/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
dimensionering af tandrem
Fra : CCjunior
Vist : 2843 gange
100 point
Dato : 11-03-08 17:59

Jeg er ved at dimensionere en rem til et projekt.
Jeg har en arm som er belastet med 20Nm. Jeg har fundet en motor som skal kunne vippe den op og ned via en udveksling.. Men er lidt i tvivl om hvor bred remmen skal være.
http://smarthost.maedler.de/datenblaetter/zahnriemenantriebe.pdf
her er en oversigt hvor der står angivet hvor stor belastning de kan klare, men hvordan gør gøres det ?

de 2 hjul jeg har valgt er på 12 og 60 tænder. hvilket giver mig den største udveksling. Min motor kan kun klare 3,7Nm så jeg er lidt presset..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-08 21:59

Din gearing er jo kun 60/12 = 5, så har du en belastning på 20 Nm,
må motoren jo netto kunne give 4 Nm.

Har du kun 3.7 Nm må du jo op på ca 5,5 i gearing for at få 20 Nm ud.

Og for at kunne dimensionere tandremmen må du oplyse
hvilken (pitch) radius dit mindste tandhjul har?

Tandrems kraften er jo momentet / radius

hilsen Svend

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 11-03-08 22:45

Pitch. Jeg går ud fra at det er delecirkel diameter vi snakker om så ???

Jeg har som udgangspunkt valgt et 16mm remhjul
http://www.maedler.de/da/Catalog/P/1643/1616/996/1632.aspx
og har derved en d0 på : z1=19,10 Z2=94,25

Jeg ved godt at udvekslingen er lige i underkanten, men jeg kan lege lidt med de materialer jeg bruger.
Når det nu er rem hjul gør det så noget at udvekslingen er et " rent " tal ?? Jeg ved det er vigtigt inden for tandhjul, men kender ikke så meget til remme.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-03-08 00:26

Du kan godt bruge et bruddent tal som udvekslingsforhold .
Det eneste krav er at tænderne på begge hjul passer til remmen.
Da der naturligvis er et helt antal tænder på begge hjul vil forholdet altid være et rationalt tal ( brøktal) som tilfældigvis også kan være et helt tal.

Af hjulenes diametre og det overførte moment kan du regne trækkraften ud. Du skal så ind i tabellen og finde en bredde, som mindt kan klare denne trækkraft.

Jo større hjul du vælger des mindre bliver trækkraften, ved samme moment. remmen kan være af mindre dimension, men bliver længere.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-08 12:06

Har du 3,7 Nm motormoment får du med diameter 0,0191 en trækkraft på ca 733 N,
plus lidt mere, hvis du har lidt træk også i den slappe side fra evt. forspænding, Svend

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 12-03-08 12:38

Mener du ikke 3,7/0,0191=193N

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-08 13:11

Undslkyld, men det dobbelte, du skal jo dele med radius ikke diameteren, så ca. 87 N
Sorry Svend

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 12-03-08 13:16

Tak for svaret svendgiversen.
Bare vi bliver enige

der kommer sikkert flere spørgsmål..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-08 15:09

>så ca 387 N

Sorry igen, og tak, Svend