/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Horisonten
Fra : Fattig
Vist : 4843 gange
100 point
Dato : 01-04-08 16:50

Hvordan beregnes hvor langt man fx. kan se ud over havet i forhold til jordens krumning. Er der en formel så man kan beregne denne afstand. Hvor stor er afstanden hvis jeg befinder mig i hhv.
2 meter og 10 meters højde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-04-08 16:54

Kommer an på hvor høje bølgerne er.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-04-08 17:11

2,9 henholdsvis 6,6 km ved 2 henholdsvis 10 meters højde.

Egeentlig er det simpel trigonometri - en retvinklet trekant hvor hypotenusen er en linje fra jordens centrum til øjet, den ene katete fra centrum til kimningen og den anden fra øjet til kimningen.

Det letteste er nok at bruge tabellen på http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=2209

Def: Horisont er en uendelig fjern linje beliggende VANDRET fra det sted du er.
Def: Kimingen er så det fjerneste du kan se af havet.

Teil: Du har kun ret hvis 1) det er lyst, 2) man er i nærheden af havet, 3) man har åbne øjne og c) man kigger over havet. I alle andre tilfælde (og det er de fleste) har bølgehøjden intet at sige. Og i alle tilfælde finder 'Fattig' nok ikke dit svar brugbart.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-04-08 17:14

PS: Med hensyn til denne uendeligt fjerne linje der flytter sig længere og længere væk jo mere man bevæger sig mod den (horisonten), så kommer jeg til at tænke på en af Lars Løkke der mente at den fuldstændige fjernelse af ventelisterne 'nærmer sig i horisonten'

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-08 17:14

Prøv at tegne en retvinklet trkant med siderne R, L og, overfor den rette vinkel, R+h.

Var Jorden en kugle kan du se L = sqrt( (R+h)^2-R^2)=sqrt(h^2+2Rh) til alle sider...
Jorden er næsten en kugle med radius R, h er din højde over jorden, Svend

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-04-08 17:19

Jordens radius R = ca 6.367 km

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-08 17:27

Prøv så at indsætte denne som R og beregn L med dine 2 højder...
Sammenlign med tabellen og jeg håber du får ca. det samme.

Du bad jo om en formel, ikke en tabel, Svend

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-04-08 17:51

Er jordens radius virkelig ikke mere end 6,367 km? hvad med 6367 km ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-08 18:10

Jeg får godt 5 km og ca 11,5 km med Jorden som tilnærmet kugle,
tror du ikke tabel værdierne er sømil? Svend

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-04-08 18:19

Jeg tror bestemt svendgiversen har ret. Sømil, ikke km. Beklager fejlen.

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 01-04-08 20:31

Til henrikkrebs og valde

Der er forskel på 6.367 km og 6,367 km !

Henriks 6.367 km = 6367 km tror jeg er nogenlunde rigtig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-08 21:04

Det er jo kun et spørgsmål om hvad du bruger som decimal og skille tegn, begge mener 6367 km, Svend

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 02-04-08 18:38

Hvorfor stiller valde så spørgsmålet:

"Er jordens radius virkelig ikke mere end 6,367 km? hvad med 6367 km ?"

Han antyder en forskel i decimal-skilletegn.

henrikkrebs svarer da også:

"Jeg tror bestemt svendgiversen har ret. Sømil, ikke km. Beklager fejlen."

Hvordan læser du sådan en kommentar ? Er 6.367 sømil = 6367 km.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 02-04-08 19:30

Ja, jordens diameter er tilnærmet 6367 km

Jeg siger (efter at være blevet korrigeret) 2,9 sømil og 6,6 sømil
2,9 sømil = 5,4 km
6,6 sømil = 12,2 km

svendgiversen når frem til godt 5 km og ca 11,5 km

og så er det emne vist afsluttet med svendgiversen som den der gav sig bedst tid til at svare direkte på det stillede spørgsmål og den der fortjener pointene.

.. man man kan jo osse spinde en ende om refraktionen, geoiden og ja - bølgehøjden

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 04-04-08 06:13

Tak for svaret henrikkrebs.
Du får points, selvom at du mener de skal gives til svendgiversen. Tak for din deltagelse og tak for at du holdt diskussionen på sporet.