/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Bygningsingeniør oder Bygningk
Fra : Sine-thomsen
Vist : 679 gange
50 point
Dato : 30-06-08 21:35

Hej Kandu'r,

Skal søge ind på en videregående uddannelse, som mange andre studenter(så nej, jeg ikke en journalist-som herinde ellers troede). Jeg kan dog ikke finde ud af om jeg skal søge ind som Bygningsingeniør eller Bygningskonstruktør. Derfor håber jeg at der er nogen som kan fortælle mig lidt om hvilken de vil foreslå????

Jeg har en studentereksamen fra HTX. Her har jeg haft alle de nødvendige fag, mat A, fysik B og kemi B, dog skal det dog siges at jeg ikke er god til kemi (men den er bestået-4-tal!). Jeg har, hvis jeg selv skal sige det, lidt flair for at tegne i programmer som AutoCAD, og jeg er nogenlunde god til at bruge en computer. Derudover kan jeg til dels 3d tegninger af stort set alt, og jeg fik gode karakterer i faget byggeri og energi på HTX (især ros for mine tegninger!). Dette hænger nok også sammen med at virkelig godt kan lide at tegne både 2d og 3d, og jeg bruger også noget af min fritid på at lave forskellige 3d billeder/tegninger.
Derudover kan jeg godt lide at arbejde med projekter, udregninger både økonomiske (jeg har både haft erhvervs- og nationaløkonomi) men også udregninger af anden art. Jeg er også udmærket til at organisere ting og få sat gang i projekter.

Hvis jeg selv skal forsøge at sige noget om hvilken uddannelse jeg hælder mest til så er det nok følgende.
Som bygningsingeniør arbejder man mere med statistiske beregninger, men også lidt mere med økonomiske beregninger. Man bruger knap så meget tid på at tegne forskellige tegninger til et byggeri. Man arbejder knap så meget med organisering af et byggeprojekt (eller?). Mere kontorarbejde (eller?)

Som konstruktør tegner man flere tegninger. Man arbejder mere med organiseringen af byggeprojekter. Arbejdet er på et knap så højt fagligt niveau (især den matematiske del).

Jeg har også nogle overvejelser omkring hvor stor en del kemi der indgår i bygningsingeniør uddannelsen. Håber nogen måske kan sige noget om det?

Jeg håber der er nogen som kan sige noget om hvad de syntes jeg skal søge ind på? Mit problem er måske også at jeg ikke helt kan se så stor forskel på de to uddannelser?

Hvis I vil vide noget som jeg ikke har skrevet.. så sig til.

MVH. Thomson

Kommentar
Fra : achton

Dato : 30-06-08 21:40

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-06-08 21:40
Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-06-08 21:42

Thomas eller Thomson går vel ud på et.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-06-08 21:43

Godt set Refi.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 30-06-08 21:43

Lidet imponerende Sine.

Er din børnehave lukket ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-08 21:49

Er det kvote 1 eller 2 du vil søge ind på ???

Kommentar
Fra : Sine-thomsen

Dato : 30-06-08 22:51

har man da ikke lov til at spørge forskellige steder?

Kommentar
Fra : Sine-thomsen

Dato : 30-06-08 22:52

har dog osse spurgt DR-skum.. hvis det skulle interessere jer?

Kommentar
Fra : Sine-thomsen

Dato : 30-06-08 22:54

kvote 1

Kommentar
Fra : Sine-thomsen

Dato : 30-06-08 22:55

2'ern er vistnok til folk der ikke har gennemsnittet til at komme ind på studiet, ikke?

Kommentar
Fra : Sine-thomsen

Dato : 30-06-08 22:58

Jeg går lidt udfra at der er nogen herinde, der udd. til det?

Kommentar
Fra : Sine-thomsen

Dato : 30-06-08 23:02

Vil gerne ha' svar senest d.7? da der snart er ansøgningsfrist.. Tak på forhånd

Kommentar
Fra : achton

Dato : 30-06-08 23:04

Citat
Vil gerne ha' svar senest d.7? da der snart er ansøgningsfrist..

Nå da.

