.

Og så kan de genbruges!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-04-06 00:26

Hvis dit lærred ikke er for stort, kan du printe direkteMen ellers er det måske en idé at bruge tegnetusch og stålpen, og bruge den smukkeste kaligrafi(skønskrift) som du kan udføre. Du kan få tegnetusch i mange farver og forskellige kvalliteter. Bl. a. i akryl. ...............og ellers skabeloner. ...........eller brug dekopagelak til dine udprint og avisudklip og anden kolage. Men tusch er den vej der giver aller flest muligheder. Du kan se lidt på www.Kunstner.net og www.rosmon.dk

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 18-04-06 07:14

I boghandelen kan man få nogle ark med Letraset-bogstaver. Der følger et kvadreret ark med, så man kan anbringe de enkelte bogstaverne lige i ord eller sætninger. Derefter sætter man et stykke special-tape over og trækker dem af arket, placerer dem dér hvor de skal være, gnider lidt på bogstaverne og trækker tapen af, så sidder bogstaverne fast på lærredet, bogen, vinduet, postkassen eller hvor, de nu skal være. De findes i forskellige størrelser.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-04-06 08:41

Eller skriv med en limpen.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 18-04-06 08:49
Accepteret svar
Fra : cjaab

Modtaget 200 point
Dato : 18-04-06 09:19

Hejsa!
Jeg har før fået lavet bogstever hos en skiltemaler... Det koster en 2-6.- pr. bogstav (såvidt jeg husker) Dem kunne du jo bruge... Ellers køb noget vindues-maling (til børn) Der kan du nemlig lave dem efter skabeloner, og når de er tørre, så ligner de almindelig acryl maling. Dem kan du så sætte på, med lidt lim, eller smørre fugtig maling på bagsiden. Det er langt det billigste!
Held og lykke med projektet...
Vh.
Cjaab

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 18-04-06 20:59

Tusind tak for både jeres tid samt alle de gode råd.

Men...jeg er frygtelig ked af at sige det....

1. Jeg skal bruge 46 bogstaver
2. Ordene indeholder både æ ø og å
3. Maleriet skal laves med "godt" med maling
4. Pga ovennævnte duer avisen desværre ikke
5. Jeg ved med mig selv, at jeg vil ALDRIG kunne være tilfreds med min egen håndskrift
6. Acrylen er tør inden jeg giver punkt 5 en chance
7. Bogstaver der skal bruges som tryk, vil blive vinde og skæve pga malingen, der bugter og buger på lærredet
8. At jeg selv skal udforme bogstaver duer heller ikke (se punkt 6)

Nu er gode råd vist ved at være udtømt???

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 18-04-06 21:28

Er da ked af at du ikke kunne bruge nogle af svarene... Bare for at være irriterende, så havde jeg ellers en go' idé til hvordandu kan skabe lidt struktur med bogstaverne... Lav dem i ler... Ved godt det lydert langt ude, men det ser kanon ud, og giver virkelig en WOW-effekt... Og der kan du lave dem helt nøjagtige... Du tager alm. deko-ler og ruller det ud med en gammel kagerulle og så kan du med skabeloner og/eller lineal skære dem ud med en hobbykniv. Når de er færdige, så er det bare på en bageplade med dem og så i din almindelige ovn. De skal have en times tid eller to ved en 100 grader, og så er de klar til at blive bemalet eller som de er, til at blive limet på billedet med lim fra byggemarkedet (til keramik eller andet porøst)...
Håber det kunne give lidt indspiration, hvis ikke til dig så måske til andre, da det ser enormt flot ud...
Vh.
Cjaab

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-04-06 21:46

når du bruger acrylmaling kan du danne bogstaverne lag på lag med malingen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-04-06 22:59

Det med at lave bogstaverne i deko-ler osv. lyder skiegodt!

Det skal jeg prøve.

Men ellers printer du da bare det ud, som du vil have, klipper bogstaverne ud og limer dem på lærredet og maler derefter, måske i flere lag eller bruger lim, gips, glasmaling, fugemasse, what ever. Så skal du da ikke selv skrive dem.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 22-04-06 08:00

Du kan faktisk godt bruge avisudklip. Når du har lagt dem i malingen ,skal det tørre. Så sprøjter du det hele med hårlak et par gange. Lad det tørre.evt blæs med en hårtørrer.Gentag et par gange. Så kan du faktisk godt male oven på.. Hvis du vil have flere lag over hinanden,skal du lade hvert lag tørre inden du fortsætter. Brug evt hårtørreren efter hvert lag

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-04-06 09:25

Brug dekopagelak til forrige indlæg...

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-04-06 09:38

Ler er ikke ærligt godt at lave tingene i, men prøv med f.eks. Moddeling Past, eller nogle af de hjælpemidler du kan få i de forskellige mærker. Her kan gGolden måske være ekstra interessant. Du kan også med forsigtighed skære bogdtaverne ned i den tørre maling, nu hvor du laer så kraftige farvelag. Tegn op efter en skabelon, og fjern så farven inklusiv stregerne forsigtigt.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 22-04-06 12:53

det er muligt at dekopagelak kan bruges, men hårlak tørre omgående, og løser opgaven glimrende. Du kan evt sætte bogstaverne på med tapetklister. Det går fint med acrylmaling

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-04-06 13:18

Den decopagelim/lak, jeg bruger, har jeg købt i Panduro:

Royalcoat, decopage Finish, acid free.

Den tørrer også ret hurtigt og bruger ikke drivgas og forstøves ikke i luften, som hårlak gør det.

Den er rigtig god

Hanne

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-04-06 13:39

Jeg håber at i ikke giver råd, der får værkerne til at smuldre eller på anden måde gå til over tid. Meget kunst fra Fluxus kunne ikke holde i 10 år. Ethvert kunstværk bør være lavet, så det i princippet kan holde evigt. Jeg ved at det ikke er realistisk, men bør være målet. Nogle af rådene i denne tråd, vil jeg ikke turde bruge.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 22-04-06 14:09

Jeg tror der gennem tiden er blevet anvendt adskellige materialer, man ikke skulle tro havde nogen holdbarhed. Nolde blandede mange forskellige former for "skidt" i sine kunstværker.(læs hans datters bog) Mange kunstmalere efterbehandler deres malerier med bivoks. Det kunne måske være med til at forlænge "kunstværkets" levetid.
Hårlak består hovedsaligt af harpiks og sprit, så jeg tror ikke du behøver at være nervøs for at følge rådet. Men op til dig naturligvis

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-04-06 14:59

..............og måske Lanolin.....

Kommentar
Fra : miomis

Dato : 23-04-06 18:07

Pyha.....kreativitet mangler ikke i dette spørgsmål!
Sorry at jeg ikke har været så hurtig til at lukke spørgsmålet, men har hjulpet med en flytning.
Nu håber jeg så der bliver lidt tid til mig selv.

Eftersom jeg ikke syntes at jeg ville være tilfreds såfremt jeg selv skulle forme/modulere/lave selv bogstaverne, har jeg valgt at købe dem i Panduro Hobby.

Og ideen fik jeg fra Cjaab, da jeg sidenhen har søgt på nettet.
Det er altid svært, at skulle udpege en point tager, men livet er ikke altid nemt.

1.000 tak for jeres tid og supergode råd!

Godkendelse af svar
Fra : miomis

Dato : 23-04-06 18:08

Tak for hjælpen cjaab.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 24-04-06 11:33

Det var da så lidt Eller, det er vel mig der takker...

Held og lykke med dit projekt!

Vh. Cjaab