/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
links åbner op i små vinduer
Fra : HenrikBo
Vist : 1658 gange
100 point
Dato : 03-02-09 11:53

Hvem ved hvorfor der kun kommer er lille vindue når jeg åbner mine links op den den hjemme sider jeg laver. Jeg bruger noget der hedder NVU til at lave det i.

Jeg kan se jeg er ikke den enste der har det problem - jeg vil jo have at den næste side åbner op i fuld skærm ?

Kommentar
Fra : Ilhja

Dato : 03-02-09 12:02

Hvad er koden du bruger?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-02-09 12:06

Jeg tror ikke det har noget at gøre med koden i nvu, men derimod opsætningen af din browser.

Lad os se en kodelinie på dine links.

Kommentar
Fra : Phylock

Dato : 03-02-09 12:10

Jeg ser to muligheder:

1)
Du kan tvinge den til at åbne det nye vindue i fullscreen ved hjælp af javascript
http://www.webdevelopersnotes.com/tutorials/javascript/creating_opening_new_window_pop_ups_javascript.php3

2) (Håber det er husket rigtigt, ellers er der en der må rette mig)
Hvis du benytter IE, så gemmer den vinduet størrelse når du lukker det ned. Men hvis du benytter maksimeret så gemmer den det ikke hvis du trykker på det lille kryds, kun hvis du trykker "filer -> luk"

mvh
Phylock`

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-02-09 13:02

hvis du rediger koden så skriver du:
<a href="nyside.html">link</a>
også når du klikker på link så åbner nyside.html samme sted som den side linket ligger på.

Det er sikkert fordi du bruger javascripts windows.open('') funktion at den åbner i små vinduer.

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 03-02-09 18:57

Hej Her er en bid af der hvor linkne er jeg ved ikke om det hjælper.

<td style="width: 238px; vertical-align: top; background-color: rgb(136, 136, 228); height: 646px;"><span
style="font-family: Arial Narrow;"></span>
<ul
style="font-family: Arial; color: rgb(255, 255, 102); font-weight: bold;">
<li style="width: 265px;"><a target="_blank"
href="Leje.html"><span style="font-family: Arial;">Leje
et EMF
m&aring;leinstrument</span></a><br>
</li>
<li><a target="_blank" href="emf3hvad.html">Hvad
kan man g&oslash;re</a><br>
</li>
<li><a target="_blank" href="k%F8b.html">K&oslash;b
EMF&nbsp;m&aring;leinstrumenter</a><br>
</li>
<li><a target="_blank" href="Gentofte.html">Mere
om EMF - m&aring;ling</a></li>
<li><a href="Links.html">Links</a></li>
</ul>
<dl
style="font-family: Arial Narrow; color: rgb(255, 255, 204);">
<dd><span
style="font-weight: bold; font-family: Arial; color: rgb(255, 255, 204);">Vidste
du at den tyske regering i 2008 officielt har frar&aring;det folk
at have tr&aring;dl&oslash;senet i hjemme.<br>
L&aelig;se mere <a
href="http://ing.dk/artikel/81649-tysk-straalemyndighed-skrot-de-traadloese-telefoner">her

<span style="font-weight: bold;"><br>

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 03-02-09 20:05

Sådan starter den
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage Express 2.0">

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-02-09 21:58

Det må jo så være generelt for alle vinduer, at de er små når du åbner, uanset hvad side du er på.

Prøv at hente dette lille program
http://inky.50megs.com/programdocs/PageFixer.zip

her kan du se hvon' det bruges
http://inky.50megs.com/programdocs/usingpagefixer.htm

mvh klaudi

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 04-02-09 09:45

Hej Klaudi Så vidt jeg kan se så sker det på 4 forskellige computere og næsten kun med min hjemmeside, det må da været noget med programmet, altså koden der dikterer dette. De lille program du gav min tror jeg nok er til at rette min browser, eller tager jeg helt fejl ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-02-09 11:08

Ja det lyder mystisk, at det kun er din side?
Har kigget i det kode du har sat ind her, der kan jeg da ikke lige se hva' det skulle være at der gør det.

Ja det lille program indstiller browser vinduet, har du prøvet det?

mvh klaudi

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-09 11:20

Er det fordi der kun kommer et lille felt op i vinduet, som dette:
http://bildr.no/view/339001

så er det koden

<td style="width: 238px; vertical-align: top; background-color: rgb(136, 136, 228); height: 646px;">

du skal rette til den størrelse du vil have i pixels,
Kode
width: xxxpx; height: xxxpx

mvh klaudi

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 04-02-09 13:23

Hej Ja når jeg trykker på et link på den website jeg er ved at lave så laver den det nummer ikke at komme op i helstørrelse, så skam man trykke på maximer hver gang.

