/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Hvilke træer var det ???
Fra : piaskov
Vist : 1865 gange
20 point
Dato : 01-07-08 22:51

Nu har vi diskuteret igen i dag med en af vores venner !!
Hvilke træer var det der for få år siden var ved at uddø her i Dk pga. sygdom.
Der blev fællet alleer med dem og blade skulle brændes ?

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 30 point
Dato : 01-07-08 22:53

Det var elmetræer....på grund af "elmesyge".

Desværre er der i dag også andre træer, der er kommet i farezonen.

Venlig hilsen, Oldboston.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-07-08 22:54

Hvar der ikke noget med kastanjetræerne ???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-07-08 22:56

Citat
Hvar
skulle vær var

Kommentar
Fra : achton

Dato : 01-07-08 23:06

elemtræer var det, vi har en del døde af slagsen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-07-08 23:08

Så var det godt vi ikke væddede. Pu ha . Skynder mig at lukke før betonjens1 ser hab havde ret

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-07-08 23:31

Der er ikke noget med kastanjen men med lindetræer. Lindetræer har en sygdom nu.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 01-07-08 23:48

Ikke vores lindetræ

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-07-08 23:51

Jo den er også gal med kastanjetræerne.

Mest i sydeuroa,. Det ser ud til at de klarer sig bedre her nordpå.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-07-08 23:55

Det er en lille sommerfuglelarve (møl) , som angriber kastanjens blade.

Elmetræerne, som praktisk taget er uddøde, blev angrebet af en svamp, som spredtes med insekter, så vidt jeg husker.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-08 00:17

Det var elmebarkbillen: http://plante-doktor.dk/elmesyge.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-08 00:19

Plantesygdome for tiden: http://plante-doktor.dk/sygdomjuni.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-07-08 05:35

Det første svar e stadig det rigtige. Hvis du vil vide mere, kan du læse enten i Wikipedia.dk
under "elmesyge" eller du kan gå ind under Københavns UNiversitetes liste over publikationer og finde nedenstående publikation. Som du kan se af det lille udklip, jeg har sat med, var det så tidligt som i 1986, at elmesygen begyndte at hærge her i landet.

Med venlig hilsen.....
Oldboston

http://209.85.135.104/search?q=cache:hGsor7UreyIJ:www.sl.life.ku.dk/Publikationer/Udgivelser/Videnblade/S8,-d-,7-28.aspx%3Fkatid%3D%257BC99BE245-84A2-439B-9603-8D60671BBA0D%257D+elmesyge&hl=da&ct=clnk&cd=4

Titel: Elmesyge
Undertitel: Spredning og bekæmpelse
Forfatter(e): Iben M. Thomsen , Palle Kristoffersen , Hans Peter Ravn
Årstal: 2004
Udgiver: Skov & Landskab
Kategori: Videnblade
Serie: Skovbrugsserien
Rapport nr: 8.7-28
Sideantal: 2
Abstract: Elmesyge skyldes en svamp, som spredes af elmebarkbiller. Efter 1985 er udbredelsen af elmesygen gået stærkt i Danmark, med alvorlige konsekvenser for landskabet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-07-08 11:16

Jeg er ked af at høre at kastanjen nu også er angrebet af sygdom. Vores stadsgartner fortalte at den var gal med lindetræerne.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 03-07-08 21:11

Tak for svaret Oldboston.
Ja det er godt gjort jeg skriver jeg vil lukke og så glemmer at trykke på send