/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Vrang Vind Rotation
Fra : svendgiversen
Vist : 895 gange
155 point
Dato : 27-12-08 16:14

Under min Juleferie så jeg mange vindmøller og de drejede alle højre om,
med uret set i vindretningen, på nær én på Tåsinge der drejede venstre om...

Min nevø mente at den fik vinden baglæns ind, men vil det hjælpe?
(Min bror sagde at det var fordi den producerede vekselstrøm).
Selv tænkte jeg på om vindmøllerne "skyggede" mindre for hinanden, hvis hver anden var modsat??
(den stod tæt på en anden vindmølle, der drejede "rigtigt" højre om).

Er der ikke en standard omdrejningsretning for vindmøller?
Er der andre der har observeret sådanne "vrangvendte" vindmøller? Hvor??
Hvilke(n) producent(er) fremstiller disse og hvorfor???

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 27-12-08 16:19

I må have drukket af potten. Det kan ikke lade sig gøre.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-12-08 16:30

Man har vedtaget de skal dreje med uret.
Generatoren laver ligegodt vekselstrøm, den er bare faset anderledes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 27-12-08 16:37

Det er fordi der har været overskudsstrøm,så den der løb baglæns returnerede vinden så den kunne udnyttes på andre omkringliggende vindmøller.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 165 point
Dato : 27-12-08 16:47

Der er altså vindmøller, der er bygget til at løbe mod uret

Prøv at se mere her

http://www.windpower.org/da/tour/wres/wake.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-08 16:49

Selvfølgelig kan det lade sig gøre hvis man drejer/snoer vingerne modsat, men hvem? hvorfor??

Og Palle, hvem er man? Og hvem gør ikke som "man" har vedtaget??
Det med vekselstrøm var vist min gamle brors specielle form for humor...

Overskudsstrøm på en af de mest energiforbrugende juledage?
Sikke et pust at få fra en vindmølle der er blevet blæser som en gigantisk hårtørrer...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-08 17:02

Citat
Er der ikke en standard omdrejningsretning for vindmøller?

Jo - MED URET (set forfra)

Citat
Er der andre der har observeret sådanne "vrangvendte" vindmøller? Hvor??

Næhhh... - den må være gammel eller kinesisk...

Citat
Hvilke(n) producent(er) fremstiller disse og hvorfor???

Se forrige svar - kører de ikke også i HØJRE side

Det kunne være grundet i noget "patent"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-08 17:03

Citat
HØJRE

VENSTRE naturligvis

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 27-12-08 17:07

Mange lokalplaner fastsætter at omløbsretning for vindmøller skal være ens. Formodentlig for ikke at de skal være mere irriterende at se på end nødvendigt. Jeg kan ikke lige se at der skulle være nogen tekniske årsager til om den lige skal køre den ene eller den anden vej rundt (Courioliskræften tror jeg godt man kan se helt bort fra i denne sammenhæng. Men måske er der nogen der har check på om den betyder lidt alligevel, taget i betragtning at den fremherskende vindretning er fra vest). At få møllen til levere 3-faset vekselstrøm der er faset rigtigt, er kun et sørgsmål om design af generator, gearkasse, eller om at bytte om på to af ledningerne.

Kommentar
Fra : Wolf10

Dato : 27-12-08 17:10

Citat
Selvfølgelig kan det lade sig gøre hvis man drejer/snoer vingerne modsat

Det har måske været en gammel een fra forrige århundrede.

De nye Vestas no no

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-08 18:07

Nej, det var en stor, moderne vindmølle...
Vest for Skovballe, mon det er den eneste i Danmark?

Couriolus har jeg ikke tænkt på, og møllebyggerne sikkert heller ikke?

Godt fundet Helle Birgitte, men ikke noget fabrikat??

Der er enighed om at moderne vindmøller normalt drejer højre om.
Det er uklart hvorfor nogen ikke gør det?
Og hvem der afviger fra denne "standard"??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-08 18:18

Citat
På den nordlige halvkugle roterer vinden typisk mod urets retning, når den nærmer sig et lavtryksområde. På den sydlige halvkugle roterer vinden med uret rundt om lavtryksområdet.

De er nok fra Australien

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-12-08 23:19

Når vi seriøst skal til at køre med elbiler opladet om natten fra vindmøller bliver der behov for begge omløbsveje da biler også skal bakke en gang imellem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-08 09:00

For at finde fabrikanter af venstre drejende vindmøller bliver det nok nødvendigt at søge
uden for lille Danmark...
På engelsk hedder "mod uret" jo ikke "contra" men "counter clock wise"; forkortet CCW.

Angående placeringer af disse nok kun få vindmøller,
skulle jeg måske have spurgt under lokal historie...

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-12-08 12:39

http://www.windpower.org/da/kids/index.htm

Her kan Du bygge din egen vindmølle. Måske kan den rotere mod uret.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-08 13:12

Nogle brokker sig halvt til døde hvis de har en vindmølle i nabolaget, en venstreorienteret kunne måske få dem til at skifte mening ???

Iøvrigt er det de samme mennesker der går 100 % ind for grøn energi

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-08 13:19

Grin ikke Smokei. Det er et fantastisk link du har fundet...
(Der mangler lige et skilt: højre eller venstre drejende?).

Fjerner vi et par skråstreger har vi oversigter over hele den danske vindmølle industri.

Hvis ikke andre kommer nærmere har du besvaret spørsmålet...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 13:31

Det link fik du af HelleBirgitte igår

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-08 13:31

Skønt link...

Nu kan selv den værste klamphugger lave en vindmølle.

NB. Hvor i tårnet er det bedst at placere ølholderen ??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-08 13:42

Tak refi, Helle Birgitte var først...

I går efter den næst sidste julefrokost så jeg ikke alle /sub /links

Og Luffe, da min bror havde jubilæum hos Force, der også undersøger vindmøller,
lavede jeg en vindmølle til ham, hvor hele søjlen var stablede tyske 5 L øl dåser...

Placer det tunge øl forneden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-08 13:55

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-12-08 17:16

Hr. svendgiversen

Dette her har ikke noget med dit indlæg, men jeg synes Du skal have denne her.

Jeg har som barn haft min gang på en mølle som nu desværre er revet ned.

http://www.moelle-forum.dk/index.php?id=28

mvh

Smokei

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-08 21:17

Tak for det fine link Smokei
og den viste mølle kører venstre om...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-08 21:20

Den slags møller kører vist ALTID mod uret....

Det skulle have noget med byggeriet af vingerne at gøre da de fleste håndværkere var højrehåndede.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-08 22:05

De bliver vel lavet som vinden blæser

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-12-08 13:30

Tak for svaret HelleBirgitte.