Den der Htlm kode du har giver mig - skal den indsættes et sted her i starten ?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage Express 2.0">

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-02-09 13:54

Hvis du skal trykke på maksimer hvergang er det ikke din kode men browseren,
prøv at køre Pagefixer, og gør følgende:

Citat
Luk alle IE vinduer.

Start Pagefixer, sæt hak i "Advanced settings" tryk på "Fill Work Area"
tryk Apply og OK

mvh klaudi

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-02-09 14:10

Som jeg skrev her http://www.kandu.dk/spg131998.aspx#1507795 er det sandsynligvis din browser.

Du kan sætte et script ind i din kode som tidligere beskrevet af Phylock, men læs lidt om "Nye vinduer" her http://www.klapmusen.dk/20030831

Her er også beskrevet et javascript som kan tilpasses så den besøgende får et tvunget maksimeret vindue.

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 04-02-09 15:26

Vil det sige a de 4 computere 2 af den med nu updatet browsers laver de nummer - det er jo kun visse hjemmesider der åbner sådan - andre gør der ikke. klapmusen.dk deres linls åbner som de skal i fuld størrelse - så noget sætter han ind der forhindre det.

Men jeg må prøve mig frem, se hvad der kan sættes ind på min site.

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 04-02-09 15:31

Spørgsmåler kunne jo stilles sådan hvordan bestemmer jeg størrelsen af det ny vinduer der åbner ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-02-09 15:35

Sæt det her ind i HEAD sektionen

Kode
<SCRIPT>
top.window.moveTo(0,0);
if (document.all) {
top.window.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight); }
else if (document.layers||document.getElementById) {
if (top.window.outerHeight<screen.availHeight||top.window.outerWidth<screen.availWidth){
top.window.outerHeight = screen.availHeight;
top.window.outerWidth = screen.availWidth;
}}
</SCRIPT>

så skulle siden åbne i max.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-02-09 16:22

Citat
Spørgsmåler kunne jo stilles sådan hvordan bestemmer jeg størrelsen af det ny vinduer der åbner ?

Det står rent faktisk i det link jeg gav, men her er en måde fra samme
Kode
<a href="http://www.capricornus.dk" onclick="window.open(this.href, 'Indhold' , 'left=10, top=10, height=768, width=1024, menubar=1, location=1, toolbar=1, scrollbars=1, status=1, resizable=1'); return false;" target="_blank" >Indhold</a>

Her kan du også styre vinduets udseende, ved at ændre værdierne til 0 for menubar, toolbar osv.
Svagheden er at du kender ikke de besøgendes skærmopløsning på dine sider.

Personligt ville jeg ikke indsætte kode der forsøger at ændre på den besøgendes browser vindue.

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 04-02-09 17:56

jamen, så mener jeg der er nogenlunde styr på det nu. De koder jeg har fået få den ihvertfald til at åbne op i max skærm.

Så jeg må nok tage den lette løsning og lave min hjemmeside så smal at den kan ses på en 15 tommer og op. Så der den jo lidt slank up på en stor skærm.

www.kandu.dk ser dog godt ud på begge computere, men de har jo nok ikke brugt frontpage og html, så måske er det der hunden ligge begravet ?

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 04-02-09 18:01

Ja på min computer en 17 tommer ser det smukt, men på konens 15 tommer, der er den alt for stor. Var der ikke em måde hvorpå det kunne følge skærmens størrelse, eller er der også noget der går kuk i ?

Er hele problemet at jeg arbejder i html ?

Hilsen Henrik

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-02-09 18:12

Problemet er at du vil styre de besøgendes browser vindue

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 04-02-09 18:26

Hej egentlig ikke jeg vil netop have at den ikke skal starte op i et nyt vindue man gøre som feks kandu.dk der bare åbner op og tilpasser sig til den skærm den nu en gang åbner i.

Men jeg er ikke så stærk i al det her - det kan da godt været jeg har nogle blanks der skal fyldes ud.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-02-09 18:53

Hvis du ikke vil have dem til at åbne i nyt vindue skal du ikke bruge _blank,
men _self eller _parent, eller prøv at udelad TARGET

mvh klaudi

Godkendelse af svar
Fra : HenrikBo

Dato : 27-02-09 10:33

Tak for svaret Klaudi det virkede.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-09 12:38

Velbekommen