Kommentar
Fra : Sine-thomsen

Dato : 30-06-08 23:07

sig mig, hvorfor virker i så arrogante herinde?!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-06-08 23:09

Du kan da spørge 10 steder hvis du har lyst.....

Men så var det nok "smart" at underskrive med samme navn....

Det andet "lugter"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-06-08 23:11

Thomas - Thomson - Thomsen

Det var allerede 3

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-08 00:28

Citat
Vil gerne ha' svar senest d.7? da der snart er ansøgningsfrist..

Senest den 7. ... er det den 7.juli i år, så kommer du da for sent

Hvor har du læst om ansøgningsfristen ????

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-07-08 00:48

Hmm, jeg forstår slet ikke hvordan et spørgsmål om uddannelse, kan 'lugte'.
Eller hvad der får folk til at skrive som de gør og ja, fremstå umådeligt arrogante og negative.

Jeg synes det er rigtig fornuftigt at søge viden, når man er i tvivl og jeg synes osse det er rigtig fornuftigt at søge mere end et sted.

Jeg må så tilføje at jeg osse forstår hvis man vælger at droppe et sted som kandu.dk, hvis man modtages med kommentarer som dem du, her har fået.

Der bliver ikke skrevet at ansøgningsfristen er d.7.7.! Der bliver skrevet at man gerne vil modtage svar SENEST d.7. fordi der SNART er ansøgningsfrist.

Men Sine Thomsen - dette var bare et surt opkast på grund af de negative kommentarer du har fået her.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med de ønskede oplysninger men jeg kan ønske dig rigtig meget lykke og held med dit valg og vejen videre derudad

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-07-08 00:56

Tænk jeg troede at man skulle være håndværker for at blive bygningskonstruktør. Men det var måske i de sidste århundrede.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-07-08 07:52

Ok - vil.du.......................... du har cmåske lidt ret

Men hvis man har studentereksamen, ved man ogeså at der er flere slags ingeniører og jeg mener også at en bygningskonstruktør er en videreuddannelse fra et bygningshåndværk.
Derfor lyder spørgsmålet lidt fjollet.

Og så er der jo også studievejledere, som ved en masse.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 01-07-08 12:14

vil.du

Citat
Der bliver ikke skrevet at ansøgningsfristen er d.7.7.! Der bliver skrevet at man gerne vil modtage svar SENEST d.7. fordi der SNART er ansøgningsfrist.

Det havde jeg læst, men da ansøgningsfristen til videregående uddannelser er den 5. juli 2008 ... sååå er det vel for sent at få "svar" fra brugerne på kandu SENEST den 7 juli 2008

Sine-thomsen

Citat
Jeg har også nogle overvejelser omkring hvor stor en del kemi der indgår i bygningsingeniør uddannelsen. Håber nogen måske kan sige noget om det?

Ring til uddannelsesstedet, der kan du få svar.

http://www.ug.dk/uddannelse.aspx?article_id=udb-bygningskonstruktoer

http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-dipbygning

Adgangskravet til begge uddannelser kan være en gymnasialuddannelse.

Citat
Uddannelsesstedet, du søger optagelse på, skal have modtaget ansøgningen senest den 5. juli kl. 12.
Hvis du sender din ansøgning med posten fra Danmark, skal den være poststemplet senest den 4. juli.

http://www.kot.dk/

Men du kan kun selv finde ud af hvad du vil fremover.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-07-08 12:52

Hej ans - jeg så godt at du var den eneste som havde svaret seriøst på spørgsmålet.
Måske kan heller ikke du, se noget grund til at 'jorde' en som søger viden.
Jeg tjekkede ikke lige dét med hvornår ansøgningsfristen er men det er jo heller ikke det der bliver spurgt om. Never mind, jeg bliver bare mopset når jeg ser hvordan folk går i 'spion-mode' for at komme til at 'jorde' andre.

Hatten af for dit seneste svar til spørgeren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-07-08 14:50
Godkendelse af svar
Fra : Sine-thomsen

Dato : 05-07-08 18:39

Tusind Tak for svaret ans. :D

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-08 18:46

Selv tak

Jeg håber, at du nåede det og fik søgt på det, som du nu mente, var det bedste for dig.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-07-08 00:19

Sådan

god weekend herfra