/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
trækfugle
Fra : gerhard
Vist : 1052 gange
100 point
Dato : 28-01-09 17:45

Jeg ved at nogle af vore trækfugle kun tilbringer halvdelen af året i Danmark. Den anden halvdel af tiden tilbringes i det tropiske Afrika (bl.a. havesangeren). Men er det korrekt at de kun yngler i Danmark og ikke i Afrika?? Eller yngler de 2 gange om året?? De oplever jo 2 gange forår og 2 gange sommer hvert år. Så hvorfor skulle de så kun yngle på den nordlige halvkugle.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-01-09 17:55

Hej gerhard - jeg tror du kan få svar på dine spørgsmål på denne side -
http://www.fugle-net.dk/traek/fugletraek.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-01-09 18:04

Trækfugle yngler ofte flere gange, dvs de har flere kuld.

Men alle i det land hvor de tilbringer foråret = yngle tiden...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-01-09 18:26

Hejsa
Her er lige et link til havesangeren

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-01-09 18:27
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-09 19:39

Man snakker om ynglefugle, standfugle og trækfugle.

Ynglefugle yngler (får et/flere kuld) i Danmark.

Trækfugle har habitat (opholder sig) i Danmark i en periode.

Standfugle har habitat i Danmark hele året.

Både standfugle og trækfugle kan være ynglefugle.

Nogle fugle er inden for samme art; både yngle-, træk- og standfugle.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-09 19:42

Silkehalen er f.eks en IKKE ynglende (vinter) trækfugl, meden Solsorten er såvel stand-, som træk-, som ynglefugl.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-09 19:49

..så svaret på dit spørgsmål må være:

Ja; en fugl kan godt være både trækfugl og ynglefugl i flere lande ...samtidig.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 28-01-09 19:55

Ps. ..men som du kommer ind på: Det afhænger af vilkårene for den enkelte fugleart.

Gråspurve får nemt 4 kuld unger på et år, medens Storken kun får et.

Derfor er f.eks. Storken en trækkende ynglefugl i Danmark, men bygger ikke rede og får unger i Ægypten. Dér er den KUN trækfugl ...præcis som Silkehalen er det i Danmark.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-01-09 01:40

Svalerne (bysvale, landsvale, digesvale og mursejler), som du ser her i landet yngler KUN i Danmark.

Læs: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/bysvalen

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : gerhard

Dato : 03-02-09 08:01

Tak for svaret molokyle.