/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
I hu og hast
Fra : svendgiversen
Vist : 1315 gange
50 point
Dato : 01-12-08 17:05

Hastværk er lastværk,

men hvad er hu?

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 01-12-08 17:09

Det er hukommelse

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 01-12-08 17:09

Kom hviledagen i hu, det vil sige huske den

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-08 17:12

"I hu og hast"

Hu kan betyde

" hu hej udtryk - for fart."

" med hu og hej - med stor fart."

hu er "udtryk for uhygge el. gru."

Nudansk Leksikon

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 60 point
Dato : 01-12-08 17:15

I huj og hast - så går det stærkt som en stormvind.

Måske i stil med "hu hej, hvor det går", nok opstået af ingenting ligesom "knæhøj karse" og "bred ymer" - bare et bud.

- svendgiversen - er du fynbo?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-08 17:15

Ja hu kan også have en anden betydning, men så har det ikke noget med "i hu og hast " at gøre

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-12-08 17:21

I hu og hast - det kan jo være, at man pludselig kom i tanker om noget, man havde glemt og hastede af sted for at få det ordnet?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-08 17:36

Hyp lille Lotte...
Hvad er det Julemanden siger: Hoe hoe hoe?

Jeg tror det er rigtigt: Hu er noget med fart. Hu hej hvor det går...

Og ikke uhygge i den forbindelse, ikke hu ha´
og heller ikke hu(ske).

Er det mon en heste kommando som hyp? eller bare et lydord hu!

Ved nærmere eftertanke: "I hu og hast" slet ikke så uforståeligt, som jeg syntes for lidt siden??

Og hvorfor Fynbo? Fordi de udelader konsonanter??
Nu må du ikke fornærme mig, jeg er selvfølgelig Jyde...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-12-08 17:53

"HU" er det korte i: tre lange og et kort...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-08 18:08

Rigtigt, og så den døvstummes: " ".

Og misforstå mig ikke, jeg har ikke noget mod Fynboer.

Der hvor jeg bor er vi så beskedne:
"Man skulle bo ovre på den anden side, så kunne man se over til Als".

Og jeg kan næsten se over til Fyn' s Lan´

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-12-08 18:42

Citat
men hvad er hu?

Professor Giversen:Jeg tror du har stillet et spørgsmål,du udmærket selv kender svaret på.
Men det har jo ikke meget med matematik,at gøre.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-12-08 18:48

svengiversen - det var netop det med konsonanter, jeg hentydede til - jeg er osse jyde, do

Eller hvad med "hur?" vistnok svensk: "hvordan".

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-08 19:00

Det hedder ikke "Hu og hast".....det hedder "Huj og hast"

På polsk og russisk kaldes "en vis legemsdel på en mand" for "huj".......tvivler dog på det kan bruges i den danske talemåde

Der skal man over i en sammenskrivning af "Hu hej og hast" altså noget der går stærkt, måske impulsivt, overilet....eks en beslutning der træffes i huj og hast

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-12-08 19:07

dova - he he - kik længere oppe tid: 17.15

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-08 19:26

18 svar på "hu og hast" i MSN search, men 875 svar på "huj og hast"

Så rigtigt det hedder: Huj og Hast...
(nogle vil erindre mit ? første gang efter hu).

Rettelse til spørgsmålet:
Hvad er så: Huj

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-12-08 19:31

Citat
jeg er osse jyde, do

Jeg er nok den mest "jydisk" af alle.
Ve`de,at jeg er den "gammelst".Desværre.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-12-08 19:48

Citat
Ve`de

øhhh... Ve`det

Mosebaek.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-08 20:14

Citat
Rettelse til spørgsmålet:
Hvad er så: Huj

Det er:

Citat
en sammenskrivning af "Hu hej og hast"

(Fra mit tidligere indlæg i tråden)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-12-08 20:58

dova

Mosebaek - det kan du jo sagtens sidde dér og sige hi hi, kan jo ikke checkes her...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-08 21:25

Jeg er med på at Huj er et lydord for susende fart.
Men jeg er ikke overbevist at det er en sammentrækning af Hu og Hej

I Hej ligger der jo også en slags hilsen, det synes jeg ikke der indgår i Huj og Hast.

