/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Cepheider
Fra : LeSteff
Vist : 927 gange
175 point
Dato : 22-01-09 10:57

Den amerikanske astronom Henrietta Leavitt opdagede at pulserende stjerner med samme periode (d.v.s. samme tidsrum mellem største og mindste magnitude) også har samme absolutte lysstyrke.
Hvordan kunne hun finde ud af dette?
Opdagelsen kan bruges til afstandsbestemmelse ud fra den kendsgerning at den relative lysstyrke aftager med kvadratet på afstande, altså en stjerne der ligger 10 gange længere væk end en anden har et 100 gange svagere lys set fra jorden.
For at dette kan anvendes skal man vel kende afstanden til en enkelt cepheide.
Hvordan finder man den?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-09 11:03

Hvis der er en sammenhæng mellem lysstyrke og frekens, som du begge kan måle.

Og lysstyrken afhænger af afstanden, skal du jo bare kende afstanden til én sjerne
for at finde afstandene til de andre...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-09 11:07

http://da.wikipedia.org/wiki/Cepheide

Citat
Når man skal finde afstanden til en stjerne, skal man både kende den tilsyneladende størrelsesklasse (m) og den absolutte størrelsesklasse (M). Hvis man kender disse to variabler kan man finde længden ved hjælp af denne formel:

m - M = 5 * log(D) - 5
Da m er den tilsyneladende størrelsesklasse og bare kan måles er den ikke noget problem at bestemme. Det er den absolutte størrelsesklasse M, som normalt er den svære at finde, men sådan er det ikke med cepheidestjerner. Den absolutte størrelsesklasse er den størrelsesklasse som en stjerne ville have hvis den lå 10 parsec fra jorden. For er cepheidestjerne er den:

M = 2,78 * log(p) - 1,35
Her er p perioden for stjernens pulser.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Cepheide"

Kommentar
Fra : LeSteff

Dato : 22-01-09 11:20

Hvordan har man fundet frem til formlen:
M=2,78*log(p)-1,35
Man skal vel kende periode OG afstand til blot en enkelt cepheide for at kunne "konstruere" formlen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-09 12:12

Er det ik' som at spørge:

Hvordan fandt Albert Einstein frem til E=MC^2

Man har vel benyttet en videnskablig metode: http://da.wikipedia.org/wiki/Videnskabelig_metode

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-09 12:19

..eller ønsker du en grundig gennemgang af:

1.) Matematik (logik, deduktion, aritmetik, geometri, typografisk nummerteori)

http://da.wikipedia.org/wiki/Astronomi

2.) Astronomi (observationer og målinger)

http://da.wikipedia.org/wiki/Matematik

..for; så må jeg melde pas

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-09 12:42

Du kan se Henrietta´s forskning her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Henrietta_Leavitt

Klik også på de 25 variable stjerne som hun målte og afbildede sammenhænge på...

Og man kender måske ikke afstanden i meter eller lysår, men kun de relative afstande?

Kommentar
Fra : LeSteff

Dato : 22-01-09 13:46

Som Svend Giversen skriver ovenfor skal man blot kende afstanden til een cepheide for at kunne beregne afstanden til alle andre.
Hvordan beregner man denne ene afstand?
Afstande til andre stjerner end solen er vel for stor til, at man kan triangulere fra punker på jorden (vinklerne bliver ens) og hvis dette er tilfældet, må der følgeligt findes andre metoder.

Nedenstående er hentet fra Svend Giversens link ovenfor og her står tydeligt:"...if it could be calibrated. One year after Ejnar Hertzsprung determined the distance of several cepheids in the Milky Way..."

HVORDAN GJORDE HERTZSPUNG DET?

This relationship provided an important yardstick for measuring distances in the Universe, if it could be calibrated. One year after Leavitt reported her results, Ejnar Hertzsprung determined the distance of several Cepheids in the Milky Way, and with this calibration the distance to any Cepheid could be determined.

Kommentar
Fra : LeSteff

Dato : 22-01-09 14:46

Af oplysninger på google om Ejnar Hertzsprung fremgår, at han afstandsbestemte ved parallaxe. se

http://en.wikipedia.org/wiki/Parallax

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 175 point
Dato : 22-01-09 16:06

Men stjernerne ligger jo meget længere væk end diameteren af jordbanens rotation om solen.

Så uanset metode og måleteknik bliver vinklerne meget små og afstanden temmelig unøjagtig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-09 16:43

Hvis man nu tager tilstrækkelig mange målinger og ved, at måleusikkerheden er tilfældigt fordelt, kan man smide største og mindste værdi væk og enten tage medianen eller middelværdien af resten. Hvis median og middelværdi afviger meget fra hinanden, skal man nok tage nogen flere målinger.
mvh
¨pbp

Godkendelse af svar
Fra : LeSteff

Dato : 23-01-09 09:50

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-09 10:11

Selv tak,
et meget interessant emne...

Kan du ikke også hjælpe med ballon trykket?
Her er jeg i tvivl...