/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Lakrids = promille
Fra : sokoban
Vist : 1899 gange
47 point
Dato : 19-01-09 22:39

Mener at have hørt at promillen var ulovlig efter en pose lakrids.

Skrøne eller hvad

Kommentar
Fra : iah

Dato : 19-01-09 22:43

SKRØNE, med mindre der er tale om f.eks. Gajol Blå vodka shot eller lign.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 19-01-09 22:50

Den jeg hørte_ KOM op på 1 promille = CA: 30 år siden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-01-09 23:35

Nej alkoholpromille i blodet kan ikke komme af lakridsgajol.
Men der kan da godt være udåndingsluftalkoholmetre, som måler forkert , hvis der er lakridsånde.

Hvis det er spritbilister vi taler om , bliver de, så vidt jeg ved, altid taget med til blodprøve, netop fordi "luftmetoden" er upålidelig.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 47 point
Dato : 19-01-09 23:44

Det er en gammel skrøne.....og dog......men der skal stor mængder til, for der er visse former for lakrids der indeholder alkohol i små mængder.

Jeg kan huske en sag for mange år siden, en bilist blev standset og alkometeret viste promiller.

Han fastholdt, at det eneste han havde indtaget flere timer tilbage var en pose Lagerman lakridskonfekt......

Manden fik faktisk medhold i retten....ud fra en lægelig udtalelse, men årsagen var, at han havde diabetes, og derfor virkede det ekstra kraftigt på ham, så han faktisk blev påvirket af det....ikke så han var "fuld", men nok til at overskride promillegrænsen...

For øvrigt husker jeg noget med, at en hel æske Gajol skulle give en promille på ca 0,1

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 20-01-09 00:15

Citat
Jeg kan huske en sag for mange år siden, en bilist blev standset og alkometeret viste promiller.
Han fastholdt, at det eneste han havde indtaget flere timer tilbage var en pose Lagerman lakridskonfekt......
Manden fik faktisk medhold i retten....ud fra en lægelig udtalelse, men årsagen var, at han havde diabetes, og derfor virkede det ekstra kraftigt på ham, så han faktisk blev påvirket af det....ikke så han var "fuld", men nok til at overskride promillegrænsen...

Sikkert også DEN jeg har ''hørt'' om, men alligevel rigtig.
Med diverse forbehold/ helbreds - ditto

Citat
Gajol skulle give en promille på ca 0,1

Kender en der æder mange æsker, da han er bange for at blive stoppet
og lugte af øl__ og det er ikke mig.

Men venter lige med at lukke, DET kunne jo være der var andre
der kender til det, også.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 20-01-09 00:19

Citat
Manden fik faktisk medhold i retten....ud fra en lægelig udtalelse

SÅ er det altså ''lovligt'' at køre med en brandert på..!!!

Bare man ikke selv ved det.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 20-01-09 00:21

Citat
Hvis det er spritbilister vi taler om , bliver de, så vidt jeg ved, altid taget med til blodprøve, netop fordi "luftmetoden" er upålidelig.

Tror det var engang DET hed en såkaldt ballon,
men tror nu næppe den havde været mere præcis idag.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-01-09 10:32

Jeg tror nu det er en skrøne.

Der findes en historie af lidt samme type, men den er sand. Kort efter befirelsen blev Carl Madsen (den senere så kendte venstreorienterede samfundskritiker) der var anklager i forbindelse med retsopgøret pågrebet med en ordentlig skid på bag rattet. Han blev ikke med en lægelig begrundelse om, at han havde en ekstrem eller allergisk el. sådan noget, reaktion på spiritus, men blev for evigt fradømt retten til at køre bil. Derfor cyklede han altid

Og det næste, politiet har nu fået såkaldte bevisalkometre, som IKKE kræver efterfølgende blodprøve. Det føler jeg er en alvorlig krænkelse af retssikkerheden, fordi ethvert alkometer jeg har prøvet (og der ligger altid et i min bil, som jeg bruger hvis jeg har drukket lidt og tror jeg kan køre bil, engang i mellem kan jeg så ikke alligevl og lader bilen stå) viser en ordentlig kæp i øret mindst 1 time efter jeg har drukket 1 øl.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 20-01-09 12:39

Norske brystbråber -- Ethanol =46% -- kraftig lakridssmag - ikke noget man skal nyde alt for meget af før en køretur på landet - kender ikke nogen der er blevet snuppet på det - nå men ikke ren lakrids -

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-01-09 14:53

De klassiske "balloner" reagerede på nylig indtagelse af lakrids i større mængder. Efter alt at dømme vil de nye alkometre ikke reagere på det, men viser det mistanke, bliver du slkæbt med til en blodprøve.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : sokoban

Dato : 23-01-09 22:26

Tak for svaret dova.
Citat
De klassiske "balloner" reagerede på nylig indtagelse af lakrids i større mængder. Efter alt at dømme vil de nye alkometre ikke reagere på det, men viser det mistanke, bliver du slkæbt med til en blodprøve.
mvh
pbp

Men__tager de mennesker med 'stoffer' i blodet, nu omdage.
Det er nok en anden sag / de er blevet uddannet til det
men så er spørgsmålet bare, og det er MEGET simpelt og hvor
går grænsen for at køre med hash- stoffer i blodet / = NUL_NADA_BJET
og så videre.

MEN_ når/ hvis den skal ind på det sidespor,
kan jeg ikke forstå ??? at man kan tage en køreprøve
lige _ efter at have indtaget en dosis ? metadon.

Man ser JO DESVÆRRE / ulykker der sker,
men ikke altid = den større´s skyld.
Vil ikke lge læge klip ud her, men de findes,
og det er ////////
som regelt altid noget med cyklister og højre sving at gøre.
Da jeg kørte på cykel,____ ventede jeg ALTSÅ go_nok
på at der ikke kom nogen der skulle til ???? V/ højre

Men alt i alt, kommer det vel anpå HVOR HURTIGT
det skal afleveres, i byerne.

Det var vist lidt af en SWADA_

NÅ- men her er dine points___ifølge andre.

Lad være med at svare, da jeg ikke kan huske en __ BIL
der bare kører ud fra en P-PLADS_ øv der var langt ned/ op

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 23-01-09 22:29

Citat
Det var vist lidt af en SWADA_

Aner ikke ??

Men takker_ for deltagelse.

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 26-03-09 18:13

FISHERMAN'S FRIEND har to gange gjort at en norsk mand er blevet testet yderligere efter at have blæst i politiets alkohol-meter... Det er blev nævnt i medierne inden for de sidste par uger. Jeg kan ikke huske om jeg læste det på tekst-tv eller hørte det i radioen....