Findes der en form for dokumentation for denne sammenskrivning?

Fremgår jo tilsyneladende heller ikke af ans' henvisninger til Nudansk Leksikon...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-08 21:47

Hu hej hvor det går godt her

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-08 21:48

Citat
Jeg er med på at Huj er et lydord for susende fart.
Men jeg er ikke overbevist at det er en sammentrækning af Hu og Hej

Jo, det er det....og "Hu hej" bruges også i andre talemåder med samme betydning....eks..."Hu hej vilde dyr", som betyder "med stor hast/fart"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-12-08 22:04

Man siger jo ikke Huj vilde dyr.

Er stadig ikke overbevist over sammenskrivningen af Hu og Hej til Huj.

Savner stadig dokumentation og vil tænke over det til i morgen...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-08 22:46

Kom hviledagen i hu

Undskyld Svend. Kunne ikke dy mig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-08 22:55

Citat
Man siger jo ikke Huj vilde dyr

nej, for det lyder jo dumt , ligesom det ville gøre at sige "hu hej og hast"

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-08 23:18

Dova altså som du kan

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-08 09:49

Ikke Hu og ikke Huj, men Hej til alle morgenfriske kandu brugere...

Jeg vil gerne undgå ufrugtbare landsdels diskutioner, men her er der en forskel:

Jeg har aldrig hørt mine forældre sige Hej til nogen.
Hej er jo af svensk oprindelse: "Hej på dig dü", og langt mere udbredt i Øst Danmark.
Jeg tror først jeg begyndte at sige Hej, da jeg studerede i Hovedstaden i 1960 erne...

Når vi i dag siger Hej, eller Hi, i hele Danmark er det mere den Angel Saksiske påvirkning:
"Hi, you are welcome" er jo en af de allemest brugte talemåder i USA...

Og når de ikke kendte udtrykket Hej for 100 år siden i det mørke Jylland,
men godt den alternative Tordenskjold sang, som jeg har lært af min mor,
så kan Huj næppe indeholde Hej?

Og hvem skulle Tordenskjold hilse på dernede i suppen??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-12-08 11:43

Citat
Jeg har aldrig hørt mine forældre sige Hej til nogen.

Heller ikke med mine forældrer.Det falder heller ikke naturlig,for mig med alt det hej`en.Jeg har altid syntes,det er en underlig "vægelsindet" måde at hilse.Det bliver jo også brugt både som "goddag og farvel".Men det er jo nok en fænomen,vi må lære at leve med.
Selvfølgeligt er det heller ikke verdens største problem.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-12-08 13:07

Hu hej, hvor det går - så går det vældig godt og i raskt tempo..

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-12-08 13:12

Det varede også lanaang tid, før jeg fik vænnet mig til det "hej'en".

Nu tænker jeg ikke mere så meget over det. Men bruger også ofte "farvel" og "farveller" og "goddaw", "goddag"mv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-08 14:23

Huj er måske snarere en gammel substantiv form af Hu...

Ligesom:
at suse => i sus (bevaret i udtrykket i sus og dus)
at haste => i hast
at hu(e) => i huj (bevaret i udtrykket i huj og hast)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-12-08 14:32

Jeg tror, at mange af sådanne ord, opstår tilfældigt som opfindsomme udtryk for diverse situationer og lyde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-08 14:33

Der er jo også ordet Hurlumhej, som heller ikke indeholder nogen hilsen,
og altså heller ikke har noget med det svenske Hej at gøre...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-08 19:44

Tak for svaret Camillasmoster.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-12-08 22:27

Tak for'et, svendgiversen