/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
foderautomat & foderhus
Fra : lucasG
Vist : 1255 gange
50 point
Dato : 07-02-09 13:27

.- Hej .
Så har jeg endelig fået lidt fugle til haven,- Rødhals,Blåmejse,og lidt spurve.
men jeg kunne godt tænke mig lidt flere '"eksotiske" arter, som grønirsk,silkehale,dompap o.lign.
Jeg har fået ansaffet mig et foderhus & en foderautomaten, jeg har fuldt foderautomaten op med solsikkekerner, . nu mangler jeg bare at sætte foderhuset op , jeg har hampefrø,solsikkekerner,vildtfugleblandinger, og fedtbolde, noget der kan tiltrække?

Lucas 8D

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-02-09 13:35

Ja du har stort set det samme som vi har
Men havregryn det er billigt og det er der mange fugle der spiser.
Vi har grønirsk i lange baner og de elsker det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-09 13:53

Jeg gengiver lige mit link fra det sidste foderbræt spørgsmål:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=934/sprog=1/grp=5/menu=1/

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 50 point
Dato : 07-02-09 14:40

Hej! Vi har mange fugle i haven, men nogle af de mere sjeldne arter er ydermere afhængig af vegetationen omkring foder stedet. Til selve fodringshuset, har vi valgt et stort 8-kantet hus, hvor stolpen er lavet af sink, som er monteret fast på en cement flise. Kattene kan ikke komme op og fugle huset kan flyttes. Foruden dét du alerede fodrer med, så giver vi alle former for brødrester, let-knuste nødder og mandler, rosiner, æbler, havregryn, nogle gange flækkede bananer, og ellers også kødrester, både kogt og rå, alt efter hvad der er til overs. Det hele bliver lagt i foderhuset, også frugten, da vi ikke bryder os om at lægge det på jorden, ad hensyn til rotter, som vi ikke vil lokke til. I det nærmeste lille træ, som fuglene for øvrigt er meget glade for, og som vi specielt plantede for fuglenes skyld, har vi ophængt en glas kolbe med fuglefrø. I vor nabos have er der en masse småtræer og buskas (som aldrig bliver benyttet), og her nyder fuglene det til fulde med ophold, redebygning, sang og kvidren. Vi har også hængt flere reder op, så sidste år havde vi både musvitter og blåmejse med unger, samt et solsortepar som byggede rede indenfor i vort gæstehus, så vi altid måtte lade vinduet stå åbent, mens det hele stod på.
Dejligt at pleve og nyde fuglelivet udenfor - nu kommer jo de lyse tider, - Skønt!
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-02-09 14:43

Kvidrefejl: OPLEVE!!!

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 08-02-09 00:14

- og husk det vigtigste: VAND. Frisk vand. Sørg også for vand i frostperioder.