/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Net på en kugleform
Fra : Birgitta
Vist : 924 gange
100 point
Dato : 22-02-03 18:27

Jeg mener, at jeg engang for halvandethundrede år siden i gymnasiet lærte noget om en slags net på en kugleform. Nu står jeg og skal bruge det til at beklæde en bold med stof. Er der nogen af jer kvikke hoveder ude i interverdenen, der liiige ved hvad jeg mener og måske kan henvise mig til en eller anden side som omhandler sådan noget?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 22-02-03 22:51

mener du en formel til at beregne arealet af en kugle...?????

Formellen er : 4 x pi x radius i anden.

mvh. Melander

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 22-02-03 23:29

Der er jo mange muligheder...Spørgsmålet kan reformuleres:
Hvordan kan jeg dække en kugle med et netværk af en eller anden slags? Som jeg mindes det, så kan du gøre det på mange forskellige måder. Eller projektioner, som matematikerne kalder disse afbildninger. Der er Mercator, søg under dette fx i Google. En anden måde at dække en kugle er med regulære fem- og sekskanter, på samme måde, som bolden i fodboldspillet - vistnok opfundet af en dansker. Det er den sidste form, der er nemmest at anvende hvis du skal bruge en stofdækning af en kugle, og den er efter sigende nemmest at sy.

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-02-03 13:11

JA! det er det med at dække en kugle med regulære polgoner. Jeg har jo brug for at beregne sidelængden i polygonerne ud fra radius i kuglen. Og jeg mener, der kan være tale om andre polygoner end 5- og 6-kanter.
Hvor finder jeg noget om det?? Hvad hed det mere præcist, dengang i lærebøgerne?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-02-03 13:13

-Og nej, Melander. Det er ikke kuglens overflade, jeg forsøger at beregne....

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-03 16:07
Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 25-02-03 21:59

Et meget bedre sted er
http://www.haderslevsem.dk/matematik/Tavle/cubes.htm
hvor der er gode papirmodeller af polyedre, som de rumlige figurer hedder, der består af flader.
Jeg har ikke selv haft tid til at følge de gode links særligt, men bare klem på, du skal nok finde hvad du søger!

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-03 17:43

Se, se! det var et par rigtig gode sider, jeg der fik! Tak til både Melander og Kim Boje. Men jeg kan vist ikke dele points, så Melander vil få dem. Men jeg har stillet nogenlunde det samme spørgsmål (med lidt andre ord) i kategorien Interesser-håndarbejde under titlen stofbolde. Så Kim, læg dit svar derover, så får du de points, der står og flagrer der. Jeg venter lige med at give dig, Melander, points, til Kim er "kommet i stilling" i den anden kategori.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-03 17:24

Tak for svaret Melander. Det er en ret så interessant hjemmeside. Jeg har næsten ikke tid til at sy stofbolde...

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 28-02-03 18:08

takker, og håber nu alligevel at du får lavet nogle..