/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
plastisk ler
Fra : zann
Vist : 426 gange
20 point
Dato : 19-06-08 21:05

Har set opslagsordet og opdaget at det bruges som råstof i fremstillingen af betonklinker.
At det skulle findes f. eks ved Røsnæs.

På min søsters sommerhusgrund ved vandet op indersiden af Odden i bugten er der tegn på forekomst af dette ler... hvordan bestemmer man det? Er det noget værd at udvinde?

På forhånd tak

Zann

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-08 21:37

Tænker du på moler?

http://da.wikipedia.org/wiki/Moler

..så er der salg i skidtet til fremstilling såvel øl som af dynamit

Citat
[redigér] Anvendelse
Moler anvendes bl.a. til:

Molersten
Ovne
Skorstene
Fremstilling af dynamit.
Filtrering af gæret øl.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-06-08 22:47

Lerets plastivitet afgøres i det væsentligste af dets kornstørrelse. Pibeler er eksempler på plastisk ler. Det udvindes ikke herhjemme. Det samme gælder for for porcelæn.

Der udvindes ler kommercielt herhjemme. Jeg foreslår at du henvender dig til en lervarefabrik og spørger dem om de er interesserede. Der er nogle stykker. Engang bestod byen Sorring ikke af andet, men der er da en virksomhed tilbage 'Sorring Lervarefabrik' - spørg dem. De handler dog i nok så høj grad med importeret ler, så gør dig ikke de store forhåbninger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-06-08 23:34

At det er plastisk betyder på dansk, at det er formbart

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-06-08 23:54

Moler har ikke en skid med spørgsmålet at gøre.

Plastisk betyder formbart, at forstå sådan at når man har deformeret noget plastisk beholder det sin nye form, også efter at den deformerende kraft er ophørt med at virke.
Moderlervoks er et næsten perfekt plastisk materiale.

Det modsatte er et elastisk materiale, for det vender tilbage til sin oprindelige form, når kraften ophører.