/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Koger saltvand hurtigere??
Fra : Krassus
Vist : 6410 gange
50 point
Dato : 15-03-08 19:26

Når man tilsætter Salt til vand ændrer det på den temperatur vandet skla have før det fryser.... hvad med når vandet KOGER?

Man kunne for sjov stille følgende op:

Gryde 1: Gryde med kun vand i
Gryde 2: Gryde med vand + salt, i

Hvilken gryde med vand vil alt andet lige koge først?

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 35 point
Dato : 15-03-08 19:31
Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 15-03-08 19:46

Tak for svaret HelleBirgitte. Et folkeskole svar på et folkeskole spørgsmål

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-03-08 19:48

Men det var da en underlig måde at accepteret svaret på, du kunne måske ikke bruge det alligevel??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-03-08 19:49

Ja godt vi gik i skole engang

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-08 19:49

Nej, kogepunktet er højere,
og eksempelvis kartofler bliver hurtigere kogt ved den højere temperatur,
(hvordan de så smager? og er der stadig vitaminer tilbage?? er en anden sag)

Men skal du med samme varmetilførsel varme en gryde op til kogepunktet,
sker det først i den med rent vand;
fordi du jo skal hæve temperaturen yderligere i gryden med saltvand.

Altså kartofler bliver hurtigere kogt i saltvand, men gryden med saltvand begynder at koge sidst.
Og det var det du spurgte om, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-08 19:54

>Et folkeskole svar på et folkeskole spørgsmål
Ja et forkert svar, på et et folkeskole spørgsmål, forkert bedømt...

Hvordan skal vore vore færdigt uddannede elever klare sig fremover? Svend