/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
70'er + 80'er roman, dk og fr.
Fra : Hanana
Vist : 584 gange
88 point
Dato : 22-10-08 20:18

Hej.
Jeg skal snart i gang med at skrive studieretningsopgave i 3.g og har valgt fagene fransk og dansk. Her vil jeg analysere romaner eller noveller paa fransk og dansk.
Jeg skal undersøge, hvilket billede romaner i 70'erne og 80'erne giver af unge. Altsaa hvilke tendenser der ses i de to perioder med henblik paa 68'er-generationen og "Naa-generationen."
Deres syn paa livet, politisk engagement, mening med livet, rodløshed osv...
Er der nogen, der kender en god roman/novelle paa enten fransk eller dansk - eller begge dele - som jeg muligvis kan bruge?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-10-08 20:34

Øh er lidt forvirret du har stillet samme spørgsmål 2 gange??

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 23-10-08 17:15

Ja, men forhaabentlig er det forskellige mennesker, der ser spørgsmaalet... :) Jeg "abonnerer" f.eks. kun paa "litteratur," hvilket vil sige, at jeg faar tilsendt e-mails, naar der er nye spørgsmaal eller raad inden for "litteratur."

Haaber det er ok:)

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 88 point
Dato : 24-10-08 10:48

"Martin & Victoria" af Klaus Lynggard er nok den rigtige genre.

"Himmel & Helvede" af Kirsten Thorup er lidt derhenaf, og en lidt mere interessant bog, men er nok lidt mere af en hybrid

"Mig og Charly" af Bent Rasmussen er vel oplagt, men måske lidt for meget 70'er agtig

Godkendelse af svar
Fra : Hanana

Dato : 25-11-08 20:15

Tak for svaret pedroso, nu leder jeg efter Strunge og Dan Turell dog... :)

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 26-11-08 10:15

"Vangede Billeder", så, af Dan Turell. Men ellers er der en masse gode både bøger og tekster af ham.

Strunge er jo digter, men en lidt negativ en af slagsen. Synes ikke rigtig at han repræsenterer sin generation. Men ok, digtene er fine, og jeg vil anbefale at du kigger lidt i Wikipedia om ham.

Kommentar
Fra : Hanana

Dato : 26-11-08 17:16

Ok.... Strunge... Jeg har hans "Samlede Strunge"-kæmpebog med masser af digte, men ja... ska bare finde et bestemt digt at bruge - eller to... :)
Og Dan Turell... burde jeg hellere tage et essay end et digt, eller hvad?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 27-11-08 16:31

Jeg kan huske Rockmaskinen eller var det Natmaskinen af Strunge. Den synes jeg var god, men lige om den passer til dit emne...

Mht. Turell, så kender jeg hans romaner bedst. Men han har jo skrevet en bunke. Jeg har set at du har en anden tråd om ham, mon ikke der dukker noget op der.

Men tak for points :)

Kommentar
Fra : Hanana

Dato : 27-11-08 17:57

Natmaskinen... :) den er god...

Jo, der dukker nok noget op det andet sted... har ellers laant en masse litteratur nu, saa jeg skal bare lede efter noget... det var mere, hvis der var noget anbefalelsesværdigt;)