/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
satelit eller stjerne
Fra : morfar35
Vist : 870 gange
300 point
Dato : 03-01-09 16:46

Hej kan nogen fortælle mig hvad det i øjeblikket er et lysende object der hver aften kan ses på himlen i sydvestlig retning,forleden stod det meget tæt på nymånen

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-01-09 16:50

Hvis den flytter sig er det en satelit

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 310 point
Dato : 03-01-09 16:52

Det er en planet Jupiter

Godkendelse af svar
Fra : morfar35

Dato : 03-01-09 16:57

Tak for svaret Smokei.morfar35

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 03-01-09 17:00

Selvtak

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-01-09 17:08

hvad snakker du om. det sku da ik jupiter.
det må være en satelit. sikkert den nye geoeye 1 som google køber billeder fra. de fandme høj opløsning så det gælder om ik og sikke og spille pik når den kommer forbi.

men det vist rigtigt at man kan se merkur eller venus eller hvad det nu var for en nogen gange med det plotte øje fra jorden men tror ikke man kan se jupiter.

jeg kan også se den prik du snakker om og jeg syns den er rykket mere vest på iforhold til den anden dag.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 03-01-09 17:10

Citat
hvad snakker du om. det sku da ik jupiter.
det må være en satelit. sikkert den nye geoeye 1 som google køber billeder fra. de fandme høj opløsning så det gælder om ik og sikke og spille pik når den kommer forbi.

men det vist rigtigt at man kan se merkur eller venus eller hvad det nu var for en nogen gange med det plotte øje fra jorden men tror ikke man kan se jupiter.

jeg kan også se den prik du snakker om og jeg syns den er rykket mere vest på iforhold til den anden dag.

Hold dig til noget du har forstand på.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-01-09 17:16

Iflg. en astronom så er det planeten Jupiter som man kan se.

http://www.astronomibladet.dk/himlen.php (her er det beskrevet at det er Jupiter)

http://da.wikipedia.org/wiki/Jupiter_(planet)

http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/jupiter.htm

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-01-09 17:19

Hey hvis vi allesammen holdt os til det vi vidste noget om så ville det jo slet ik være sjovt og være klog.

Du har fandme ret jupiter kan ses fra jorden, FUCK hvor vildt.

Fra: http://da.wikipedia.org/wiki/Jupiter_(planet)

jupiter er den 4.klareste dims på himlen, kun overgået af solen (suprise), månen, venus og mars.

Holy fucking shit man.
Den er over 700.000.000km væk og jeg kan se den bare ved at kigge ud af vinduet.
FUCK nogen gode øjne jeg har.

fuck man, hvis nu jupiter sprang i luften så ville vi først se det om 40 minutter. og hører det om... ja lyd kan vel ikke rejse i rummet så det siger slet ikke bang.

Fuck hvor vildt man.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-01-09 17:24

Har scootergrisen spist gæret kirsebær ??????

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-01-09 17:26

ifølge dette billed (som opdateres) er det venus.
http://www.astronomibladet.dk/himlen2.php

syd er nederst og hvis jeg kigger på månen (moon på billedet, den grå dims) så passer det lige med at venus er der i virkeligheden ligesom på billedet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-01-09 17:26

Hvis i bruger en alm. håndkikkert vil i kunne se tre til fire af jupiters mange måner

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-01-09 17:30

What måner ???
Jamen venus har ingen måner.... er det så jupiter alligevel..

ARG fuck jeg har ingen kiggert

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-01-09 17:43

For at der ikke skal herske tvivl om hvilken planet det er kan følgende ca tider følges.:

Jupiter går ned allerede ca kl. 17.20

Venus går ned kl. ca 20.00 og er den klareste planet af de to

Så hvis du kigger på den her og nu så er det venus du ser i sydvest idet jupiter er gået ned.

Hvis du ser på venus med en kikkert ser du en planet der har faser ligesom månen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-01-09 18:39

Det er muligt jeg ikke ved alt, men jeg har aldrig mødt nogen som vidste mere

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-01-09 18:59

Nu har du mødt en klumme

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-01-09 18:46

Venus!