/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fittings
Fra : Mokof
Vist : 883 gange
50 point
Dato : 01-01-09 13:25

Jeg skal for første gang lave noget brugsvand i pex, jeg har tidligere kun brugt jernrør. Jeg er godt klar over hvilken mærkning rørene skal have. Men hvad med fittings, er der forskel på det til brugsvand og det til varmeanlæg. Der er jo væsentlig mere tryk på brugsvandet.
Og så har jeg læst at ved samlinger (jernrør/messingfittings) skal flangen være på messingen for at udsætte risikoen for en evt. utæthed, men er der en graverende tidsforskel hvis det var omvendt. Dem jeg har er nemlig med nippel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-09 13:44

Tæring foregår der hvor jern / messing / vand mødes...............ikke ret meget men det sker.
Da det er jernet det går ud over, bør messing omslutte jernet, da tæringen starter inde i bunden eller rettere sagt på jernets ende som er inde i messing og derfor varer det længe inden der er gennemtæring.
Ingen samling må spærres / mures inde så der ikke kan udskiftes.
Fittings / pex skal være godkendt (VA) til brugsvand (koldt / varmt)

Teflontape bør ikke bruges - men rigtig pakgarn og paksalve.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-01-09 14:12

Flangen skal ganske rigtigt være i messing og det vigtigste er at du husker at der skal en messingnippel ind i pex røret for at sikre tæthed. Pexrør kan give sig og du kan risikere at de løsner sig når du slukker hurtigt for vandet, det sker ikke når du bruger en messingnippel inde i pex røret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-09 14:27

messingnippel = støttebøsning for pex. -
Altså hvis der bruges alm. klemringsfitting i stedet for det "rigtige" pex-fitting.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 01-01-09 18:28

Det fittings jeg har kan der ikke komme støttebøsning i, der sidder en rillet flange i forvejen, noget lignende denne model http://www.lavprisvvs.dk/shop/pex-fittings-15mm-x-209043p.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-09 18:47

Yes - og så skal du lige sørge for at slangen bliver skåret så vinkelret som muligt, for at få størts mulig længde ind bag klemringen.

Der findes "bukkefix" og slangen må ikke bøjes/bukkes skarpere rundt end den.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-01-09 19:34

Den fitting du viser har jo nippel

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-09 19:46

Yes - det var typen jeg mente, men en messing muffe kan klare det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-01-09 21:08

En messingmuffe med nippel ja. Den viste er fin.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 02-01-09 21:48

Ja, men er det rigtigt at en overgang med muffe, fremfor en nippel, forsinker en eventuel utæthed pga. tæring.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-09 22:19
Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 03-01-09 18:00

Okay - men mangler stadig svar på om der er forskel på det fittings man bruger til henholdsvis brugsvand og varmeanlæg

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 03-01-09 18:50
Godkendelse af svar
Fra : Mokof

Dato : 24-02-09 18:05

Tak for svaret Eyvind.